Jako jednomu z mála stále žijících fanoušků série Far Cry mi samozřejmě neunikla skutečnost, že se série od společnosti Ubisoft dostává mezi hráče i v podobě deskové hry. Hrdě se hlásím k opomíjené a zavrhované menšině, která oceňuje spíše novější díly série, než ty starší. Mezi ně logicky řadím také Far Cry 3, na kterém je recenzovaná deskovka založená.
Ačkoliv mi třetí díl po chuti příliš nebyl, tak mi hra a ani její příběh cizí nejsou. Moc dobře si tak pamatuji na Vaase Montenegra, hlavního záporáka, který v mých očích nesl celou hru na zádech a zaslouženě patří mezi nejoceňovanější záporáky v herním světě. V dnešní recenzi se tak nebudu pídit jen po kvalitách hry jako takové, ale zaměříme se i na snahu tvůrců věrně zachytit silné stránky videoherní předlohy a jejich přenesení na naše herní stoly.
Far Cry: Escape from Rook Islands je kooperativní hra pro 1 – 4 hráče, za kterou stojí francouzské studio Funforge. Povídání o jejich rozporuplné pověsti si necháme na jindy a pokračujeme dále. Pokud si Far Cry zahrajete ve čtyřech hráčích, tak by vám jedna napínavá seance neměla zabrat déle jak 100 minut.
Než se ale pustíme do popisování herních mechanika a dalších detailů, tak musím zmínit své nepříjemné překvapení během unboxingu hry. Bylo mi jasné, že se jedná o velký titul, který nebude patřit mezi ty jednoduší a že nastudovat pravidla jistě nebude na pět minut. Po otevření krabice se na mě vyvalilo několik tvrdých archů, herních plánů a herních pravidel. Ačkoliv jsem moc deskových her ještě netestoval, tak mě to docela šokovalo a v nepříjemném úžasu byli i přátelé u stolu, se kterými jsem Escape from Rook Islands později hrál. Vše působilo zcela chaoticky, neurovnaně. V krabici není ani žádný insert, místo něj ale najdete extrémní množství igelitových sáčků na kostky, náboje a další herní peripetie. Osobně jsem se s tímto „stylem“ balení setkal poprvé. Dejte nám určitě pod recenzi vědět, zda vám to přijde v pořádku nebo zda jste se setkali při unboxingu s nějakým jiným překvapením.
Je vám tak asi jasné, že vysněný scénář, kdy rozbalíte hru, vylámete žetony, přečtete pravidla a za 20 minut už hrajete, se zde nekoná. Než jsme splnili všechny potřebné akce, postavili první scénář a pustili se do hry, tak uběhlo necelých 80 minut. Základní verze hry obsahuje 7 misí. Každý jeden scénář má svou mapu, příběh i cíl a fanoušci série Far Cry si zde jistě přijdou na své. Příprava hry není pro nezkušené hráče jednoduchá, ale díky pečlivě napsaným pravidlům a hernímu guidu se nemůže nic pokazit. Na začátku každého kola aktivujete specifické události a podmínky mise a následně jsou na řadě jednotlivý hráči. Připomínám, že se jedná o kooperaci a hráči se tak mohou kdykoliv navzájem ve svém tahu střídat a přerušovat tahy ostatních dle libosti. Každý z hráčů má pevně daný počet MP, pohybových bodů a za celé kolo může jednou zaútočit.
Jakmile vy a vaši spoluhráči kolo dokončíte, aktivují se nepřátelé. Cílem je splnit zadání jednotlivých misí. Hra končí neúspěchem v případě, že vyprší časový limit nebo že všichni umřou. Stejně jako u dalších podobných tahových titulů je i zde kladen důraz na plánování a strategické myšlení. Musím ale ocenit Escape from Rook Islands za snahu hrát si s psychikou hráčů navozováním různých stavů pro jejich herní postavičky. Tento faktor na naší herní skupinu působil především na začátku mise. Později jsme se snažili pořádně nalootit, načasovat dokončení mise a připravit se na další scénář.
Určitě hře nemohu upřít její promyšlenost, sofistikovanost a cit pro vytváření unikátních scénářů. V balení najdete stovky různých žetonů a karet, které v drtivé většině dávají hře směr a udávají tempo. Jedno mi ale při testování Escape from Rook Islands s přáteli chybělo. A to faktor zábavy. Ustavičně mi přišlo, že nás hra stále nutí tahat za kratší konec lana a mi tak hru spíše přežívali, než si ji užívali. Nepřátelé jsou mnohem rychlejší než hráči a vypořádat se s nimi je mnohdy i na několik kol. Navíc hra nenabízí více různých možností, jak se s darebáky vypořádat. Ačkoliv jsme tak během hraní přicházeli na stále nové věci a objevovali nové karty, hra nás prostě omrzela.
Kromě postav a několika dalších maličkostí z herní série Far Cry se toho do deskové verze příliš nedostalo. Hra na začátku působila zajímavě a nabušeně, ale po několika hodinách ve hře se mi ony pomyslné růžové brýle vypařili a mě bylo skoro až líto ztraceného času. Je klidně možné, že větší nadšence do Far Cry hra osloví více, ale já na Escape from Rook Islands mohu ocenit tak maximálně cool věž na kostky v podobě herního retro automatu či knihu pravidel, která je kompletně v českém jazyce.