Studio Deck 13 nám připravilo zbrusu nové RPG The Surge zasazené do High Tech světa a do poměrně vzdálené budoucnosti.

Recenzovaná verze: Xbox One

Hned z kraje je nutno poznamenat, že se nejedná o žádné robotické Dark Souls, nebo něco podobného, hra má daleko blíže k Lords Of The Fallen, ale není až tak těžkopádná. The Surge si jede po vlastní vlně brutality a vysoko nastavené obtížnosti, u které rovnou zapomeňte na to, že byste si nastavili nějaký nižší stupeň. Tato volba tu zkrátka není stejně, jak to u podobně laděných her bývá a jak to řada hráčů má ráda. Takže se připravte na opravdu časté umírání. Hra je čistě single playerová a opravdu tvrdá, vše co na vás ve hře pošle rychle k zemi, můžete vždy překonat a platí tu zlaté pravidlo, že méně je někdy více.

VÍTEJTE V CREO, MEGAKORPORÁTU ZACHRAŇUJÍCÍ SVĚT

Příběh není nikterak nápaditý a je zasazen do 60 až 70 let vzdálené budoucnosti. Hlavní postava jménem Warren přijíždí na svém invalidním vozíku do nového zaměstnání v mega společnosti CREO, která se má údajným projektem Resolve postarat o záchranu světa. Warrenovi má montáží exoskeletu zajistit plnou mobilitu a dát možnost zase začít skákat přes kaluže. Ovšem v důsledku nepodání anestetik při implantaci Warren upadá do bezvědomí a v CREO proběhne jakási kataklyzmatická událost. Warren se probírá vyhozen kdesi uvnitř areálu společnosti CREO a zjišťuje, že umělá inteligence spustila vlastní protokol a chopila se vlády nejen nad pracovními roboty a drony, ale také nad řadou dělníků nosících exoskelet. Příběh je vyprávěn z různých perspektiv, přičemž hlavním zdrojem informací jsou pro Warrena zvukové nahrávky, které poskytují pohled do trýznivého života zaměstnanců společnosti. Všudypřítomné mega obrazovky propagují zcela odlišné vize a záměry společnosti, než které nakonec nalézáte na nahrávkách a zprávách zaměstnanců. Pomalu tak zjišťujete, co se vlastně stalo a vydáváte se na záchrannou cestu napříč industriálním CREO městem, kde je třeba cestou pobít desítky nepřátel a pět bossů.

POMALEJŠÍ POHYB VÁS OBČAS DOKÁŽE PĚKNĚ POTRÁPIT

Co se hratelnosti týče, tak oproti Lords of the Fallen nabízí The Surge rychlejší pohyb a údery, samozřejmě v závislosti na zvolené zbrani a gearu, ovšem jsou stále pomalejší než v konkurenčních Souls hrách. Nejvíce je pomalejší pohyb cítit při soubojích s tužšími nepřáteli, nebo bossy, kde byste rychlejší pohyb postavy opravdu nejednou ocenili. Když už jsme u soubojů s bossy tak dalším neduhem jsou arény, v nichž se tyto boje odehrávají. Arény jsou menší a nenabízí příliš prostoru k manévrování, zejména první a třetí jsou opravdu malé. První zmíněná je navržena tak, že se v ní dost často někde seknete, nebo bosse paralyzujete tak, že k němu nemáte přístup pro zasazení potřebné damage a když konečně bosse přemůžete, opravdu se vám uleví, ale žádný strach, je to jen na chvilku.

STEREOTYPNÍ PROSTŘEDÍ PO ČASE ZAČNE NUDIT

Hra má velmi vydařenou grafiku, která dává vyniknout světlům a světelným efektům. Ovšem stereotypní továrenské prostředí vás po nějaké době už nijak nepřekvapí a naopak vás neustálé procházení úzkými chodbami, šachtami nebo uličkami, ve kterých si postupně odemykáte zkratky, v podobě výtahů začne pomalu nudit. Celkový level design v The Surge působí dost stísněným dojmem, který dá spíše vyniknout zmíněné hře světel. Hru samotnou tvoří jednotlivé úrovně (mise), které budete procházet hned několikrát a budete se do nich muset záměrně vracet, jelikož určité lokace a zamčené dveře si můžete a musíte zpřístupnit v závislosti na vašem levelu, nebo schopnostech drona, který vám může být mnohdy vcelku užitečný.

NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE VYDRŽET

Soubojový systém je vcelku jednotvárný. Stojí na bloku, nebo skoku do zad nepříteli a následném útoku, kterým si při každém úderu nabíjíte energii, díky níž můžete při boji použít i dron. Při pohledu na vašeho nepřítele si můžete kdykoliv vybrat, na jakou část jeho exoskeletonu budete útok směřovat. tímto si výrazně zvyšujete svoji malou šanci, že vám na konci souboje tato část vypadne jako odměna ze souboje a budete ji moci použít pro vylepšení svého stávajícího vybavení, nebo k výrobě zcela nového. V takovém případě bude váš souboj trvat o něco déle. Když si totiž vyberete možnost útočit do nepřítelovi odkryté části, zasadíte mu tím více hit pointů, čímž se vám ho podaří dříve skolit. Tím se ovšem naprosto připravíte o šanci na jakýkoli drop. Pěkným a efektním prvkem jsou tzv. finalcam sekvence, kdy v okamžiku, kdy má váš nepřítel minimální množství zdraví podržíte tlačítko a provedete jednu z několika závěrečných fatalit.

Ve hře nehledejte žádný systém přerozdělování zkušenostních bodů, jako je tomu u konkurenčních RPG. Zde si za nasbírané součástky (Tech Scrap) odemykáte level postavy (Core Power) a také jimi platíte za vylepšení. Součástky buďto nacházíte, nebo si je vytlučete z nepřátel. Pokud ale zemřete, o všechny součástky přijdete a máte podobně jako v Souls hrách jediný pokus na to získat je zpět. The Surge to navíc umocnil časovým limitem v délce pouhých 2minut a 30 sekund a tak vás hra poměrně brzy naučí lokace slušně probíhat. V závislosti na vašem levelu se vám odemykají sloty, do nichž si vkládáte jednotlivé implantáty, které cestou posbíráte a můžete si tak zvednout množství zdraví, počet lékárniček, staminu, ale i zvednout sílu útoku či další vymoženosti. Neustálý crafting je v této hře velmi důležitý a tak se připravte, že jednotlivé úrovně budete procházet X krát, abyste si nahárvestrovali potřebné díly k vylepšení vašeho exo skeletu, protože jinak zemřete na první dobrou a nebudete schopni v žádném případě čelit nepřátelům, kteří na Vás číhají téměř všude. Navíc možností pro doplnění zdraví je ve hře jako šafránu a vám v pozdější době nezbude nic jiného, něž lokace jen probíhat, protože jinak Vám nezůstanou potřebné lékárničky pro další průzkum oblasti. Poměrně frustrující je i fakt, že v každé úrovní je pouze jeden save house, ze kterého po smrti vždy startujete.

NĚCO MI TU PŘECI JEN CHYBÍ

Ve hře není ani prostor pro případný co-op, který by někteří méně odolní hráči jistě uvítali. Úroveň obtížnosti je totiž v The Surge nastavená opravdu vysoko a není tu ani jakákoli možnost nastavení obtížnosti, vývojáři tak dokazují, že i v Evropě dokáží udělat opravdu Hard Core RPG hru v níž je umírání tím hlavním prvkem. Další věcí, která hře chybí je možnost rychlého cestování mezi jednotlivými lokacemi. Budete tak muset probíhat značnou část lokace, abyste se dostali do té předchozí, ve které se chcete podívat za uzamčené dveře.

Pro mě nejlepšími okamžiky a lokacemi ve hře byly: samotný začátek, souboje s bossy a konec hry. Hra samotná mi zabrala nějakých 35 hodin na první průchod, což na RPG žánr je spíše málo. Po dohrání se vám nabídne možnost zahrát si hru znova na New Game + a to včetně veškerého nasbíraného a vylepšeného vybavení, kromě drona, kterého si musíte ve hře teprve vyzvednout. Upřímně mi ale v této hře o proti jiným RPG hrám strašně schází možnost vytvoření či posbírání si unikátního buildu, který by vás přiměl hru si znovu na NG+ zahrát. Jediné co může hráči podle trofejí NG+ nabídnout je alternativní konec hry.

V době recenzování jsem ve hře narazil na několik drobných bugů, v podobě zaseknutých nepřátel ve dveřích atd., které ale nijak zásadně hru nenarušily a nutno podotknout, že ještě včera vyšel další update, který opravuje řadu drobností. Gameplay z naše recenzování potom najdete na našem YOUTUBE kanálu.

VývojářiDeck13 Interactive
VydavatelFocus Home Interactive
Datum vydání: 16. květen 2017