Co si budeme povídat, většina z nás si o skutečném rally svezení může nechat jen zdát. Ne, trápení dědovy Feldy na promáčené polňačce někde za dědinou se nepočítá. Pro ukojení chuti po rozbahněných štrekách jsou tu naštěstí Codemasters s dalším dílem časem prověřené série DiRT!

Recenzi jsme vám původně měli v plánu přinést podstatně dříve. V polovině recenzování však “šikulky” z Codemasters vydali patch, který nám vymazal celý dosavadní postup ve hře a jako bonus DiRT 5 vehementně odmítal po několik dnů ukládat. Po vydání by však už mělo být vše v pořádku a lapálie s uloženými pozicemi se tak do výsledného hodnocení nepromítnou. To nic nemění na tom, že tutoriálový závod bychom kvůli četným a čím dál nas*anějším pokusům o uložení hry odjeli i ve spánku.

Závodní verze staré dobré “Fábky” je hned první károu, kterou se v DiRTu 5 projedete.

Kdo to má furt umejvat?

Jestli jste hráli předchozí díly, budete v pětce jako doma. Dirt 5 dostává svému jménu jak snad nikdy dříve a hráčům tak servíruje řádně blátivé a frenetické závody v terénu jak z tankodromu. Středobodem hry jednoho hráče je mód kariéry, který se skládá z více než stovky eventů, rozdělených do pěti kapitol. Typů závodů je zdánlivě hodně, ve své podstatě jsou si však velice podobné. Ať už zvolíte Rally Raid, Stampede, či Icebreaker, vždy jde v jádru o závod plech na plech proti jedenáctce oponentů.

Na ledě lítá Citroen C3 jako čamrda.

Rozdíl je však ve složení a náročnosti tratí a také v třídě vozidel, se kterými se na tratě vydáte. Výjimku tvoří pouze již dobře známá (a mnohými nenáviděná) Gymkhana, tedy zkouška vašich manévrovacích schopností v uzavřené aréně, a nový mód Path Finder, ve kterém se ve stroji, který žere tak dva sudy paliva na půl kopce, vydáte hledat cestu zdánlivě nesjízdným terénem. Autoři jdou cestou co možná nejmenšího odporu a proto nejste nuceni k postupu odjet všechny závody. Dost benevolentní je i minimální počet získaných známek, potřebných pro postup do další herní kapitoly.

Ve smyku často strávíte snad polovinu závodu.

K vyzobávání závodů či k jejich opakovanému hraní se autoři snaží motivovat i systémem sponzorů, složených z reálných značek, mezi kterými nechybí AMD, Michellin nebo výrobce “tlamolepů” Monster. Ty vás do jednotlivých klání vysílají s dílčími úkoly, jejichž splněním si řádně nakopnete danou reputaci, která jde ruku v ruce s převážně kosmetickými odměnami. Samotný mód kariéry je však v jádru dost jednoduchý a lehce okoukaný. Vzhledem k značné benevolenci v nutném počtu odjetých závodů (navíc jednu známku ze tří získáte i za poslední místo) tak není větší problém dojet až na konec kampaně. Nutné umístění do třetího místa je zahrnuto jen do minima předělových závodů mezi jednotlivými kapitolami.

Přečti si  Na louce - Příroda je skutečně ráj...
V Path Finderu máte za úkol zdolat neprostupný terén v co možná nejlepším čase.

Vozový park je vcelku pestrý a ve hře na vás čekají vedle moderních vozů i třeba osmdesátkové či devadesátkové speciály jako je legendární Mitsubishi Lancer Evolution, nebo obrovská monstra, nad jejichž “přínosem” k životnímu prostředí by i Gréta zaplakala. Našince určitě potěší, že nechybí Škoda FABIA Rally2 Evo, která je dokonce vůbec první károu vaší závodnické kariéry. Dostupných je více než šedesát vozů v třinácti různých kategoriích a další by měly postupně přibývat.

Auta lze prozkoumat i důvěrně z blízka.

DiRT 5 tedy ve stěžejním módu kariéry jede takovou tu dobře známou jistotu, což nám zase tolik nevadilo. Zažité pořádky se Codemasters tentokrát pokusili ozvláštnit zakomponováním jednoduchého příběhu o cestě nováčka na vrchol “potravního řetězce” závodníků. Vaše dění komentuje dvojice svérázných komentátorů a zejména pak ostřílený “AJ”, namluvený legendárním Troyem Bakerem (namátkou Joel z The Last of Us, či Pagan Min z Far Cry 4). Ke slovu se dostane i další legendární videoherní dabér Nolan North (Nathan Drake z Uncharted) v roli rivala Bruna Duranda. Co si budeme vykládat, příběh rozhodně není žádný Shakespeare, ale neotravuje a díky kvalitním dabérům a obstojnému scénáři působí nahrané podcasty živě a uvěřitelně, byť místy i lehce trapně.

První… jak jinak.

Kvitujeme, že se dá kampaň odjezdit v lokálním multiplayeru pro až čtyři hráče, do kterého se připojíte prakticky stiskem jediného tlačítka. Mód kariéry doplňují multiplayerová klání, kde se nám však ani po vydání nepovedlo najít jedinou hru a nebo se nám k módu vůbec nepovedlo připojit. Codemasters má momentálně s provozuschopností serverů trochu problém. Herní režimy doplňují tzv. “Playgrounds”, kde můžete vytvářet vlastní arény pro Gymkhanu či časovky a stejně tak hrát ty vytvořené jinými hráči. Upřímně jsme v tomto módů příliš zalíbení nenašli, byť tvořivější dušičky v editoru nejspíše stráví příjemné hodiny zábavy.

Z některých kokpitů není skoro vidět, v těch případech jsme volili pohled z třetí osoby.

Jaký si to uděláš, takový to máš

DiRT 5 je příjemně náročnou hrou, kde máte pocit, že jste si každé vítězství vydřeli. Tedy v ideálním nastavení obtížnosti vzhledem k vašim jezdeckým schopnostem. Kampaň lze odehrát v celkově pěti stupních obtížnosti, doplněné o nastavitelné jízdní asistenty. My nakonec přistoupili na náročnější Hard obtížnost a střední míru “pomocníčků”. Všechna čest matadorům, co Dirt 5 odkrouží na obtížnost “Very Hard”, se zcela vypnutými asistenty a manuální převodovkou.

Vedle hbitých autíček pro řidiče velikosti Pepy Váni, DiRT nabízí svezení i v pořádných monstrech.

Tímto rozhodnutím se DiRT 5 činí přístupným prakticky všem hráčům. I když má hra přeci jen blíže k arkádě než třeba odnož DiRT Rally, stále jde o zážitek na hony vzdálený například sérii Need For Speed. I když se tak blátivými cestami budete šinout závratnou rychlostí, obezřetnost a plánování ideální stopy je na místě. Pocit z jízdy a rychlosti je skvělý a když vám kusy bláta za ničivé bouře narážejí na přední sklo, ukazuje se série ve své nejlepší formě.

Přečti si  Epic Games údajně nabídl společnosti Sony 200 milionů dolarů za exkluzivity PlayStationu
Zpracování interiérů je na slušné úrovni. K jejich zkoumání ale během závodů příliš času není.

Přes hory přes doly

Na klasické asfaltky můžete prakticky zapomenout, autoři vás na ně pustí maximálně po několik desítek metrů a rázem hurá do bláta, hlubokého sněhu, nebo dalšího podobného sajrajtu. Tratě, jejichž počet sahá ke slušné sedmdesátce, jsou rozděleny do desítky příjemně variabilních prostředí. Prosluněnou Brazílii záhy střídá překvapivě blátivá Čína, hned další závod se budete brodit závěji v Norsku, či sypkém písku v arizonských pouštích. Je nasnadě, že na mírně propršené zemině se jede dost jinak, než třeba na ledových pláních a byť je DiRT stále spíše arkáda, bez brždění a řádného využívání ruční brzdy to vážně nepůjde.

Pod koly led, z obou stran plech. Dojede zelený Lancer vůbec do cíle?

Jednotlivá prostředí jsou navíc moc hezká na pohled a DiRT 5 místy patří mezi ty graficky nezdařilejší hry minimálně v rámci žánru pro pomalu odcházející generaci konzolí. Na výkonném PC vše navíc vypadá ještě o třídu lépe. Užitá barevná paleta hýří pestrými barvami s dominancí fialové a z pestrobarevných grafických vjemů nám místy až oči přecházely. Zdařilá je i grafická úprava rozhraní kampaně a jednotlivých eventů. Výjimkou jsou nepříliš vzhledná auta v menu, kde bůh ví proč i ty největší žihadla působí jako rozkvedlané rachotiny. Tento problém však na trati naštěstí odpadá.

Stříkance vody, kapky deště či kusy bláta… kvalitní stěrače jsou základem úspěchu.

Špičkové namluvení jsme už chválili, DiRT 5 se naštěstí může pochlubit i řádně nadupaným soudtrackem, díky kterému již tak napínavá klání dostávají zcela novou dimenzi. Zvuky burácejících motorů jsou již tradičně skvělé a precizní audiovizuální zpracování tak hře pomáhá vyvážit některé menší nedostatky. Kromě relativně obyčejné kariéry jsme oplakali prakticky absenci jakýchkoliv statistik. Codemasters jsou v tomhle ohledu tak skoupí, že vlastně ani nepoznáte, jak nejlépe jste jednotlivé eventy zajeli (jednu známku dostanete za 4.-12. místo).

“Throwdowns” jsou speciální eventy, které se však od těch z kampaně příliš neliší.

Pětka offroudových závodů DiRT sice nepřišla s ničím, z čeho by vám upadla sanice, ale to co dělá, dělá zatraceně dobře. Ve slušně modifikovatelném a zábavném jízdním modelu nabízí dostatečný počet zajímavých tratí a samohybů, aby vás na pár desítek hodin spolehlivě zabavila. A to zejména na PS4, kde citelně chybí hra typu Forza Horizon, není vůbec málo.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatel: Codemasters

Datum vydání: 6. listopadu 2020