Když v roce 1928 napsal Howard Phillips Lovecraft svou povídku The Call of Cthulhu, tak s největší pravděpodobností netušil, kolik umělců, filmařů a následovníků jeho příběh v budoucnu inspiruje. Jedním z takových jsou i vývojáři ze studia Cyanide. V jejich příběhu se vžijeme do role soukromého detektiva Edwarda Pierce, kterého zrovna netrápí příliš mnoho případů a tak svůj volný čas věnuje převážně alkoholu. Vše se změní jednoho dne, kdy se v jeho alkoholovém doupěti (kanceláři) zjeví Stephen Webster a převrátí mu jeho život naruby.

Případ, do něhož jsme zasvěceni, se zdá být  z počátku zcela jasný. Dcera pana Webstera slavná malířka Sarah, její muž a syn nešťastně zahynuli při požáru jejich sídla. První otazníky se však začnou vyjevovat hned po té, co Edward spatří jeden z obrazů, který Sarah namalovala a uvědomí si, že na jejich ďábelsky vypadajících obrazech rozpoznává značky ze svých snů. Edward Pierce se po přijetí případu vydává na ostrov Darkwater, kde bydlela rodina Hawkinsových. Že na ostrově není vše tak úplně v pořádku, zjistí ihned po svém příjezdu. Vaše přítomnost spustí kolotoč událostí, kterým duševně zdraví člověk neuvěří, dokud je sám na vlastní oči neuvidí.

Váš první herní dojem určitě nebude ohromen grafickým zpracováním, které je podobné tomu, jaké jsme mohli vidět například u hry Vampyr. Ve skutečnosti je však tato stylizace naprosto dostačující a jen stěží si dokážeme představit, jaký jiný kabátek by Call of Cthulhu slušel více. Barevná škála hry důrazně podtrhuje atmosféru, do které je příběh zasazen. Vaše procházky po blázinci nebo nemocničních křídlech také doprovodí soundtrack, který se vám ať už budete chtít nebo ne, dostane pod kůži. A nebudete vždy zrovna příjemný pocit. A o pocity tu půjde především. Všechny vaše smysly projdou hrůznými zkouškami a nejednou vám dojde, že hru nehrajete, nýbrž si hra hraje s vámi. Příběh Edwarda Pierce nás navlékl do svěrací kazajky, ze které nešlo uniknout… a nelze říct, že bychom utéct chtěli.

Přečti si  Turbo Kidz je závod v postapokalyptickém světě

Call of Cthulhu se nám prezentuje jako first person horror-survival s prvky RPG. V kůži notorického detektiva budete bloudit po ostrově Darkwater, hledat stopy a vodítka, která by vám pomohla objasnit, co se oné osudné noci stalo příšerného. Za každý váš dílčí úspěch budete odměněni zkušenostními body, kterými levelujete schopnosti své postavy. K dispozici jsou zde schopnosti jako: Výřečnost, Síla, Vyšetřovaní, Psychologie a Všímavost, který zvyšuje šanci najít skryté předměty. Opomenout nesmíme ani Medicínu a Okultismus. Tyto dvě skupiny si ale nebudete vylepšovat postupem hrou, ale sbíráním knížek, čtením nástěnných maleb a zkoumáním rituálů. Vybírejte pečlivě.

Pitváte doma žáby? Vyvoláváte po nocích démony? Jako Edward Pierce, najdete spoustu knih, deníků a okultistických předmětů, takže i ti bláznivější z nás si přijdou na své. Navíc ke všem nalezeným předmětům máte neustále přístup přes hlavní nabídku v inventáři.

Přečti si  Kompatibilita se systémem PlayStation 5 Pro se bude certifikovat od srpna tohoto roku

V každém správném hororu vám dělá společníka nějaká svíčka, rychle se vybíjející kamera nebo jiné absolutně nespolehlivé svítidlo. Zde bude vaším parťákem lucerna, která vám bude dělat společnost po značnou část hry. Nebude vám však jen svítit na cestu a pomáhat vám, abyste nezakopávali o velrybí kosti, ale pomůže vám objevit i skrytá vodítka z jiných dimenzí. Vše za předpokladu, že v ní budete mít dostatek petroleje. Přesuňme se už k méně příjemné stránce hry, kterou je herní doba. Umíme si představit, že pokud se hra dostane do rukou hráče, který nemá zrovna pro strach uděláno, tak ve hře může strávit i stovky hodin, ale nám a předpokládáme, že i vám, hra Call of Cthulhu příliš dlouho nevydrží. Příběh jsme prošli velice vlažným tempem a k jeho cíli jsme se začerněným bělmem doklusali za necelých 12 hodin. Nejedná se přitom o žádný přímočarý Walking & Talking & Searching simulátor, protože během hry najdete i vcelku důmyslné hlavolamy. Ty vás ale nedrží vzadu svou složitostí, ale spíše se vás snaží zastrašit atmosférou nebo docházejícím olejíčkem v lucerně.

Je čas si to shrnout. Máme zde epický příběh z Cthulhu univerza, úžasné ozvučení s precizním dabingem a českou lokalizaci. Svou atmosférou a silou vás k sobě připoutá příběh, který překonal veškerá naše očekávaní. Call of Cthulhu je šílená noční můra, ze které se nebudete chtít probudit.