Kvalitních hororových her není nikdy dost, zejména, zejména těch vesmírných. Po nepříliš vydařeném The Callisto Protocol se fanoušci tohoto žánru klepali netrpělivostí na remake Dead Space od Motive Studio. Zda se podařilo vývojářům ze stáje EA přivézt zpět jednu z nejlepších sci-fi survival hororových her jsme se podívali níže.

Po celou dobu mého hraní Dead Space jsem neustále žil ve strachu z toho, co by mohlo být za rohem. Nikdy jsem neměl jistotu toho, že následující lokace nebo ulička bude bezpečná a v klidu. Tak toto jsou přesně mé pocity z Dead Space, které jsem měl v roce 2008, kdy jsem tuto hru prvně hrál na své PS3 a plazmové TV od Panasonicu. Dnes je tu remake, této ikonické hry, která si zkrátka a jednoduše zasloužila pozornost vývojářů z Motive Studio a kterou by si zkrátka měla užít i mladší generace hráčů.

Motive Studio provedlo mnoho změn oproti originálu, ale přitom studio zachovalo to, co z této hry udělalo v roce 2008 takový hit. Příběh je stále tentýž, ale vývojáři si našli příležitost, jak dokreslit postavy a rytmus příběhu díky přidaným cutscénám, dialogům i textovým záznamům.

Další věcí, kterou je třeba vývojářům pochválit, jsou postavy, které vypadají jako normální lidé, takže Isaac vypadá jako normální chlápek odněkud z kanceláře. Samotná USG Ishimura je obrovská těžařská loď se spoustou oblastí vhodných k průzkumu, mezi kterými lze cestovat prostřednictvím tramvajového systému. Atmosféra je stejně jako tehdy skutečně hutná. Díky 3D audio je to o to intenzivnější a často se ozývající podivné zvuky, jako je syčení, řinčení, či křik posádky zpovzdálí vás prostě nenechá v klidu. Pára zaplňuje místnosti a blikání světel vytváří, dokresluje napětí stejně jako nevítaná tma, která vám bere možnost řádně se orientovat.

Přečti si  Hra F1 24 odhalena v novém ohromujícím traileru

Pokřivení a děsivě vyhlížející nekromorfové, kterých je celá řada na vás budou útočit ze všech směrů. Vaší jedinou nadějí bude řada zbraní, které na své cestě získáte. Každá má specifické výhody proti konkrétním nekromorfům, navíc každá s mechanikou alt-fire, kterou lze použít v závislosti na situaci. Ale podobně jako tehdy jsem i tentokrát používal a vylepšoval plazmovou řezačku až do samého konce. Přesně jsem si vybavoval konkrétní situace z originálu i to jak mě přítelkyně deptala tichým šeptáním jména „Isaac“ do ucha.

Ve hře je na výběr celkem sedm zbraní a ať už dáváte přednost lineární pistoli před plamenometem, je nutné, aby byly všechny použity v závislosti na situaci. Isaac může být vybaven čtyřmi zbraněmi najednou a lze mezi nimi vcelku rychle přepínat. Ovšem aby to bylo možné, budete si muset vylepšit i svůj oblek.

Munice, balíčky zdraví, vylepšení zbraní lze zakoupit v obchodech rozmístěných na lodi, takže o munici budete bojovat jen zřídka. Další prvek, který budete velmi často využívat je kinetická síla, díky které budete schopni předměty přitahovat k sobě, nebo odhazovat pryč, to se může hodit i při boji s nekromorfy, ovšem záleží jen na vaši vynalézavosti.

USG Ishimura je posetá environmentálními hádankami, a přestože jejich vyřešení není nijak zvlášť obtížné, využívají všechny vaše schopnosti. Ať už jde o přesměrování energie odstraněním napájecích zdrojů pomocí kineze a další, přispívá to k celkové rozmanitosti. Stejně jako v roce 2008, tak i tentokrát jsem si velmi užíval stav beztíže. S oblibou jsem využíval boosterů k volnému přeletu, což v originále nebylo. Často se v těchto oblastech našlo něco, co jsem potřeboval vyřešit, a nejen, že to vypadalo cool, ale i zvuk se změnil a vše bylo jakoby pohlceno nekonečným prostorem vesmíru. Navíc nejednou budete muset při opuštění lodi bojovat o kyslík.

Přečti si  Další malá velká hra Tiny Epic Game of Thrones

Pokud patříte do skupiny hráčů, kteří podobně jako já hráli původní Dead Space a ptáte se, proč byste se měli na USG Ishimura vrátit, tak je to proto, že teď je toho na lodi na práci mnohem více, než jen zabíjet krvelačné nekromorfy a přežít do konce hry. Některé dveře mají přístup s bezpečnostní prověrkou, která je nutná k jejich otevření, což vás láká k návratu do předchozích úrovní a vyzvednutí si nového vybavení, které se bude hodit v New Game Plus. Vedlejší úkoly nyní poskytují více kontextu událostem, které se odehrály na Ishimuře, a rozšiřují povědomí o vedlejších postavách.

Pro hráče je k dispozici také několik možností přístupnosti, včetně široké škály nastavení obtížnosti a také řady vizuálních a vstupních úprav. Hra také může upozorňovat na obsah před určitými sekcemi, které zobrazují obzvláště nepříjemné věci.

Nejen, že se Motive Studio podařilo skvěle oprášit jednu z nejikoničtějších hororových her vůbec, ale díky remaku se mu podařilo zadupat The Callisto Protocol do země a to jej vytvářeli tvůrci původního Dead Space. Co napomáhá celkové atmosféře, je fakt, že díky enginu Frostbite tato hra vypadá božsky. Přál bych si aby Dead Space nezapadl a byl oceněn nějakou cenu při letošních The Game Awards.

Vývojář: Motiv EA
Vydavatel: EA
Platformy: PC, PS5, XSX|S
CZ/SK lokalizace: NE
Datum vydání: 24. ledna 2023
Dead Space Remake;
9
recenze-dead-space-remake-zpet-na-usg-ishimura<font size="3">Motive Studio se podařilo skvěle oprášit jednu z nejikoničtějších hororových her. Díky použití Frostbite enginu vypadá hra naprosto božsky a její atmosféra by se dala krájet. <br/> <b> + New Game Plus<br/> + Velmi dobrý remake<br/> + Přidaný obsah doplňuje příběh<br/> - Občasné chyby (ty mohou být časem opraveny)<br/> </b> </font>