Spisovatel Alan Wake se svojí noční můrou prosvítil již před více než deseti lety. Současný trend remasterů však nepolevuje a omlazovací kůry se nyní dočkal i náš oblíbený videoherní pisálek.

Fanoušci atmosférických stříleček mají jistě příběh Alana Wakea v malíku, přesto malé opáčko neuškodí. Zbožňovaný spisovatel Alan Wake přijíždí se svojí manželkou Alice do malebného městečka Bright Falls aby nabral síly a pokusil se překonat autorský blok, který ho už několik let trápí. Alice záhy za zvláštních okolností zmizí, Alan se probouzí po nehodě a nepamatuje si události posledního týdne. Navíc je sám v noci v divočině obklopený temnotou posedlými šílenci se sekerami a noži. Cesta za záchranou Alice a zachování vlastní příčetnosti začíná.

Alan právě dělá největší chybu svého života. Jede na dovolenou…

Scénář měl na starosti legendární Sam Lake (ksicht prvního Maxe Paynea) a talentovaná scénáristická ruka je víc než znát. Alan je místy trochu podivný, ale na rozdíl od poslední hry stejného studia – Control – se stále drží jistých mantinelů a i pro méně pozorné hráče je srozumitelný. Svým neotřelým způsobem vyprávění, ale i dějem samotným, který se zdatně vyhýbá většině cliché, je jedním z největších taháků hry. Navozené otázky se postupně zodpovídají a i když pár otazníků zůstává i po dohrání dvou DLC, je příběh uspokojivý a skvěle drží pozornost. Za ty léta zestárl velmi dobře a vyčnívá i nad současnou konkurencí. Hratelnost je na tom už o něco hůře.

Nejlepší kámoš a agent v jednom – Barry. Jako komediální vsuvka funguje velmi dobře.

Brokovnice hraje až druhé housle

I přes silný důraz na příběhovou stránku (hra nešetří ani delšími pasážemi bez akce), je Alan Wake stále střílečkou. Tady se na nepřátele však musí trochu jinak. Alan Wake přišel se zajímavou mechanikou, kde je potřeba z nabíhajících pomatenců temnotu nejdříve „vysvítit“ baterkou či jiným světelným zdrojem a až pak přichází ke slovu střílení. Zbraní ani zdrojů světla není zrovna závratné množství, každé z udělátek má však ve střetech svoje využití a Alan Wake je asi jedinou hrou, kde je ultimátní zbraní obyčejná pistole na světlice.

Přečti si  Larian Studios pracuje na dvou projektech založených na vlastním duševním vlastnictví
Jedna z nejlepších pasáží hry. Je libo rockový koncert?

Základní hru dohrajete za něco málo přes deset hodin. Zpočátku je střílení temnotou opředených nepřátel díky slušnému pocitu ze střelby vlastně dost fajn zábava. Postupem se však začnou situace i nepřátele dost opakovat a hra malinko upadá do stereotypu. K otravné rutině to však naštěstí nikdy nesklouzne a díky poutavému vyprávění příliš nehrozí, že byste hru odložili před koncem. Hře škodí i zamčení obtížnosti Nightmare. V tomto režimu lze hru spustit až po prvním dohrání. Na „Normal“ máte na poměry žánru survival horroru, až zbytečně moc zdrojů a není tak absolutně potřeba šetřit municí či baterkami.

Alan se občas sveze i autem. Zábava to příliš není a jde tak jen o krátké vsuvky rozbíjející standartní hratelnost.

Poprvé na PlayStationu

Osobně nejsem úplný fanoušek remasterů, které pouze opráší vizuál a jdou znovu na trh. Alan Wake ale nestojí úplně moc (cca 650 Kč) a navíc jde pro majitele konzolí PlayStation úplně o první příležitost, jak si temný výlet do Bright Falls užít. Remaster obsahuje obě příběhová DLC The Signal a The Writer, která navazují na konec původní hry. V balíčku bohužel absentuje „American Nightmare“, který jsem si svého času pro jeho zajímavé pojetí konceptu „na hromnice o den více“ dost užil.

Přečti si  God of War: The Board Game - Nová éra hrdinských dobrodružství
Týpek se sekerou je naštěstí ještě dost daleko.

PS5 verze, kterou jsme měli k dispozici, celkem smysluplně využívá haptiku ovladače DualSense. Osobně mi však v tomhle ohledu zanechal Alan Wake trochu pachuť na patře, jelikož se mi u hraní jeden z ovladačů rozbil. Přímou souvislost s právě recenzovanou hrou by však bylo asi krátkozraké vyvozovat a nechci vás zbytečně strašit. S druhým ovladačem jsem však rány z brokovnice promačkával vážně opatrně.

Mezi nepřátele se občas zamíchá i posedlá zemědělská technika.

A ostatní platformy?

Remasterovaný Alan se dočkal změn v uživatelském rozhraní. Omlazení se však dočkal i vizuál a rozdíl je rozhodně znát. Prostředí i obličeje mají podstatně více detailů a i když hra nevypadá jako soudobá novinka, jedenáct let byste ji taky rozhodně nehádali. Většina hry se odehrává potmě a ta některé nedokonalosti hravě schová. Prostředí nechybí styl a skvělá atmosféra, díky čemuž se na vše vážně dobře kouká. Remaster stejně jako originál obsahuje skvělou hudbu a předělové písně jednotlivých epizod si zamilujete na první poslech. O památné momenty ze soundtracku se postarala finská rocková skupina Poets of the Fall a zvuk jejich tvorby sedne k poetice Alana Wakea naprosto dokonale.

Atmosféra z prostředí přímo čiší a ve hře si tak grafických nedokonalostí prakticky nebudete všímat.

Návrat Alana Wakea dává smysl, hra je vizuálně vylepšená, lehce upravená a prakticky bez chyb. Největší trumfy v podobě příběhu a atmosféry zestárly skvěle a i když hratelnost úplně neohromí, mohu s čistým svědomím remaster doporučit. Zejména letití fanoušci PlayStationu by tenhle videoherní rest měli urychleně dohnat!

Vývojáři: Remedy Entertainment

Vydavatel: Epic Games Publishing

Datum vydání: 5. října 2021

Cena v PS Store: 659,- Kč

Multiplayer: Ne

Platformy: PlayStation 5 (Recenze),  PlayStation 4,  Xbox Series X/S,  Xbox One, PC,

Herní doba: 15-17 hodin (včetně DLC)

8
Zvuk/soundtrack
9
Příběh/herní módy
9
7
8
7
recenze-alan-wake-remastered-posvitme-si-na-neNávrat sympatického spisovatele s kupou vnitřních démonů, který baví i po letech. I když se hratelnost kvůli opakujícím se nepřátelům časem okouká, skvělý příběh a atmosféra záhadného Bright Falls zaručeně udrží vaši pozornost až do konce. Remaster hru servíruje v nejlepší možné podobě a bez chyb, navíc za vcelku rozumnou cenu. Zvlášť pro majitele PlayStationu tak není o čem uvažovat. <br><b> <br>+ poutavý příběh s dobrým scénářem <br>+ temná atmosféra Bright Falls <br>+ postavy <br>+ dobrý pocit ze střelby <b><br> <br>- horší variabilita soubojů <br>- slabší konec základní hry <br>- málo druhů nepřátel <br>- chybí rozšíření American Nightmare