Když jsem se poprvé dozvěděl, že vývojáři stojící za sérií Life is Strange pracují na zcela nové IP, měl jsem radost a nemohl se dočkat dalších detailů. O několik měsíců později jsem měl možnost vyzkoušet si Banishers: Ghosts of New Eden na německém Gamescomu a na našem webu jsme vám přinesli první dojmy. Jakým směrem se hra posunula, kdo jsou lovci duchů a povedl se studiu Don’t Nod přechod do zcela jiného žánru?

Banishers: Ghosts of New Eden je single-playerová příběhová akce, kde jsou hlavními postavami zamilování Antea Duarte a Red mac Raith. Tito lovci duchů, chcete-li vymítači, cestují po Severní Americe a výměnou za nějaký ten dollar pomáhají místním s problémy, jenž mají něco společného s nadpřirozenem. Ačkoliv je takový život těžký, Red ani Antea si nestěžují – mají jeden druhého a jejich láska nezná hranic, a to doslova.

Jednoho dne se totiž dostanou k další fušce v jedné nepříliš malebné vísce. Místní jsou prokletí, zdají se jim pravidelně noční můry a ti, kterým zbylo ještě trochu rozumu utekli do New Eden. Vše nabere nečekaný spád a oba lovci se tváří v tvář setkávají s něčím, na co nebyli připraveni. Tragické podcenění situace vyústí v Anteinu smrt a Redův pád ze skály. Zatímco mužská polovička tohoto zvláštního páru přežije, tak Antea takové štěstí neměla. Proměnila se v jednoho z těch duchů, které ze srdce nenávidí. Díky svým znalostem se milencům krátce na to podaří spolu navázat kontakt a tím začíná příběh, který jsem si plnými doušky užíval po celou dobu testování.

Jako Banisher vstoupíte do života mnoha lidí, kteří se v New Eden často potýkají s problémy, které nejsou schopni sami zvládnout. Pochválit zde musím to, jakým způsobem jsou napsány samostatné questy i postavy. Ty mají často jisté vedlejší úmysly a mnohdy se tak situace vyvrbí poněkud jinak, než se na první pohled mohlo zdát.

Příběh Reda a Antei není jen obyčejnou duchařinou, ale také intimní cestou dvou lidí za společným cílem, na níž musí překonat řadu nepředstavitelných překážek. Mezi kterými vyčnívá otázka morálky. Antea totiž přizná Redovi, že existuje způsob, jak ji přivézt zpět co světa živých. A zde se zastavím… Pokud vám jméno studia, které za hrou stojí, není cizí, tak jistě tušíte, že příběhová náplň Banishers je tou nejsilnější stránkou hry. Je tomu vskutku tak a byla by velká škoda se pokračování zápletky dozvědět z druhé ruky. Prozradit vám ještě můžu skutečnost, že hra má několik různých konců, které se odemknou v závislosti na vašich rozhodnutích.

Přečti si  OlliOlli, Rollerdrome Studio Roll7 se uzavírá

Ne všichni duchové a obyvatelé jsou v Ghosts of New Eden špatní a často je to právě na vás, abyste nastalou situaci rozsoudili. Standardně máte na výběr ze tří možností.

Sacrifice – Výběrem této možnosti označíte viníka, jemuž následně za jeho činy odeberete duši. Co s to duší pak budete dělat je jen na vás.

Banish – Jednoznačně ta nejkrutější volba. Nešťastníkova duše bude navždy uvržena do absolutního prázdna, kde bude navěky bloudit a trpět.

Ascend – Touto volbou osvobodíte ducha od věčného smutku a obdarujete jej věčným klidem.

Jak jsem již zmínil výše, vaše volby v každičké situaci budou mít vliv na to, jak váš příběh skončí. Jeden průchod by vám měl zabrat okolo 20 hodin v závislosti na chuti plnit vedlejší questy.

Během nahánění živých i mrtvých prevítů se často dostanete do situace, kdy vám slova stačit nebudou. Soubojový systém mi ze začátku hry nepřišel příliš intuitivní a chvíli mu trvalo, než se mi dostal pod kůži. Levelováním postavy si odemykáte zbraně a všemožné body ve stromě dovedností. Časem tak je vše jednoduší, svižnější a přirozenější. Obě postavy se navíc naučí i umění spolupráce a to se pak ze soubojů stane i zajímavá vizuální podívaná. Zde musím smeknout před vývojáři z Don’t Nod, kterým se podařilo vytvořit hru, která co do grafického ztvárnění potěší i náročnější hráče. Během hraní jsem oceňoval krásné scenérie, design nepřátel a celkovou mapu, která je tvořena několika biomy. Stále se ovšem jedná o relativně malé studio a tak jsou místy k vidění méně kvalitní animace či nevypovídající mimika obličejů.

Přečti si  "Zaměřujeme se na hledání způsobů, jak zvýšit náš výkon," říká Todd Howard

Během testování se mi na mysl často drala hra God of War, ze které se vývojáři jednoznačně inspirovali, a to na několika frontách. Nejvíce je to cítit na kameře, která je umístěna hned za ovládanou postavou. Stejně tak její úhel odpovídá při přeskakování překážek, lezení po římsách, šplhání atd. Zmínit bych měl i soubojový systém, který taktéž místy připomínal Kratovo řádění. Stejně jako God of War z roku 2018 působí Banishers i přes nižší rozpočet svěže, kinematograficky a především souboje s bossy či videa na koncích hry jsou prostě epické.

Ačkoliv hra nese ve jméně jen název města New Eden, tak se můžete těšit na rozlehlý polootevřený svět, po kterém se budete moci volně pohybovat. Rozloha by tak napovídala, že si vývojáři dali záležet na řádné výplni, která bude naše hráčské hlavičky zaměstnávat a bavit. S onou náplní jsem ale spokojen příliš nebyl. Možná za to může nové Like a Dragon, které jsem testoval zároveň s Banishers, možná za to prostě může nedostatek vedlejších aktivit. Extra nášup by si taktéž zasloužili nepřátelé, kteří sice vypadají originálně, ale je jich žalostně málo a rychle se zajídají.

Na konec musím vyzdvihnout výkony herců v hlavních rolích. Antea je zde zosobněna skvělou Amakou Okafor a o Reda se postaral herec Russ Bain. Ten přidal Redovi do vínku také skvělý skotský přízvuk.

Banishers: Ghosts of New Eden je pro mě příjemným překvapením. Studio Don’t Nod využilo své nejsilnější stránky a vyvarovalo se chyb, které tížily jejich předchozí titul, Vampyr. Unikátnímu příběhu zde sekundují skvěle napsané postavy, příjemná a atmosférická grafika, sound design a nátlak na hráče, kteří se musí rozhodovat podle svého nejlepšího svědomí.

Vývojáři: Don’t Nod

Vydavatelství: Focus Home Interactive

Datum vydání: 13. 2. 2024

Doba testování: 40+ hodin

Banishers: Ghosts of New Eden
8
recenze-banishers-ghosts-of-new-eden-zivot-zivym-smrt-mrtvymBanishers: Ghosts of New Eden je pro mě příjemným překvapením. Studio Don’t Nod využilo své nejsilnější stránky a vyvarovalo se chyb, které tížily jejich předchozí titul, Vampyr. Unikátnímu příběhu zde sekundují skvěle napsané postavy, příjemná a atmosférická grafika, sound design a nátlak na hráče, kteří se musí rozhodovat podle svého nejlepšího svědomí.