Když studio BioWare poprvé oznámilo na E3 2017 Anthem a předvedlo hratelnou ukázku, tajně jsem začal doufat, že po neúspěchu s Mass Effect: Andromeda si chce toto věhlasné studio, které stojí za skvosty jako Dragon Age, SW: KOTOR a původní trilogií Mass Effect, napravit svou reputaci. Záhy jsem však začal vnitřně pochybovat o tom, zda toho bude studio pod vedením EA a jejich současnou game-as-service politikou schopno dosáhnout. Každému, kdo se mě ptal na to, co si o hře myslím jsem říkal, že Anthem může BioWare buď zachránit, nebo zničit. V hloubi duše jsem si přál, aby se hra povedla a hráči měli hru, v níž stráví stovky hodin.

Recenzovaná verze: PC

I přesto, že jsem měl možnost hrát hru na PC díky Origin Access o týden dříve, jsem nechtěl vydat recenzi na hru před jejím oficiálním vydáním a vynášet verdikt před ohlášeným masivním day one patchem. Kéž bych to udělal…

Ale zpět na začátek. Pokud stále patříte mezi Anthem nepolíbené hráče, pak věřte, že toto open world sci-fi RPG má zajímavý příběh, který se odehrává díky Frostbite enginu v opravdu překrásném světě. Ten je plný pokročilých technologií a památek, které využívají všudypřítomný zdroj energie známý jako Anthem of Creation. Tato síla dokáže spontánně terraformovat části planety, poštvat proti vám divokou zvěř, měnit místní klima, vytvářet portály, nebo formovat vraždící obry. Takové události jsou známé jako kataklyzmy. Lidé mají omezené množství informací o tom, jak celý tento svět funguje i o rozsahu jejích schopností, ale věří, že byly vytvořeny božskou rasou nazývanou Shapers, která z neznámých důvodů opustila planetu před tisíci lety. Anthem a Shaper jsou uctíváni některými lidmi jako zdroj veškerého života.

Lidstvo vede generálka Helena Tarsis, která se společně s Legion of Dawn stala legendou a společně s jejími krajany využívají Shaper technologie ke stavbě silných exosuitů (Javelinů). Vy se jakožto “žoldák” Freelancer spojíte s Halukem a jeho dlouholetou přítelkyní Faye, kteří shromažďují armádu Freelancerů ve snaze vstoupit do Heart of Rage (Srdce zuřivosti) a deaktivovat relikvii nazvanou Cenotaph, kterou chce získat také autoritářská frakce s názvem The Dominion. Ta věří, že díky ní získá absolutní kontrolu nad Anthem.

Přečti si  Far Cry 6, Rainbow Six Quarantine a The Division Heartland vyjdou před 31. březnem 2022

Samotné Fort Tarsis nabízí hráčům vedle postav točících se kolem hlavní příběhové linie a několika nástěnek s kontrakty i řadu dalších NPC postav, se kterými máte možnost si pohovořit a vyslechnout si jejich příběhy, klepy a pomluvy. Což měli hráči ostatně možnost zjistit i v betě testu. Ten bohužel naznačil, co vlastně od hry můžeme očekávat, a odtajnil, že by vývojáři potřebovali ještě minimálně půlroku navíc.

I přes zajímavý příběh (zhruba 16 hodin herního času) a řadu zajímavých dialogů chybí ve hře emoce a vy si tak s postavami nevytvoříte sebemenší vztah. Celkově to na mě spíše působilo nedotaženě, ze hry je cítit, jako by na obřích plánech a řadě dobrých nápadů neměl kdo pracovat a že hru s nadsázkou vytvářeli pouze jen jakýsi Bill a Bob, kteří při vývoji nestíhali jedno pro druhé. Již u zmíněných NPC postav nakonec zjistíte, že vést s nimi rozhovory a třeba se jim snažit pomoci, nikam dál nevede a vlastně tu ani nemuseli být a pochybuji, že s nimi mají vývojáři nějaké plány do budoucna.

Rád bych ale začal tím, co se mi na hře líbí a bohužel je toho pomálu. Grafická stránka hry je opravdu skvělá, zejména potom na PC, kde vývojáři za pomoci Frostbite enginu dokázali vytvořit opravdu působivý svět plný barev, ve kterém je radost jen tak létat a kochat se jeho rozmanitostí. Baví mě i souboje, kdy do výbavy Freelancerů BioWare zapracoval různé elementy (oheň, mráz, elektriku, jed), které mezi sebou fungují jako takzvané Primery a Detonatory a ve vzájemné kombinaci tvoří ničivá komba, díky nimž si nabíjíte i svou ultimátní schopnost. Můžete si tak postupem času sestavit opravdu OP Javelin, který jen tak něco nepřekvapí. Každý ze čtyř dostupných Javelinů je naprosto unikátní a vyžaduje zcela odlišný herní styl, takže si vybere opravdu každý. A když vás boj na dálku náhodou přestane bavit, vyměníte Javelin a jdete si to rozdat s nepřáteli pěkně na férovku. Tím ale výčet chvály končí a bohužel se přesouváme do kategorie negativ.

Samotné mise jsou repetetivní jako snad nikde jinde a jejich náplní je doletět do bodu A vystřílet řadu nepřátel aktivovat, sebrat, nebo osvobodit, letět do bodu B aktivovat a bránit. Nemluvě o prolukách mezi jednotlivými body, kdy po bodu A čekáte i půlminuty na to, než se dozvíte co dál.

Přečti si  Biomutant bude na 12-15 hodin, pokud budete spěchat, v opačném případě vás hra bude bavit více než 65 hodin

Inventář??? Ne! Proč? Nepotřebujete…. Během misí nemáte jedinou možnost jít do inventáře a cokoliv ve své výbavě změnit. K tomu slouží pouze Forge ve Fort Tarsis, kde si před každou misí můžete zvolit jeden ze čtyř Javelinů a nastavit své vybavení se kterým půjdete plnit další úkoly.

Looting je další slabinou, vůbec nevíte, co vám z nepřátel, nebo bedny padlo, jediné co víte je, zda se jedná o běžný, legendární, epický atd. předmět, ale zda je to zbraň, nebo podpůrná schopnost se dozvíte až po misi. Vývojáři toto obhajují tím, že nechtěli, aby se hráči zdržovali přehazováním zbraní a jejich zkoumáním v rozehraných misích. BLBOST!

Dohazování do již rozehraných misí je dalším velkým mínusem. Pokud se totiž rozhodnete hrát online bez přátel a necháte vše na matchmaku hry, pak se asi nebudete stačit divit. Hra místo toho, aby vyhledala další hráče začínající stejnou misi, vás bez ostychu napojí klidně na samý konec mise a vy tak vlastně nevíte, oč šlo.

To vše doprovází naprosto nesmyslně dlouhé loadingy, kde podobně jako RDR2 dostalo přezdívku simulátoru jízdy na koni, dostal Anthem nálepku simulátoru loadingu. Chcete ve Fort Tarsis do Forge…loading, vletíte v misi do podzemní oblasti…loading, nestíháte spoluhráče doletět do místa mise…loading a mohl bych takto pokračovat dál, ale mám tu loading.

Hra se od bety stále potýká s výpadky zvuku a samovolnými pády a to jak na PC, tak i konzolích a day one patch, od kterého jsem si sliboval opravu řady chyb, bohužel spíše přinesl nové problémy. Nedodělanost hry a její technický stav, který je bohužel velmi žalostný a sráží jinak vcelku zajímavě vyhlížející projekt na kolena. Vůbec si nedokážu představit, jak chce EA a BioWare dlouhodobě udržet hráče u této game-as-service hry, se kterou mají údajně desetiletý plán. A jak jsem se obával, tak se bohužel zvrat nekoná a na dříve slavnou značku BioWare se bude i nadále prášit.

Vývojáři: BioWare

Vydavatel: EA

Datum vydání: 22. únor 2019

Cena na Origin: 1.499,-

Velikost hry: 57.5 GB

Platformy: PC (Recenze), PlayStation 4, Xbox One

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno