Taktická střílečka z pohledu třetí osoby Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint, ve které se elitní jednotka Ghost chystá do další akce. V kůži jejich velitele jménem Nomád vás na ostrově Auroa čeká pěkně tuhá vojenská fuška.

Vítejte na ostrově Auroa – místě prošpikovaném technologiemi, díky kterým si lidé žijí v pohodlíčku, bezpečí, no zkrátka jako v ráji. Když však i ten poslední šroubek padne do špatných rukou, je zle. Idylické intro střídá přílet jednotek Ghost a střemhlavý pád. Kdo by od titulu Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint čekal nějaký třaskavý, epický úvod, bude zklamán. Také já musím přiznat, že jsem čekal ze startu přece jen něco víc a onen pocit zklamaného očekávání se se mnou táhnul ještě následujících pár hodin.
Po rozpačitém začátku vás čeká obří svět, ve kterém strávíte nepočítaně hodin – ať už se budete věnovat single kampani nebo multiplayeru. Otázka je, jak dokázal GR: Breakpoint jednotlivé herní prvky spojit a jak fungují jako celek.

Na ostrově se mezi sebou „kočkuje“ několik frakcí. Máme tu Usedlíky, jejichž základna se stane i vaším hlavním táborem, Ghosty, Vlky, Vyděděnce a v neposlední řadě také drony a všechnu tu robotickou verbež Skell Technology, která vám jde po krku (na tuto firmu jste narazili už ve Wildlands). Všem však vévodí Cole Walker (v podání Jonathana Bernthala), který se rovněž objevil už v předchozím díle Ghost Recon Wildlands, respektive v rozšíření Operation Oracle, a nyní jde proti svým bývalým přátelům.

Drsní chlapci neukazují emoce!

Proč Walkerovi v jeho holé hlavě přeskočilo a začal zabíjet členy své (bývalé) skupiny? Co se děje na ostrově a jak do toho zapadá jeho tvůrce Jade Skell a zprvu tajemný muž z videonahrávek? A co přeživší z vaší jednotky? Zapletenec otázek, který hra i kvůli volitelnosti misí nerozplétá zrovna jednoduše, a na akční střílečku je to možná až příliš velké sousto. Vyprávění nepomáhají ani mnohdy suché a emočně ploché dialogy. A pokud se v cutscéně neobjevil hlavní záporák Walker (ale no tak, to přece není spoiler), byla to taková nemastná neslaná nuda.

Mimochodem, je skvělé, že hra má českou lokalizaci v podobě titulků, u kterých lze navíc změnit velikost, přidat jméno postavy, ale jak některé fráze při překladu dopadly, to je spíše k smíchu. Věta: „Kdo sestřelil naše ptáky?“ je zkrátka něco pro nás, infantilní jedince.

Gigantický herní svět

Otevřený herní svět obřích rozměrů hraje prim a je jen a na vás, jak ho budete využívat. Tvůrci si na vykreslení ostrovu Auroa dali docela záležet a zasadili do něj nepřeberné množství prostředí, přírodních i umělých objektů. Ve výsledku tak velmi rychle a plynule střídáte nejrůznější povrchy, lesy, sníh, skály, kamenitá prostranství i džungle. Tato rozmanitost působí svěže a přirozeně – přece jen jste na ostrově zítřka, kde je budoucnost již dnes… no… nebo tak nějak. Pohyb si můžete zpestřit řadou dopravních prostředků, jako jsou vojenská auta, motorky, ale také vozy pro celou rodinu a nejstylověji působí, když na misi přifrčíte helikoptérkou.
Open-worldová akce vám také dává možnost nejrůznějších strategií. Buď se jednotkám můžete vyhnout obloukem, prosvištět kolem v nějakém dopravním prostředku, využít ostřelovačku a vrhnout se do boje. Samozřejmě je jasné, čím získáte zkušenosti na vylepšení vaší postavy.

Multiplayer

Relativně brzy po startu vám hra zpřístupní multiplayerovou část s názvem Ghost War a tady už celé to soukolí začíná trošku skřípat. V rámci 6 map se utkají 2 týmy po 4 hráčích na každé straně. K dispozici jsou také 4 bojové třídy a tvůrci se chlubí, že postup si přenesete i do single módu, respektive že zůstane zachována rovnováha mezi hráči a záležet bude výhradně na vašich schopnostech taktiky a týmovém hraní.
Vskutku musíte postupovat mimořádně takticky a spolupracovat s ostatními třídami, jenže v praxi to povětšinou probíhá tak, že ostřelovači to zakempí za bukem a čekají, takže jakmile vás někdo sejme, pomoc a oživení ve většině případů nečekejte. A když to opravdu půjde „dobře“, sestřelí vás po pár vteřinách a dalších 5 minut se můžete dívat na ukrytého snipera (nebo si nachystat rychlou sváču). Nesmíme zapomenout ani na fakt, že servery mohou – sem tam – spadnout. A tak máte utrum nejenom s PvP řáděním, ale celou hrou, protože bez připojení a přihlášení k Ubisoft účtu se nedostanete dál než k titulní obrazovce. Přesto však kooperace

v Ghost War nabízí relativně zajímavé prvky a herní okamžiky, kdy například zneškodněním rušičky odhalíte na mapě všechny pozice nepřátel.

Mise a RPG prvky

Tady se domnívám, že můžeme vývojáře pochválit. Herní náplň lze rozdělit do 4 základních typů misí. Kromě hlavní příběhové kampaně a PvP jsou zde také vedlejší mise a frakční mise. Jednotlivé úkoly si volíte sami z dostupné nabídky v hlavním táboře, přičemž na postranní panel lze připnout až 3, které se vám posléze spolu s loot bednami, lorem a vehikly zobrazí na mapě.
Za každý typ mise získáváte specifické odměny a informace, což vás nutí k tomu, abyste neprolétli jen příběhovku a ostrov Auroa se vám dostal pořádně pod kůži. To je určitě plus a hra vám díky tomu vydrží další desítky hodin navíc. Plus je plánována i další dodatečná nálož obsahu, takže se nemusíte bát, že byste se nudili.
Systém RPG prvků zahrnuje mimo jiné také čtveřici tříd, v rámci kterých získáváte hodnosti, zlepšujete se a za dovednostní body odemykáte schopnosti a perky z košatého stromu abilit. To vám umožní vyladit váš herní styl a vylepšit vaše silné herní stránky nebo naopak potlačit nedostatky. Já například zarputile a vždy investuji do zlepšení stability míření, vyšších expů (když už se trefím), nenápadnosti nebo označení nepřátel na větší vzdálenost.
Chybět nemůže ani tradiční zástupce RPG stylu – tedy lootíček v podobě všemožného vybavení, které vám nejenom zvyšuje čísílko, ale později také vylepšuje některé atributy, jako rychlost pohybu, přebíjení, vyšší poškození…

Umělá inteligence nepřátel

Bojovat budete proti lidským i mechanickým nepřátelům. Vojáci se dokáží sběhnout v relativně slušném počtu a z několika stran, umí přivolávat posily a střelba nebo nalezená mrtvola samozřejmě vzbudí jejich pozornost. Na druhou stranu vystoupat na věž, odkud evidentně nějaký floutek likviduje jejich řady, je po dlouhou dobu vůbec nenapadne. Kromě střelby je možná také likvidace tiše a stealth, což je rozdíl oproti boji s drony a dalšími mechy.

S těmito plecháči je střet doslova za trest. Drony, malé, zběsile kmitající mršky, je velmi obtížné zasáhnout. Navíc útočí v houfech a dokáží vám dokonale znechutit hru. Ostatní mechové jsou pomalejší, ale stejně jako droni vás dokáží sledovat a doslova si pro vás dojít. O jejich palebné síle a odolnosti nemluvě. V praxi tak dochází ke spojení řekněme nahlouplých vojáků a brutálně otravných robotů. Obojí umí pěkně frustrovat a až znechutit hru. Aurou je tak nejbezpečnější objevovat v nějakém tom vehiklu, nebo použít rychlý přesun mezi tábory. Rozhodně si však neužijete procházky do blízkého nebo vzdáleného okolí, protože jak vás někdo nebo něco zmerčí, dronů, helikoptér a aut se nezbavíte.

Mikrotransakce aneb Jak pohřbít relativně slušnou hru?

Jak je to s mikrotransakcemi? Ubisoft se dušuje, že kontent, který si hráči mohou koupit za reálné peníze, neslouží k získání výhody a hra se dá zvládnout i s nulou na bankovním účtu. Na druhou stranu v placené nabídce najdete například upgrade zbraní, odemknutí hledáčků a dalších komponent ke zbraním, vehikly a spoustu dalšího, takže… obrázek si každý musí udělat sám. Osobně se domnívám, že přidat do plné hry, navíc za tuto cenu, je – slušně řečeno – kontroverzní krok.

Sečteno a podtrženo, Breakpoint se zdál, že má slušný potenciál, ale zatím to nevypadá ani na průměrnou hru Ubisoftu a oproti Wildlands se jedná spíše o krok zpět. Za nás je třeba, aby na hře vývojáři ještě hodně zapracovali a opravili nesmyslné chyby, se kterými se budete neustále setkávat a budou vás doslova iritovat. Ať už se jedná o opravdu hloupou umělou inteligenci (zejména vašich spolubojovníků), strojový pohyb postavy (především při běhu), mizící zastřelení nepřátele, prázdné ruce kvůli chybějícím zbraním a vybavení (načte se až po dlouhé době), tak i fakt, že ve videu je váš Ghost stále bez aktuálního vybavení. A pak ty mikrotransakce… zkrátka je toho až příliš.

Vývojáři: Ubisoft Paris

Vydavatel: Ubisoft

Datum vydání: 4. 10. 2019