Death Stranding je nejvíce očekávanou Kojimovou hrou, kterou kdy tento japonský vývojář vytvořil. Má představovat zcela něco nového a v herním světě dosud nevídaného. Nikdo nikdy takovou hru neudělal a to je na tom to zvláštní a zároveň to klade jednu velkou otázku, bude se nám to vůbec líbit a nešlápl Hideo Kojima do prázdna? Už nyní vám dám malý spoiler: „NE!“

Prolog

K zahájení vývoje Death Stranding vedla trnitá cesta, podobná té, kterou musí v této hře prošlapat Sam Porter, aby znovu sjednotil to, co zbylo z Ameriky, a pomohl vytvořit novou lepší zemi.

Když se po třiceti letech rozešel Hideo Kojima s Konami, společnost Sony se jej okamžitě neujala a legendární tvůrce her chtěl původně svou kariéru v 53 letech zcela ukončit. Jako samostatný podnikatel totiž neměl žádnou finanční historii a tak mu banky v Japonsku nechtěli poskytnout žádnou větší půjčku, ze které by mohl financovat založení nového studia. Pomohl mu až jeho fanoušek, který byl zároveň pracovníkem jedné z největších japonských bank a schválení půjčky Kojimovi zařídil. A souhra šťastných náhod pokračovala, díky svému jménu se mu podařilo zajistit velmi výhodný pronájem kancelářských prostor, kde mohlo vzniknout nové Kojima Productions a následně také uzavřít dohodu se Sony, která dostala na hru časovou exkluzivitu.

Kojimovka jak se patří

Ale zpět k samotné hře, když Hideo Kojima na E3 2016 oznámil svou proslulou větu „Im back“ a následně představil první trailer k Death Stranding, ve kterém byl nahý plačící Norman Reedus s tajemnými otisky po těle a držící malého novorozence, před obřím kráterem s množstvím vyvržených ryb, tak všem spadla čelist a každý chtěl hru okamžitě hrát. Následovali další dlouhé tři roky, během nichž nám Hideo Kojima servíroval neuvěřitelně působivé trailery, ze kterých se fanoušci snažili vyčíst, o čem hra bude a co bude její náplní. A ani dnes se to z mé recenze nedozvíte, nechci vás totiž připravit o jedinečný příběh plný záhad, tajemství, lží, politiky a hlavně lásky.

Na rovinu musím říci, že Death Stranding je klasickou „Kojimovkou“, ve které si s vámi tvůrce hraje stejně, jako vy si hrajete s jeho hrou. A upřímně si myslím, že i když má hra super lehký režim, tak i přesto nebude pro každého. Kojima Vás nechá ve své hře klidně hodiny chodit a doručovat balíky z bodu A do B, C a D, než vám nabídne další velké video, které opět odhalí kousek z tajemství, které je protkáno celou hrou až na samotný konec, něco, co vás přinutí naložit si na záda další balíky a opět vyrazit v před, protože prostě chcete vědět víc.

Kurýrem na plný úvazek

Asi tušíte, že Sam Porter Bridges (Norman Reedus) je navrátilec (nesmrtelný), jeden z mála lidí, kteří umírají, ale vracejí se zpět z pláže, ale také je to kurýr, který přepravuje balíky mezi takzvanými městskými uzly i menšími podzemními bunkry, v nichž žijí poslední přeživší, kteří přežili kataklyzmatickou událost známou jako Death Stranding, která propletla světy živých a mrtvých. Lidstvo objevilo pláž, spojení s posmrtným životem, a přineslo technické pokroky, které lidem částečně pomáhají přežít, na vše ostatní jsou tu kurýři.

Díky svým unikátním schopnostem je Sam schopen vycítit přítomnost BT (v cz titulkách VV), což jsou temná stvoření pronikající z druhé strany do světa živých a snažící se přetáhnout vše živé na pláž, tedy do světa mrtvých pomocí obrovských dehtových louží, z nichž se noří obří temná stvoření. Výskyt BT je velmi často doprovázen časodeštěm, který urychlí stárnutí všeho, čeho se dotkne. Takže asi tušíte, že to Sam nemá při svém doručování úplně nejjednodušší. „Osud“ tomu chtěl, aby se Sam dostal k BB (v cz titulkách PP), což je dítě, které má v přenosném inkubátoru připevněno k tělu a které funguje jako jakýsi most mezi světem živých a mrtvých a umožňuje Samovi lépe identifikovat přítomnost BT, což dává najevo pomocí speciálního exo ramene, které je součástí Samovi výbavy. Ovšem aby BB dobře fungovalo, je třeba starat se o jeho pohodu a minimalizovat stres, který by jej mohl vyřadit z provozu, takže boj, pády a další nepříjemné situace mu nedělají úplně nejlépe. Sam se s BB dostává do ústředí Bridges, kde je požádám prezidentkou Bridges (Lindsey Wagner), aby ji pomohl rozšířit Chirální sít napříč celou zemí a pomohl tak lidi spojit a znovu sjednotit Ameriku. Ale nic není tak jednoduché a ne vše je takové jak se může na první pohled zdát. Každý, kdo zemře v našem světě, musí být během několika hodin zpopelněn, nebo exploduje silou jaderné bomby (takzvané odhmotnění), což bylo objeveno až po decimaci Spojených států.

BT ale nejsou jedinými nepřáteli ve hře, jsou tu také tábory banditů, kteří jsou potomci Porterů z dávných dob, kteří se stali závislými na doručování balíčků, a pokud je Sam spatřen, zaútočí na něj a ukradnou cokoli, co má Sam u sebe. Obecně se jejich základnám můžete vyhnout, ale jsou plné důležitých surovin, pro stavbu vašich vlastních konstrukcí, jako mosty, dobíjecí stanice, bunkry, lanovky a další, které následně sdílíte s dalšími hráči ve hře. Tábory banditů můžete vykrádat pěkně pomalu a potichoučku, nebo rychle a trochu si zabojovat, ovšem bez zabíjení, to by mohlo znamenat nežádoucí odhmotnění.

Je to simulátor chůze?

Pokud jste se jako mnozí po prvním odhalení gameplay záběrů obávali o to, že hra bude jen jakýsi simulátor chůze, pak se musím přiznat, že jsem do této skupiny také patřil. A do určité míry je to pravda, Sam toho během hlavního příběhu, který mě osobně zabral více, než 47 hodin nachodí opravdu velmi mnoho. Je to přeci jen kurýr, který tráví spoustu času putováním po pusté krajině a přináší životně důležité zásoby těm, kteří to potřebují, spojuje města a jednotlivce s chirální sítí.

Ale věřte, že i samotná chůze a přenášení nákladů nejsou ničím nezábavným, protože před každou cestou si musíte dokonale připravit vlastní výbavu, co nejlépe uspořádat náklad a také co nejvhodněji volit cestu a terén, který mnohdy budí dojem puzzlu. Navíc každá doručená zásilka v S ranku je velmi uspokojivá. A nemusí zůstat jen u vlastního nákladu, během svého putování můžete sbírat i balíky jiných hráčů, kteří je cestou poztráceli a za jejichž doručení budete následně odměněni. Vozidla odemknutá později ve hře jsou vítanou úlevou, mapa je obrovská a některé mise vyžadují, abyste cestovali na velké vzdálenosti. Základnové stanice pro silnice mohou vytvářet dlouhé úseky hladkého, poháněného asfaltu, který nevybíjí baterie vozidla a urychluje proces doručení. Je ale jen na hráčích, kolik budou do hry ochotni investovat času a materiálů.

I když během hraní nepotkáte fyzicky žádného dalšího online hráče, nacházíte ve světě díky propojení Chirální sítí řadu značek, dopravních prostředků a dalších vychytávek, díky nimž mezi sebou utváříte silné pouto. Často to může být jako dar z nebes, když jsou vaše baterie téměř vybité a vy se chystáte vzdát, je fajn za rohem najít nabíjecí stanici, kterou sem umístila nějaká dobrá duše před vámi. Takže moje rada zní, vydržte to, choďte, doručujte, spojujte a hra vás za to odmění.

Detailista Kojima

I tentokrát se Hideo Kojima předvedl jako tvůrce s obrovským smyslem pro detail. Je až s podivem jak precizně jdou hry v dnešní době tvořit, až jsem si během hraní kladl otázku, proč to tak nedělají všichni, když mají takové možnosti? V Death Stranding funguje fyzika jako v žádné jiné hře. Hra počítá s množstvím nákladu, který Sam nese, takže během cesty musíte být neustále na pozoru přizpůsobovat se terénu. Z kopce musíte Sama brzdit, do kopce se zase pozastavit a chytit dech, ve vodě jít lehce proti proudu, aby vás řeka nestrhla a neodnesla váš náklad po proudu, je třeba vyvažovat a naklánět se při nesení většího množství balíků atd. atd. Kojima šel až tak daleko, že se v závislosti na terénu se mění i styl Samovy chůze, dokonce pokud má příležitost tak se postava i přidržuje okolního prostředí a takovýchto detailů je tu nespočet a to nemluvím o fotorealistické krajině, která je na první pohled prostě skvostná a to i na běžné PS4. Herecké obsazení a jednotlivé scény jsou hodné Oskara. Mads Mikkelsen jako Cliff, Lea Seydoux jako Fragile, Tommie Earl Jenkins jako Die-Hardman, a Jesse Corti jako Deadman a další vydali ze sebe jen to nejlepší. To vše doprovází skvělá licencovaná hudba, která skvěle dotváří tento herní klenot k dokonalosti.

Je příjemné, že vzhledem k úsilí o vybudování tohoto světa nemohl ani tentokrát Kojima odolat vtipkování a easter eggům, které vám připomínají, že se stále jedná o videohru. Jakmile vstoupíte do Samova soukromého pokoje, tak na vás hlavní hrdina mrkne, stříká si pivo do úst, dá vědět, že chce sprchu, v zrcadle na sebe dělá grimasy a pokud se příliš zajímáte o jeho rozkrok, praští vás.

Hra věnovaná nejen všem Kojimovým fanouškům.

Hideo Kojima, je ve svém oboru opravdovou rock-star, který se nebojí přicházet a realizovat nové inovativní nápady, které můžeme pozorovat spíše na indie scéně, ovšem s maximálním smyslem pro detail a bezkonkurenční výpravou.

Death Stranding mě mnohdy díky mým vlastním chybám frustrovalo a štvalo jen proto, aby mě na samotném konci naprosto rozbilo a já koukal s otevřenou pusou stejně jako návštěvníci na E3 2016 a doufám i vy všichni.

Na světě je jen pár jedinců, kteří se nebojí přijít s něčím novým a nevídaným jako Nikola Tesla, Steve Jobs a Hideo Kojima.
Ano, Death Stranding není hrou pro každého a ani nikdy nebude, ale je to hra, kterou by si měl každý zahrát, aby zjistil jak skvělý příběh má a jaké dokáže mezi hráči vytvořit pouto. A jestliže dostávají jiné hry 6/10, muselo by Death Stranding dostat 12/10. Je to dokonalý herní klenot, který patří do vaší herní knihovny.

Vývojáři: Kojima Productions

Datum vydání: 8. 11. 2019

Cena digitální kopie: 1.799,- CZK