Od 13. do 15. června se v L.A. bude konat již 23. ročník konference a herní veletrh E3. Jako obvykle se na tyto dny těší všichni herní novináři, ale především fanoušci her, kteří velmi netrpělivě vyhlížejí co nového jim herní studia a vydavatelé předvedou a nač vše se budou moct všichni těšit.

Letošní E3 je ozvláštněna navíc tím, že pořadatelé poprvé v historii uvolnili i 15.000 vstupenek pro obyčejné fanoušky. Ti budou tak moct vstoupit za brány kam dříve nesměli a užít si tento herní svátek. V minulosti byl tento veletrh pouze pro novináře a lidi z herní branže.

Právě tento krok je jedním z prvních, kterým si budou pořadatelé podobných veletrhů a konferencí snažit udržet vývojáře i vydavatele. Jinak jim zcela reálně hrozí fakt, že přijdou o vystavovatele a tím pádem i o návštěvníky.

Zřejmě vás zajímá proč?

I přes to vše, že je herní průmysl miliardový business, který každoročně navyšuje zisky a to velmi závratně, jsou konference podobné té E3 nesmírně nákladné a nerentabilní. Stačí si jen vyjmenovat náklady, které musejí vydavatelé společně s vývojáři investovat do těchto pár nablýskaných dní.

  • Ubytování + strava všech členů prezentačního týmu a technické podpory
  • Výroba scénáře a režie jednotlivých prezentací a bloků
  • Výroba kulis + jejich instalace
  • Náklady na logistiku
  • Výstavba + instalace technického zázemí
  • Reklamní plochy – billboardy, bigboardy megaboardy + jejich výroba a instalace
  • Honoráře osobnostem pro PR
  • Umělecká vystoupení
  • Technická podpora

a mnoho a mnoho dalších.

Dalo by se namítat, že herní průmysl je miliardový business, který ročně generuje neuvěřitelné sumy peněz, tak že si to snad vydavatele mohou dovolit. Jejich hlavním cílem je ale především zisk a ne investování do předváděcích akcí, když to lze dělat i jinak a pravděpodobně i efektivněji.

Přečti si  Star Wars Jedi: Survivor se 25. dubna připojí k EA Play

Pokud se bavíme o tom, že herní průmysl je miliardový business, pak u automobilového průmyslu se musíme bavit o bilionech. Ale zde je situace velmi podobná. Právě v tomto odvětví se již řadu let začíná odehrávat postupná změna v oblasti prezentací a vystavovaní vozů na nejrůznějších autosalonech a není nepříliš odlišná od té herní. Pro automobilky jsou prezentace na autosalonech abnormálně nákladné a nerentabilní. Není tedy divu, že mnohé z nich již nejrůznější autosalony vynechávají a opouštějí. Tradiční Lipsko co je blízko, už není tak atraktivní jako v minulosti a jeho návštěvnost stále klesá. Dokonce se zvažuje i zrušení autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, který se navíc ob rok střídá s Paříží. Současným cílem automobilek je tak jedna velká prezentace v USA v Detroitu a jedna v Evropě konkrétně v Ženevě. A Věřte, že je nač se dívat a návštěvnost je přitom vždy neuvěřitelně vysoká.

https://youtu.be/ScJXsB5Ahr4

Velmi podobná situace nastává i u herních vydavatelů a vývojářů, kteří pomalu, ale jistě začínají hledat cesty menšího odporu a nižších nákladů, k prezentování svých produktů. Nehledě na fakt, že se oproti jiným odvětvím jedná pouze o digitální obsah. Začínají se tak uchylovat k vlastním online prezentacím, které si mohou v klidu naplánovat a zrealizovat v improvizovaných studiích, či menších halách a budou korespondovat s datem vydání jednotlivých titulů.  Jedinými náklady ta budou pouze:

  • Výroba scénáře + režie
  • Zelené plátno
  • Improvizované studio
  • Technická podpora

O vše ostatní se již postarají streamovací služby Twitch + Youtube, sociální sítě, digitální herní média a samotná hráčská komunita.

Tato situace může nastat velmi brzy a velmi rychle, jelikož u her se jedná oproti automobilovému průmyslu a hardwaru pouze o digitální obsah, u kterého není potřeba žádná fyzická prezentace.

Přečti si  God of War: The Board Game - Nová éra hrdinských dobrodružství

Dost možná již nyní začínají herní vydavatelé pomalu hráče na podobnou situaci připravovat tím, že vydávají a oznamují herní novinky ještě před samotnou velkolepou konferencí E3, na které by odhalení mělo jistě mnohem větší efekt. Podobně jako tomu bylo například při loňské konferenci Sony, která podle mého názoru byla zatím tou nejlepší konferencí, jakou jsme kdy mohli vidět. Sony do nás pumpovalo jedno oznámení za druhým a to bez zbytečných řečí a navíc s podkresem živého orchestru. Vše bylo naprosto precizně velkolepé a to tak, že vám z toho vstávali chlupy po těle.

V letošním roce bude situace u některých vydavatelů poněkud jiná, v tento okamžik se hráči mohou těšit už jen na gameplay ukázky a to jak jim někdo z vývojářů zase řekne:

Jsme velmi šťastní, že tu dnes s vámi můžeme být a že vám můžeme představit tento nový skvělý díl, na kterém jsme tři roky tak usilovně pracovali. Celý náš tým pracoval opravdu tvrdě a zde je výsledek, pojďte se na to s námi podívat.

A z publika se ozve neuvěřitelný potlesk mnohdy velké části zaměstnanců oné značky.

Neříkáme, tím, že letos je to poslední E3, která se koná, ale můžeme si být jisti, že menší herní konference a veletrhy pomalu zaniknou, nebo bude jejich koncept radikálně změněn. Dokážu si hravě představit, že Gamescom zkrátka jednoho dne třeba nebude.

Dost možná budou muset organizátoři konferencí a veletrhů začít shánět peníze na pobídky herním vydavatelům a vývojářům, aby nezanikly, nebo budou muset zcela přepracovat svůj stávající koncept.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno