Civilizácie sa vždy spoliehali na vynikajúce rozšírenia, ktoré vylepšili hru. Pridali niekoľko noviniek, pár civilizácií nejaký ten scenár… Všetky boli prijaté nadmieru kladne. Platí to aj pre DLC s názvom Rise and Fall?

Prvýkrát sa stalo že datadisk robilo štúdio ktoré pracovalo aj na pôvodnej hre.  Firaxis Games predviedlo skvelú prácu i s pôvodnou hrou, ktorá bola veľmi dobré hrateľná, i bohatá na obsah, už pri vydaní.  Firaxis však ukázali že svoje nápady nevyčerpali a priniesli množstvo noviniek aj do DLC. Začneme zľahka, do hry sa dostalo 8 nových národov. Námatkovo spomenieme Škótsko, Mongolsko či Kóreu.  Národy sú znova skvelo vybalancované a žiaden nemá nejakú OP schopnosť. Pribudli nám aj nové divy, napríklad Socha Slobody či Tadž Mahál.  Ďalšou novinkou je Temný Vek. Ak zlatý vek znamenal množstvo bonusov pre vašu civilizáciu, tak aj Temný vek má svoje využitie. Síce máte okresanejšie možnosti, avšak ak vytrváte bude vaša cesta na špicu o čosi ľahšia. Dostali sme aj Superzlatý vek, ktorý (ako názov napovedá) je ešte lepší než zlatý.

Najväčšou zmenou je však systém lojality u miest. Vaše mesto vám môže vyhlásiť neposlušnosť a odtrhnúť sa od ríše. Vy ho môžete samozrejme dobyť naspať, inak bude mesto fungovať na spôsob mestského štátu či sa pričlení k inej civilizácií. Bohužiaľ ak dobijete nejaké mesto je dosť problém mu zabrániť k odtrhnutiu. Našťastie máte k dispozícií ďalšiu novinku, guvernérov. Na výber máte z 8 ľudí, každý z nich má iné zameranie. Niekto je odborník na obchod, niekto je skúsený vojak, ďalší je náboženský zameraný… Môžete ich priradiť k nejakému mestu a neskor upgradovať ich schopnosti. Avšak nejedná sa o vec života a smrti, a tak môžete obrazovku s guvernérmi randomne preklikať.

Obrovskou novinkou je pridanie tzv. Emergency.  Tá sa spustí ak napríklad niekto obsadí Mestský štát, konvertuje sväté mesto či vyhlasuje vojny ako na bežiacom páse. Hra vytvorí spojenectvo medzi pár civilizáciami a tie sa budú môcť s touto situáciou vysporiadať. Ak získajú späť stratené, získajú odmenu. Teoreticky to vyzerá skvele. Bohužiaľ sa tu prejavuje najväčšia slabina tohto dielu. Mizerná AI absolútne nechápe čo má robiť, čiže všetka čierna práca spočíva na vás. Ak sa civilizácie spoja proti vám, tak sa tiež nemusíte ničoho obávať. Zato tento systém môže skvelo fungovať v multiplayeri. Predstavte si situáciu. Ste na konci so silami. Márne sa snažíte zabrániť prehre, a v tom vám hra ponúkne spojenectvo a zrazu hráč ktorý bol pár ťahov od výhry, konči totálne na hadry. Ale ak ste bojovník proti AIčku, tak si tuto featuru moc neužijete.

Přečti si  Fallout Season 2 dostal od Amazonu zelenou

Vývojáři:  Firaxis

Vydavatel:  2K