„Králi?! No.. Já..“
„Doufám, že máte dobrý důvod k tomu, že mě budíte!“.. „Na východě.. Dunění.. A řev..“ Král trpaslíků byl okamžitě na nohou. „Svolejte všechny Elvalandy! Okamžitě!“
„Ano pane,“ odvětil sluha a spěšně odešel. Králi bylo hned jasné, že toho se neměl dožít žádný z trpaslíků. Je třeba svolat všechny. Naverbovat největší armádu, jakou říše trpaslíků kdy viděla. Strašlivý drak Fafnir, po staletí uvězněný, se vymanil ze zajetí a chce svoji odplatu a krev.. Lov začíná!
Nidavellir je rychlá, jednoduchá karetní euro hra pro dva až pět hráčů, ve které si za pomoci mincí stavíte svoji armádu trpaslíků a skládáte z nich jednotlivé „kolekce“ (vysvětlím později). Díky možnosti postupného vylepšování jednotlivých mincí, které Vám dávají možnosti přechytračit své soupeře, přináší hra spoustu zajímavých herních možností. Mechanismus je jednoduchý, takže odhadovaný čas na krabici (45 minut) je spíše nadneseným a záleží pouze na tom, jak moc máte hloubavé hráče, kteří chtějí vše do důsledků propočítat, což si myslím, že stejně není možné. Hra má předem určený počet kol (podle počtu hráčů), veškeré bodování probíhá až na konci celého sezení a vítězem se stává ten Elvaland (hráč), který dosáhne nejvíce bodů.
Komponenty:
Hra je uložena ve čtvercové krabici, ve které se nachází přes 200 karet, čtyři plastové stojánky, 60 zlaťáků různých hodnot, 5 hráčských desek, 3 štíty hospod, ve kterých budete najímat své armády, 6 destiček drahokamů, komponenty k sestavení tzv. „královské pokladnice“ a jeden bodovací bloček. Dále pak dvoje pravidla, v češtině a v angličtině a dost tzv. „dealeráčků“. Všechny komponenty jsou z kvalitního materiálu, takže nemusíte mít strach z toho, že by se Vám mohly běžným hraním nějak poničit. Desky hráčů, mince i destičky drahokamů jsou z odolného kartonu. Malou nevýhodu vidím v plastových stojáncích, do kterých se dává dost karet a pokud o ně zavadíte, tak častokrát spadnou a musíte kartičky do stojánku umístit znovu. To je ale jediná vada na kráse u obsahu hry. Všechen herní materiál je bez textu, což je obrovskou výhodou, a hra tak není zatížena zbytečným, nahuštěným popisem všeho možného. Zbytečnou komponentou je pak destička, která poukazuje na výměnu drahokamů při shodě (vysvětlím později). Výměna je dána pravidly, netřeba kvůli tomu ještě vytvářet destičku, která ji připomíná. Navíc je ve hře daná destička třikrát, což je dost zbytečné! Samotná pravidla hry jsou jednoduchá, lehce čitelná a vše je znázorněno pomocí obrázků. Pokud Vás při jejich čtení napadne dotaz, vězte, že Vám jej autoři o několik řádků níže okamžitě vysvětlí. Vše je přehledné a jasné. Pravidla jsou rozdělena na dvě části – v první je popis hry, v druhé pak legendy Nidavellirských hrdinů, což přidá hře na její autentičnosti.
Průběh hry:
Po rychlé přípravě hry, kdy Vám „set up“ zabere zhruba 5 minut i s poskládáním královské pokladnice (velmi jednoduše do sebe zasadíte pár dílků papírového kartonu a vytvoříte tak „malé stupňovité jeviště“ pro mince) se můžete s chutí pustit do hraní. Každý hráč dostane hráčskou desku, jeden drahokam určující kdo z hráčů má při shodné hodnotě mincí v jednotlivé hospodě přednost a pět mincí s hodnotami 0, 2, 3, 4 a 5.
Hra se hraje celkem na dva věky, kdy se každý z věků skládá ze 3 – 4 kol v závislosti na počtu hráčů. Ke každému štítku hospody vyložíte tolik karet trpaslíků z dobíracího balíčku, kolik je počet hráčů. Hráči vezmou svých 5 zlaťáků a umístí vždy jeden zlaťák na každý symbol hospody na hráčské desce. Zbylé dva zlaťáky pak umístí do svého měšce (dolní strana hráčské desky). Poté hráči odkryjí mince v právě vyhodnocované hospodě a určí se pořadí, ve kterém si hráči vybírají z nabídky karet (POZOR, hodnota mince určuje pouze pořadí výběru, nikoliv platbu za trpaslíka). Pokud nastane situace, že dva a více hráčů má v jedné krčmě stejnou hodnotu mince, přichází na řadu výše zmíněné drahokamy. Ty dle své hodnoty určí pořadí hráčů, aby výhoda nebyla stále u jednoho hráče, po vydražení trpaslíků v krčmě se mezi hráči povyměňují. (Nebudu se věnovat důslednému popisu prohazování – hezky je vysvětleno v pravidlech) Poté, co se vyhodnotí poslední hospoda, začíná nové kolo a takto se dohraje první věk, následně pak i věk druhý.
Cílem hry je vytvořit sady karet trpaslíků. Karty trpaslíků obsahují jeden barevný praporek určující jejich příslušnost k danému povolání. Každé povolání se boduje jiným způsobem (číselná řada, umocňování, prostý součet atd.), takže se nevyplácí v krčmách najímat pouze trpaslíky stejného povolání, jelikož… za a) ostatní mohou sbírat více povolání a získávat více bodů a za b) nikdy si nenajmete hrdinu. Hrdinu můžete najmout poté, co dokončíte jednu celou sadu trpaslíků (od každého povolání máte min. 1 praporek, tudíž celkem pět praporků – válečník, lovec, horník, kovář a průzkumník). Najímání hrdinů je důležité a přidává Vaší armádě výhody.
Do nabídky krčem však nemusí přijít pouze trpaslíci, ale také karty královské přízně, které Vám po jejich získání okamžitě dovolí vylepšit některou z Vašich mincí za minci z královské pokladnice (viz. stupňovité jeviště pro mince), ale také se může stát, že do nabídky nepřijde žádný trpaslík, kterého byste zrovna nutně potřebovali, a proto je zde ještě jedna vychytávka, kterou je možnost vylepšování mincí. Ta spočívá v tom, že můžete do jedné hospody umístit minci s hodnotou 0, která Vám sice nedá výhodu v dražbě a s velkou pravděpodobností si budete brát kartu, která na Vás zbyde, jelikož budete poslední v již zmíněné dražbě, ale můžete díky ní vyměnit mince, které jste si uložili na dolní stranu hráčské desky.
Mezi věky (prvním a druhým) pak získávají jednotliví Elvalandové (hráči) odměny podle toho, kolik mají praporků u jednotlivých povolání.
Autor hry: Serge Laget
CZ distributor: TLAMA Games
Počet hráčů: 2 – 5
Přibližná herní doba: 45 minut
Doporučený věk: 10+