Mnoho lidí si může myslet, že remastery, či remaky vznikají jen kvůli tomu, že studia nejsou schopna přijít s novými nápady a inovacemi a tak jen recyklují kdysi dávno úspěšné tituly ve snaze rychlého a snadného zisku. Dovolte mi, abych vás minimálně v případě PS4 remasteru Shadow of Colossus vyvedl z omylu.

Jakožto fanoušek kvalitních videoher se snažím prosazovat názor, že i některé remastery mají svůj velký význam a to hned ze dvou důvodů.

Za prvé umožní fanouškům a veteránům hry znovu prožít oblíbené dobrodružství s mnohými vylepšeními, která představují nové grafické podání s vysokým rozlišením, nové textury, HDR, foto režimy, audio, trofeje, i nové úrovně obtížnosti.

Za druhé, jsem velmi rád, že remastery takto speciálních her, jako je právě Shadow of the Colossus vycházejí a že si je mohou zahrát i mladší generace hráčů, které k tomu dříve neměli příležitost. Navíc je dobré, aby věděli, jak hluboké příběhy dokázali hry vyprávět a jak moc bylo hraní bez jakýchkoliv asistentů analogové, díky čemuž jste si s postavou vybudovali i mnohem hlubší vztah.

Ale pojďme nyní k samotné hře Shadow of the Colossus. Ta se 7. února dostane již ve své druhé remasterované verzi na trh a je jedním z legendárních děl ge­ni­ál­ní­ho Fu­mi­to Ue­dy, kte­rý se vryl do pa­mě­ti hrá­čů také svým dalším uni­kát­ním umě­lec­ko-emoč­ním pro­jek­tem ICO. A stejně jako před lety, si i tentokrát Shadow of the Colossus zcela jistě zaslouží vaši pozornost. Navíc si vývojáři v Bluepoint Games, které mimochodem stojí také za prvním remasterem PS3 verze, dali na hře opravdu záležet a tvrdí, že PS4 verzi hry vyvíjeli zcela znovu. Zda jim toto tvrzení věřit, či nikoli nechám na vás, ale je vidět, že si s remasterem dali opravdu velkou práci. Hra tak neztratila nic ze svého původního kouzla, ba naopak se díky značnému vylepšení toto kouzlo ještě více prohloubilo.

Přečti si  Turbo Kidz je závod v postapokalyptickém světě

Hra nabízí zcela přepracovanou grafiku, do níž byly zakomponovány nové textury, které odpovídají dnešním standardům a co víc, hra nově disponuje také HDR, i dnes velmi populárním foto módem, ve kterém můžete vytvářet opravdu působivé pohlednice. Menu nově nabízí také změny v ovládání, kde si hráč může vybrat hned z několika variant, přičemž veteráni ocení původní rozložení tlačítek a tak hra na ně bude působit o to více nostalgicky. Remasteru se dočkalo i audio včetně soundtracku, který bude v limitované edici vydán na dvou vinylových deskách.

Příběh jedné velké lásky

Pro ty, kteří zatím neměli tu čest, vypráví Shadow of the Colossus příběh o lásce válečníka známého jako Wander, který cestuje na vzdálenější okraj světa, s nadějí navrátit své milované princezně duši. Legendy hovoří o tom, že zde existují cizí nadpřirozené síly známé též jako Dormin, přebývající uvnitř tohoto archaického chrámu, který je postaven uprostřed obrovských neosídlených pozemků obehnaných zdí, jež stráží celkem šestnáct Colossů. Dormin hrdinovi sdělí, že duše, která jednou tělo opustí, nemůže být navrácena, ovšem za pomoci starověkého meče, který náš hrdina vlastní by to možné být mohlo. Má to však jeden, vlastně šestnáct háčků. Pro záchranu své milované je třeba porazit všechny strážící Colossy. Hrdina souhlasí, aniž tuší jak velkou cestu a oběť musí k záchraně své milované podstoupit. A tím tak začíná epická a nebezpečná cesta, na které jsou našemu hrdinovy jedinými společníky: věrný kůň Agro, luk a starověký meč se zvláštní mocí, pomocí něhož Dormin hrdinu po rozsáhlých a pustých pozemcích naviguje.

Každý z kolosů je zcela odlišný, někteří obývají zemi, jiní vzduch a vodu. Každý z nich však vyžaduje vlastní taktiku, bez níž by pro vás představovali nemalé nebezpečí. Všichni ale mají své slabiny a specificky označená slabá místa, které je třeba odhalit a obří kolosy nakonec skolit.

Shadow of the Colossus je navíc unikátní i ve způsobu, jakým dokázal Fu­mi­ta Ue­da odvyprávět příběhy a tak pokud od hry odejdete, sami se připravíte o nejemotivnější okamžiky, které na vás čekají v samotném závěru hry.

Hra samotná vám v případě, že již máte zkušenosti z dřívějška, zabere nějakých 6 – 8 hodin v závislosti na zvolené obtížnosti. Navíc PS4 remaster disponuje po dohrání novými módy v podobě: Time Atack módu a také New Game +, který bude jistě pro mnoho hráčů výzvou.

Bohužel, ale hře zůstali i některé dříve vytýkané neduhy a to v podobě občasných problémů s kamerou, střelbou z luku a v případě jednoho bosse malinko uškodila i přemíra grafických efektů.

Pokud se remaster Shadow of the Colossus na PS4 ujme a já věřím, že ujme, dá se tušit, že bychom se v dohledné době mohli dočkat i dalšího legendárního titulu, kterým je ICO.

Vývojáři: Bluepoint Games