Jeleni se pasou na růžových loukách a údolí Hope County se probouzí z radioaktivního spánku. Dopad jaderných bomb si vyžádal životy velké části obyvatelstva Spojených států a podepsal se i na vzhledu celé země. Od této katastrofy je tomu už ale 17 let a lidstvo nejenže již vystoupilo zpátky na povrch, ale dokonce už probíhají boje o nadvládu nad celým údolím.

Far Cry New Dawn navazuje na pátý díl stejnojmenné série, který zaznamenal skvělé ohlasy a i z naší recenze si odnesl výborných 9/10. New Dawn se odehrává 17 let později. Po událostech, které předpovídal Joseph Seed, toho z Hope County moc nezbylo a svým životem nezaplatil pouze náš oblíbený parťák Boomer, ale také velká většina původního obyvatelstva.

Prosperity. Chce to trochu barvy, ale bude se vám tu líbit.

New Dawn byl oznámen ani ne rok po kritiky oceňovaném Far Cry 5. Hra běží na nezměněném enginu Dune, který se nemálo podepsal na úspěchu pátého dílu. Protože se hra odehrává ve stejné lokalitě, tak byla použita i stejná mapa. Mnoho fanoušků a hráčů se logicky začalo pídit, zda se jedná o plnohodnotnou hru nebo o jakési samostatné DLC. Pravda je tak někde uprostřed. New Dawn hráčům poskytne úplně nový příběh, který se tu a tam opře o minulý díl. Příběh i rozloha mapy je o něco menší a dohrát kampaň vám také tolik času nezabere. Na druhou stranu se hra nebude prodávat za plnou cenu a za to si Ubisoft Montreal, které za novým dílem stojí, zaslouží palec nahoru.

In Rush we trust!

Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, dopadlo údolí Hope County díky své poloze mnohem lépe než okolní oblasti. Není tedy divu, že se do kraje začali sjíždět lidé ze všech stran. Mezi nimi nechyběla ani dvojčata Mickey a Lou. Ta zdědila po svém otci nejen sklony k násilí, ale i touhu po moci. A nedařilo se jim vůbec špatně. Celé údolí žilo ve strachu a vraždy, krádeže a únosy zde byli na denním pořádku. Dokud jste se neukázali Vy!

Stejně jako v minulém díle si hráč může na začátku kampaně zvolit, zda bude hrát za ženu či za muže. Ať už se rozhodnete jakkoliv, bude vaše postava šéfem bezpečnosti ve skupině, které velí Thomas Rush. Skupina, jenž cestuje po pobřeží Spojených států a pomáhá přeživším postavit se zpět na nohy, má nyní namířeno právě do Hope County, kde chce potlačit nadvládu již zmíněných jednovaječných dvojčat. Vše ovšem nejde tak úplně podle plánu a za hudebního doprovodu kapely Die Antwoord zahyne naprostá většina Rushovi skupiny. Jedním ze šťastlivců, kteří přežili, jste i vy a je tak na vás, abyste přebrali tíhu naděje, které do vás vkládá komunita žijící v osadě Prosperity.

Ubisoft se s New Dawn odhodlal k zajímavému kroku a okořenil ho o prvky RPG, které můžete znát z posledních dvou dílů série Assassin’s Creed. Nyní má každé nepřátelské NCP nad sebou značku svého levelu a vy tak hned rozpoznáte, zda se s ním můžete pustit do křížku nebo se mu obloukem vyhnout. Nečekejte ovšem žádné hardcore grindění. Vašeho soupeře upižláte i přesto, že je o dvě úrovně nad vámi. Počítejte ale s tím, že vám to zabere o poznání více času.

Prosperity je váš nový domov. Osada, o jejíž chod se stará Kim Rey, se skládá z hlavní budovy a dalších 7mi částí o něž je třeba pečovat a vylepšovat je. Nezlepšujete tak jen kvalitu života vašich osadníků, ale i schopnosti  všech osmi žoldáků, které si můžete přivolat na pomoc. Narazíte zde na Autodílnu, Výcvikový tábor, Laboratoř výbušnin nebo také Ponk, který slouží k výrobě zbraní jako jsou brokovnice, automatické zbraně nebo pilomety. Na odemykání map a vylepšování vašeho health baru je tu pak Kartografie a Léčivá zahrada. Speciální zmínku si zaslouží Expedice, jejíž systém si také v sérii Far Cry odbývá svou premiéru. S potrhlým francouzským pilotem a jeho vrtulníkem budete cestovat po světě a bojovat se zbojníky. Navštívíte s ním zřícené vládní letadlo, ale přeběhnete i přes most Navajo a proběhnete se i po všem známém vězení Alcatraz.

Hlavní zápletka i hra obecně není pojata tak vážně jako pátý díl a New Dawn je spíše o zábavě a pořádné show. A to se týká i soundtracku, který je tomu z minulého dílu na hony vzdálen. Postaral se o něj John Swihart (How I Met Your Mother) společně s Tylerem Batesem (Guardians of the Galaxy, John Wick) a důraz je tak kladen na modernější muziku. Zda se ve vaší hře objeví i nějaký starší hity, záleží jen na vás. Po Hope County jsou totiž poschovávány hudební přehrávače, které právě takové klasiky obsahují a přidají je do vašeho playlistu ve chvíli, kdy se vám je podaří nalézt.

Jak jsme již zmínili v úvodu článku, dopad atomových hlavic jako jeden z mnoha nepřežil také náš parťák Boomer. V New Dawn máme k dispozici 8 pomocníků mezi nimiž je i pes Timber, který disponuje všemi schopnostmi, které měl Boomer a přidává i něco navíc. Pomocnou ruku vám nabídne starý známý Hurk nebo Otec Jerome. Nemůžeme vám ovšem doporučit nikoho jiného než naši oblíbenkyni Nanu, která je i přes svůj pokročilý důchodový věk nejlepší odstřelovačkou v okrese.

Na málokteré hře se nenajde nic, co by některého hráče neštvalo, netrápilo či nezklamalo. Žádná hra není dokonalá a New Dawn není výjimka. Co trápilo nejvíce nás? Určitě je nutno zmínit celý systém umělé inteligence, díky kterému se nelogicky chovají jak NPC, proti kterým bojujete, tak i vaši bratři ve zbrani. Nejednou budete muset zvedat vašeho počítačem ovládaného parťáka kvůli tomu, že se schoval za auto ze špatné strany. Mohou vás štvát také všudepřítomní bandité, kteří zaručeně pokazí 100% vašich cest po silnicích Hope County. Otázkou je již zmiňovaná herní doba, která je u hlavní příběhové kampaně okolo sedmi hodin. Tento fakt, ale zachraňuje skutečnost, že ve hře je velké množství výzev, které vám herní dobu prodlouží stejně tak dobře, jako některé vedlejší mise jako jsou Expedice nebo odemykání žoldáků.

Lze považovat Far Cry New Dawn za plnohodnotný díl? Mapa je o pár procent menší, na výběr nemáte tolik žoldáků a vedlejších aktivit zde také není tolik. Menší je i číslovka u počtu talentů a příběhová kampaň se zkrátila natolik, že jsme ji proběhli za necelých 7 hodin. Zápletka je ale zajímavá, vedlejší mise zábavné a nechybí zde rybaření, challenge ani ostatní věci, na které jsme si zvykli v pátém díle. Cenovka, která je u New Dawn níže než u velkých AAA her, napovídá, že samotný Ubisoft bere nový díl spíše jako megalomanské rozšíření. A co my na to? Far Cry New Dawn je neskutečná zábava a pokud jste si užili Far Cry 5, které běželo na stejném enginu, tak neváhejte.

Vývojáři: Ubisoft Montreal

Vydavatel: Ubisoft

Datum vydání: 15. 2. 2019