Normalizační seriál s Pepou Dvořákem jakožto roztržitým kuchtíkem Sváťou v hlavní roli nezmiňujeme v titulku zbůhdarma. S tímhle experimentem, kde pomocí elektrické sítě hlasovali televizní diváci o dalším ději má PlayLink hra Erica leccos společného. Včetně toho, že na vašich volbách v konečném důsledku kdovíjak nezáleží…

Předně je třeba říct, že v Erice si moc nezahrajete, tedy pokud občasné pošmrdlávání po displayi telefonu nevnímáte jako vrchol hratelnosti. Erica je totiž interaktivní film s živými herci podobně jako třeba Late Shift. Neobsahuje žádné hádanky ani volné procházení po lokacích. Veškerý herní obsah je obstaráván reálnými herci v reálném prostředí, okořeněné o nějaký ten vizuální trik. To však není samozřejmě automaticky zápor, spíš jde o upozornění, aby jste si s Ericou nestáhli úplně jiný zážitek, než byste třeba čekali.

Tak kterou? Není třeba příliš dumat, ono na tom nakonec až tak nesejde.

Kdo je tady vlastně padouch?

Váš zásah do děje je tedy omezený, z nabízených možností nevybíráte přímo celé repliky, jako spíše postoje, témata, nebo emoce, jak má hlavní hrdinka na určitý podnět zareagovat. Sama Erica v podání našinci asi neznámé herečky Holly Earl (herečka hlavní role byla od původních trailerů přeobsazena, z odhalení z roku 2017 vlastně nezůstalo ve hře prakticky nic), je dost uťáplou postavou s velkým traumatem z dětství. Po smrti matky přišla i o otce a to navíc dost brutálním způsobem. Někdo totiž věhlasnému doktorovi z psychiatrické nemocnice Delphi House vyryl ještě za živa na hrudník symbol spjatý se jmenovaným ústavem. No a ten někdo je zpět a bývalý kolegové Eričina otce padají jak mouchy. Jedinou bezpečnou oázou se pro Ericu stává Delphi House střežený policií. … Nebo naopak vlezla do jámy lvové?

Interaktivní film logicky stojí a padá na příběhu a výkonech herců. Tajemstvím opředená atmosféra kolem honu na nemilosrdného vraha nám ve svých nejlepších momentech připomněla legendární Fincherův thriller Sedm. Motivace postav však ani po rozvázání většiny uzlíků nejsou kdovíjak promyšlené. Herecké výkony nejsou mizerné (i když taková Holly Earl si rozhodně ostudu nedělá), ale na zadek si z nich taky nekecnete. A to platí u hry prakticky ve všech ohledech. Za zmínku přesto rozhodně stojí kvalitní hudební podkres a celkové ozvučení hry.

Padouch nebo klaďas? Až do konce budete takhle přemítat skoro o každé postavě… a o některých i potom.

První dohrání z kapsy vyhání

V závislosti na vašich rozhodnutích vám hra odhaluje svá tajemství. Příběh není jednoznačný a vám se tak hravě může stát, že po prvním dohrání budete mít více otázek než jasných odpovědí. Jaká tajemství skrývá vyšňořený blázinec, kdo je lhář a lže ve všem? Autor recenze hru sfouknul třikrát, což vzhledem k délce jednoho průchodu, který se pohybuje kolem 90 minut, není kdovíjaká nálož času. No a upřímně, vícekrát už si tenhle thriller asi nedáme.

Přečti si  Mapa Grand Theft Auto 6 bude podle odhadů více než dvakrát větší než v GTA V
Vrah posílá Erice krásně zabalené dárečky

Jasně, některá rozhodnutí vedou ke zcela unikátním scénám a částem příběhu a určité akce odemykají trofeje (ty dost netradičně cinkají až na konci hry), ale drtivou část příběhu prostě sledujete stejné dialogy a ať zareagujete na určité podněty jakkoliv, konečné rozuzlení příliš neovlivníte. Maximálně získáte více indicií, o co tady sakra jde. Kratší výdrž hry je však pochopitelná a vzhledem k přívětivé cenovce to vlastně není výraznější problém. I když takový Late Shift nás upřímně donutil vrátit se do stejného rybníčku vícekrát.

Vývojáři: Flavourworks

Vydavatel: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 19. srpna 2019