U některých her už tak nějak očekáváme, že budou vycházet pravidelně každý rok, jako třeba každoroční FIFA, NHL, NBA a podobné hry spíše sportovního zaměření. Pak ovšem existuje ještě jedna podstatná skupina pravidelně vycházejících her – simulátory. A právě dnes se podíváme na výjimku, neboť její poslední díl není z roku 2017, ale 2016. Roční pauza u každoročně vycházejících titulů nemusí být vůbec na škodu, vývojáři mají více času, a my, hráči, očekáváme dokonalejší a obsahem nabitější dílo. Je tedy letošní autobusový simulátor, jenž se k nám po dvou letech vrací, kvalitní a zábavnou hrou?

Mnoho z nás v dětství snilo o tom, že jednou bude řídit kamión, vlak, tramvaj, nebo autobus. Někomu to vydrželo dodnes, někomu ne. Někteří pracují jako řidiči, někteří ne. Rozhodně se tedy najde mnoho lidí, kteří by chtěli někdy vyzkoušet, jaké to je být řidičem. A právě proto se na herním trhu objevují simulátory. Nás dnes konkrétně bude zajímat odvětví autobusové dopravy, protože jak již všichni tušíte, Bus Simulator 18 není nic jiného, než autobusový simulátor. Jasně, kromě ježdění se staráte o svou dopravní firmu, kupujete autobusy a najímáte zaměstnance, ale to hlavní zde ježdění zkrátka je.

Musím vlastnit řidičský průkaz?

Prohánět se po silnici, nabrat cestující, dát přednost ostatním vozidlům – cože, jaká přednost? V Bus Simulator se pochopitelně jezdí trošku jinak, než v GTA (a ne, ani ta mise s autobusem se nepočítá). Zde se totiž jezdí podle silničních pravidel, čímž se dostáváme k prvnímu, pro mě docela velkému problému hry. Umělá inteligence v takové hře, by měla být velmi promyšlená a měla by „znát“ předpisy. Možná je to v zahraničí jinak, možná je to tím že žiju v Ostravě, ale přijde mi přehnané, jak vás všude všichni řidiči ve hře  „pouští”. Ať už jste na hlavní, nebo vedlejší, tak skoro nemusíte řešit kdy do křižovatky vjet, protože vám stejně všichni dají přednost. Je to jako vysněný svět autobusáků. Vyjet ze zastávky také není žádný problém, protože vás VŽDY pustí první auto, které by kolem vás chtělo projet. A jako vrchol všeho je to, že občas dávají auta na hlavní přednost i autům na vedlejší, takže pak prostě stojíte v řadě, a přemýšlíte, kde se stala chyba. Ten kdo hrál American/Euro Truck Simulator určitě pamatuje, kdy ho hra nechala čekat i třeba minutu, než se připojil na dálnici. Nic podobného zde nečekejte, jste přece všemu nadřazený autobus!

Přečti si  [AKTUALIZOVÁNO] STALKER 2 - Neexistují žádné plány pro PS5, Game Pass je jeden z důvodů Xbox exkluzivity

Něco víc, než řízení?

V Bus Simulator 18 nejste zaměstnancem v cizí firmě, místo toho založíte vlastní podnik. Město nejdříve vystaví jen pár zastávek, později, když se prokáže, že o autobusy je zájem, se vaše území rozšiřuje více a více, až vám nakonec bude patřit celé město. Abyste takový rozvoj ustáli, musíte samozřejmě postupně rozšiřovat i vaší firmu. Budete nakupovat nové autobusy, přijímat zaměstnance a navrhovat vlastní linky. Ke všemu dostáváte úkoly, za které obdržíte finanční podporu, ale i právě nové zastávky a celkově se vás snaží udržet u hraní o něco déle. Tento manažerský systém, ačkoliv není nějak složitý, je celkem povedený, a patří k tomu lepšímu, na co ve hře narazíte. Jen škoda, že systém není ještě hlubší a nenabízí více kontroly nad vaší firmou. Dalším zajímavým prvkem je multiplayer, ve kterém se v jednom městě můžete prohánět až se čtyřmi kamarády. Multiplayer jsem sice osobně nevyzkoušel, protože nemám kamarády autobusové řidiče, nicméně podle všeho funguje tak jak má.

Smysl pro detail

I přesto, že jsem rozhodně nechválil AI, je ježdění docela zábavné…proč? Před každou jízdou si zvolíte z možností, které vám hra nabízí. Jednou z takových možností je výběr toho, jak jízdu začnete – rychlý, nebo pomalý start. Pokud zvolíte pomalý start, začínáte tím, že musíte do autobusu nastoupit, nastavit vše potřebné, nastartovat a vyjet. Nastavení v autobuse je docela dost, z čehož bych vyzdvihl i detail, že si můžete nastavit polohu sedačky. Pěkná věc je i tisk jízdenek, kde musíte zvolit typ jízdenky, a pak ještě vrátit cestujícímu drobné – na druhou stranu, to nikoho, kdo hrál předchozí díl, nepřekvapí. Podobných detailů je ve hře docela dost, a chvíli potrvá, než vás omrzí. Co se týče grafického kabátku – žádná sláva. Zkrátka grafika, kterou byste tipovali na simulátor. Jediné co tak vypadá opravdu hezky, je jízda ve tmě v dešti, ale i tu jsem už viděl zpracovanou v jiných titulech ještě o něco lépe. V podobném simulátorovém duchu se nese i hudba. Zvuk samotného autobusu není nijak špatný, to už se ale bohužel nedá říct o otravných cestujících. Ze začátku si říkáte; „haha, to je zajímavý rozhovor“. Po několikahodinovém hraní, když už stejnou hlášku slyšíte po několikáté, to tak zajímavé není. Na druhou stranu, kdo ví, jak to mají řidiči v reálném světě, třeba se tak autorům nechtěně podařilo vystihnout skutečnou frustraci řidičů…

Přečti si  Blizzard za poslední 3 roky ztratil 29% své hráčské základny

Na závěr

Bohužel, ale Bus Simulator 18 moje očekávání nenaplnil. Samotné řízení je sice super a moc výtek k němu nemám, i nastavení ovládače, či volantu je poměrně slušně zpracované. Co se ale nedá přehlížet, je umělá inteligence ostatních automobilů. Vzhledem k tomu, že se jedná o hru, ve které se snažíte jezdit co nejvíce podle pravidel, by pravidla měli znát i ostatní účastníci provozu, a to zde prostě nefunguje. Nedokážu to ani pořádně pochopit – vždyť to je jako kdybyste v nějaké střílečce mohli střílet, ale nemohli chodit. Jenom doufám, že to vývojáři takhle neplánovali, a usilovně pracují na opravě. Nebýt tohoto velkého problému, tak se jedná o vcelku povedený kousek, takže pokud vám zrovna tohle vůbec nevadí, tak hře i přesto dejte šanci, v jádru je to zábavný autobusový simulátor. Pokud tento problém nedokážete jen tak přehlížet, ruce pryč, a zahrát si můžete třeba podobné OMSI 2.

Vývojáři: Stillalive Studios

Vydavatel: Astragon Entertainment GmbH

Datum vydání: 13. červen 2018