Když se vývojáři z tehdy nově vzniklého studia SCE Cambridge pustili do projektu, který o pár let později ovlivnil nejen mé dětství, ale i obecný pohled na videohry, neměli s vývojem her valné zkušenosti. Co se týče tvorby 3D grafiky, tak tam si kompletně celé osazenstvo studia odbývalo svou premiéru. A právě zde byl kámen úrazu, který jako jediný tahal jinak nadčasové dobrodružství Sira Daniela ke dnu. Kamera byla vskutku otravná a její nedostatky negativně ovlivňovaly i samotnou hratelnost. Vývoj MediEvilu začal roku 1995 a konzole PlayStation 1 byla na britských ostrovech k dispozici teprve několik týdnů. O to komplikovanější byl vývoj titulu, který se později stal jednou z nejikoničtějších her své doby.

Sir Daniel Fortesque opět povstává ze své krypty. Tentokrát ale nebude čelit jen šílenému čaroději Zarokovi, ale i mocnému systému PlayStation 4. Očekávaného comebacku se chopilo americké studio Other Ocean Interactive (Castlevania, Yu-Gi-Oh!). Podaří se vývojářům napravit problémy, kterými trpěl původní MediEvil a přitom doručit i pocit nostalgie, který hráči očekávají?

Nechci vás podceňovat, ale myslím, že by každému z nás prospělo si malinko příběh Sira Daniela Fortesque připomenout. Ok? Celá tahle story se započala roku 1286 v království Gallowmere, které měl pod palcem Zarok, nepříliš sympatický a proklínaný čaroděj, který si svou nadvládu udržoval díky armádě nemrtvých. Vojsko právoplatného krále Gallowmeru, které mělo za úkol zamezit dalšímu šíření zla a odstranit Zaroka, vedl náš „hrdina“ Daniel. Ve velkolepé bitvě mu ale hned první vystřelený šíp prostřelil oko a přišpendlil ho k zemi. Bitva dopadla nakonec vcelku dobře a Zarok byl zahnán do ústraní. Král, aby zakryl Danovu ostudnou smrt, prohlásil  zesnulého velitele za hrdinu. Po celých sto let se Zarok v ústraní připravoval na svůj velkolepý návrat k moci. Kouzlem, které mělo přivézt zpět jeho armádu a živé obyvatele království připravit o rozum, ale do hry přivedl i našeho smolaře, který tak v cestě za splněním králových rozkazů dostal druhý pokus.

Přečti si  Ghost of Tsushima bude mít na PC premiéru integrace sítě PlayStation Network a trofejí

Původní verze MediEvil pro první verzi PlayStation zabrala na kompaktním disku přibližně 530MB. Verze pro aktuální generaci konzole zabírá na disku necelých 40GB a tento znatelný rozdíl se neprojevil jen na grafické stránce, ze které by Siru Danielovi spadla brada, kdyby nějakou měl. Ačkoliv se jedná o kompletní remake, vše je na svém místě, na tom samém místě, kde jsme to před 21 lety nechali. A to se týká samozřejmě i level designu, který hrál v mých nostalgických chvílích hlavní roli. Každý náhrobek, každé NPC, každá dýně či strašák, vše je tam, kde má být.

Ale abych studiu Other Ocean Interactive nekřivdil, i jejich stopa je v novém MediEvil znatelná. Novinkou samozřejmě není jen přítomnost trofejí (včetně velmi snadné platinové), ale i nový herní obsah v podobě nového brnění za předobjednávku, dohrání dema, apod. Tímto oslím můstkem se dostávám k otázce, kterou jsem nadnesl v prvním odstavci. Je konec otravné kameře, kvůli které jsme před více jak 20ti lety zbytečně umírali a opakovali kvůli ní levely stále od začátku? U všech nemrtvých ANO! Už žádné schovávání kamery za strom, už žádné zbytečné smrti (ehm…), už žádné chození naslepo. Neplecha byla napravena, hra ovšem zůstává věrná své předloze a tak v určitých pasážích s kamerou hýbat nejde. Vše je ovšem záměrně plánované a MediEvil se hraje dobře tak, jak bychom si přáli. Hra samozřejmě čerpá i z výkonnějšího hardwaru a vy se tak nemusíte bát ani propadů FPS nebo dlouhých načítacích obrazovek.

Kompletní česká lokalizace je velmi milým předčasným vánočním dárkem. MediEvil obsahuje přece jenom o dost více textu na překlad, potažmo nadabování, než např. Concrete Genie (recenze/trailer) od studia Pixelopus a tak je lokalizace opravdu vydatným bonusem, který stále není v našich končinách zvykem. Když se poprvé ve hře český dabing spustil a začal předčítat z úvodu příběhu, na moment jsem se šokem zarazil. Právě s hlasem vypravěčky jsem s jako jediným z hlasů měl v úvodu hry problém. Postupem času jsem si na něj ale přivykl a po několika hodinách strávených za zády Sira Daniela si lepší volbu snad ani neumím představit.

Přečti si  RECENZE: Alienware AW2725DF - 360 Hz Monitor, je to vůbec možně využít?

Pokud jste již skálopevně rozhodnuti, že si nový MediEvil pořídíte, na výběr máte mezi klasickou a Deluxe verzí. Druhá jmenovaná stojí jen o dvě stovky více a nabídne vám ke stažení kompletní soundtrack hry, Comic Book, digitální Art Book, nějaký ten armor do hry a v neposlední řadě Dynamic Theme. Cena základní hry se před vydáním ustálila na 779,-

Sir Daniel ležel ve své kryptě tak dlouho, že mu stihla „uhnít“ jeho spodní čelist. Opět se mu ale povedlo jakýmsi způsobem podvést smrt a vrátit se mezi živé. Chcete taky podvádět? Pokud máte ještě někde na papírku napsané cheaty, kterými jste si v původní verzi otevřeli speciální menu s nastavením, můžete je použít i zde. Žádné menu se vám sice neodemkne, ale za vaší chrabrost alespoň dostanete trofej. Taky dobrý, ne?

Nakonec recenze jsem si nechal zmínku o délce hry. Pokud nepatříte mezi speedrunery a rádi prozkoumáváte okolí, mělo by vám na pohodlné dokončení MediEvilu vystačit 10 hodin. Za pomyslnou třešničku na dortu lze považovat skutečnost, že pokud hru dokončíte na 100%, odemkne se vám originální verze MediEvil pro PlayStation 1 s původní grafikou, kamerou i hratelností.

Odpočinek prospěl nejen Zarokovi, ale i celému MediEvilu, který se na PlayStation 4 vyvedl náramně. Spoustou novinek a hromadou vylepšení, leč stále věrný svému původu, hráčům přináší skvělý nostalgický zážitek, který je zbaven všech problémů, které hra před více jak 20ti lety měla. S cenovkou, která nepřesahuje ani 800,- a kompletní českou lokalizací se jedná nejen o levnou příležitost připomenout si počátky prvního PlayStation, ale i skvělou možnost seznámit Sira Daniela i s mladšími hráči.

Vývojáři: Other Ocean Interactive (původně SCE Cambridge)

Český jazyk: Kompletní lokalizace

Velikost hry: 38.48GB