Na Borderlands 3 museli hráči a fanoušci této looter-shooter série čekat celých 7 let. Čekání jim sice zkrátily Tales from Borderlands, The Pre-Sequel a některé kauzy okolo Randyho Pitchforda, ale čekání to bylo doslova nekončící. V naší recenzi se podíváme nejen na to, zda se dlouhotrvající vývoj kladně podepsal na finálním produktu, na který čekaly miliony fanoušků, ale i na to, jak se vývojáři poprali s ukončením celého příběhu.

Pokud bych si měl vybrat, jaká otázka mě na světě irituje nejvíc, byla by to asi „A jakou hru bys mi doporučil?“ Otázka není jednoduchá a často se tak místo vyptávání se na jaké herní styly je ona osoba zvyklá, zda má ráda sportovní hry či horory, raději pokusím odpovědi vyhnout. Tomu je ovšem konec. Svým pojetím příběhu, extrémně chytlavým humorem, kouzelnou grafikou a technickou propracovaností je Borderlands 3 hrou, kterou mohu doporučit naprosto každému.

Handsome Jack už nám starosti dělat nemusí. Pro třetí a dlouho očekávaný díl série Borderlands si pro nás vývojáři seskupeni okolo Randyho Pitchforda připravili velké pokračování příběhu, točící ho se okolo tajemných mimozemských bran. Tajemství a mocné technologie, které se za těmito branami skrývají nejsou snem pouze našich hrdinů v čele s Lilith a Claptrapem, ale i hlavních záporáků. Tyreen a její „parazitní“ bratr Troy jsou díky svým nadpřirozeným schopnostem nebezpeční více, než by se mohlo na první pohled zdát. Díky svým činům, které si mimoděk nahrávají na kameru a záběry vražd, mučení a únosů poté streamují po celé galaxii, se nám brzy dostali pod kůži více, než bychom si přáli.

Příběh, kterému lze vyčítat tak maximálně necitlivé utnutí na jeho konci, lze projít pomocí čtyř hratelných postav. Dle ankety Randyho Pitchforda, kterou šéf studia Gearbox spustil na Twitteru, se nejhranější postavou stal FL4K the Beastmaster. Až za ním se tak v tabulce objevují Moze, Zane a Amara, Siréna, kterou jsme si naopak oblíbili nejvíce my. Každá z postav má své speciální schopnosti podpořené třemi kombinovatelnými odlišnými stromy schopností.

Ať už budete hrát za kteroukoliv z postav, pravděpodobně vás překvapí s jakou lehkostí a agilností se postavy pohybují. Oproti předchozím dílu se postavy dokážou přitahovat k římsám nebo používat skluzy. Stejně tak odlišnou a pozitivní změnou prošla samotna Gunplay, která spíše než předchozí díly připomíná Apex Legends a díky které je Borderlands 3 čistá a dlouhotrvající zábava.

Přečti si  Genshin Impact verze 4.6: Arlecchino, Petrichor a nový boss fight!

Šikovnou novinkou, kterou ocení každý stopař po galaxii, je Sanctuary 3. Vesmírný koráb, kterým budete brázdit vesmír a navštěvovat jeho krásy, slouží jako takový váš středobod. Nejenže na něm máte vlastní pokoj s trezorem, ale i mnoho vendorů, úkolů a dalších důležitých vychytávek.

Borderlands 3 obdrželo od společnosti PEGI hodnocení Adults Only. Gearbox tak kryje záda nejen svému neskutečnému smyslu pro humor, který se sem a tam utrhne ze řetězu, ale i výherním automatům, které najdete na již zmiňované kocábce Sanctuary 3.

Na planetách se pravidelně střídá den s nocí.

Poslední roky není výjimkou, že se na trhu objeví hra, která není vyladěná tak, jak bychom si přáli. Tyto hry, v tom lepším případě, dostanou Day-One-Patch, který všechnu neplechu napraví. Bohužel se ale poslední dobou setkáváme s tituly, které jsou rozbité i několik dnů či týdnů po vydání a hráči tak mohou jen marně čekat na spásný patch, který ne a ne přijít. Vzpomeňme si například na The Divison 2, která obsahovala bugy, které následně bránily hráčům pokračovat v příběhu a nezdravě pozdržely i naši recenzi. Na opravný patch jsme tehdy čekali celých 10 dlouhých dní. Bohužel se na podobné vlně nese i Borderlands 3, jehož technické problémy hráčům taktéž způsobují problémy v postupu hrou, levelováním či napojováním na přátele. Osobně mi ani příliš nevadil inventář, který je v kooperaci s přáteli extrémně pomalý či zamrzání a pády aplikace. Těmito porodními bolestmi v dnešní době trpí mnoho AAA her a původně jsme je v recenzi ani nechtěl příliš zdůrazňovat. Po technické stránce jsou ale s Borderlands 3 větší potíže, než by se mohlo na první pohled zdát. Hráči po celém světě nahlašují nejen zamrzlé ranky, modré smrti či propadání se pod mapu, ale dokonce i mazání uložených pozic a přehřívání hardwaru. A to už je akutní problém, který by měli v Gearsoft Software řešit přece jenom o něco vehementněji než rozdávání Shift klíčků k bedýnkám. Za první týden si třetí Borderlands zahrálo více hráčů než druhý díl za celých 7 let dohromady a tak doufám, že se studio postaví k problémům, které trápí hráče na konzolích i PC, čelem.

Tiny Tina už je spíše Teeny Tina.

Performance mode, který by měl hráčům hrajícím na konzolích PS4 Pro a Xbox One X zaručit 60fps, je nestabilní a především v combatu se snímky na Xbox One X propadají k 50fps. Stejná situace se děje i na konzoli od společnosti Sony jen s tím rozdílem, že k tomu dochází častěji a propady jsou znatelnější, což je vzhledem ke slabšímu CPU pochopitelné. Pokud si ve hře nastavíte tzv. Resolution Mode, bude se vám hra zobrazovat při stabilních 30fps v rozlišení 3200×1800.

Přečti si  Avatar: Frontiers of Pandora přidává režim 40 FPS na PS5 a Xbox Series X/S

I nepříliš zkušený hráč si během hraní B3 povšimne, jak důležité je pro hru dokonalé audiovizuální ztvárnění. Na styl grafiky, který mnoho hráčů mylně považuje za cel-shade, si mnoho z nás již zvyklo, ale díky přechodu na novější verzi Unreal Enginu se povedlo dostat grafickou stránku hry ještě o několik levelů výše. Světy jsou bohaté na detaily, pravidelně se střídá den s nocí a i typ zbraní po pár hodinách poznáte pouhým pohledem. Tím, čím Borderlands 3 exceluje nejvíce, je design postav. Očekávejte nápadité protivníky, zapamatovatelné spojence a hlavně naprosto epické souboje s bossy. A právě souboje, z nichž jde většina označit za úžasné, dávají vyniknout dalšímu důležitému aspektu hry, hudbě, která je precizně zasazena do každé dílčí situace.

Pro dokončení příběhu, ve kterém mimochodem narazíte na hromadu postav z minulých dílů, si vyhraďte minimálně 20 hodin. Pokud budete plnit vedlejší mise, zvedat každý kámen a prolézat každý kanál či jeskyni, zabere vám hra o dalších 10 až 15 hodin víc. Závěrečnými titulky hra ovšem nekončí. Naopak, pokud se vám nezamlouvá hrát hru znovu v režimu Mayhem, můžete si vyzkoušet další herní režimy jako Circle of Slaughter, Proving Grounds nebo rozjet s kamarády Split Screen. Zde se ovšem připravte na to, že hra neobsahuje možnost nastavení velikosti titulků, které jsou mrňavé a těžko čitelné i v normálním režimu pro jednoho hráče. Stejným problémem trpí i text v HUBu, se kterým budou mít problémy hlavně majitelé starších televizí.

Leckdy jsem průzkum mapy vzal doslova od podlahy

Z činností, do kterých se pustit po dokončení hlavní dějové linky, určitě nesmíme opomenout tzv. Guardian Ranks. Ranky jsou rozděleny do tří skupin. Guardian body, které budete získávat následným hraním Mayhemu, můžete vkládat buď do sekce Survivor, Enhancer nebo Hunter, ve kterém naleznete například perk štěstí, jehož aktivací o pár procent zvýšíte svou šanci na parádní loot.

Borderlands 3 je naprostá pecka a ať už patříte mezi ostřílené hráče nebo jsou pro vás frenetické looter-shooter akce novinkou, zabaví vás příběh Lilith a jejích Crimson Raiders na dlouhé hodiny.

Vývojáři: Gearbox Software

Vydavatelství: 2K Games