„Uff, co se to děje? Je teprve červen a oni už prudí s recenzí nových formulí? To ta hra vychází každý půl rok?“ A vskutku, je to tak. Nový díl oblíbené série F1 vychází o dva měsíce dříve, než tomu bylo v případě posledního ročníku a mnoho kriticky smýšlejících hráčů tak může napadnout otázka, zda vůbec studio na hře nějakým způsobem zapracovalo a zda se můžeme těšit alespoň na nějaká malá vylepšení. Poznatky, které naleznete v naší recenzi vás mohou šokovat, způsobit vám nespavost či svalové záškuby. Pokud se ovšem chcete dozvědět odpovědi na výše položené otázky, musíte to risknout.

Fanoušci seriálu F1 zažívají velmi nezáživnou sezónu, které kraluje Lewis Hamilton a stáj Mercedes takovým způsobem, že se veškeré historické rekordy otřásají v základech. Alespoň mírným zpestřením této okurkové sezóny má být nový ročník závodní série od společnosti Codemasters. Vývojáři slibovali mnoho novinek, po kterých komunita dlouhé roky prahla. Nadmíru podezřelé se pak ovšem zdá datum vydání, které si oproti loňskému dílu pospíšilo o celé dva měsíce. V redakci jsme se proto F1 2019 podívali na zoubek. Tahají nás v Codemasters za nos nebo se jedná o kvalitní pokračování oblíbené série?

„Naše sezení bych rád začal tím, že se vám představím. Jmenuji se Jirka a jsem závislý na hraní F1 her.“

Způsob propagace, který Codemasters pro letošní rok zvolilo, se v lecčem podobá loňskému létu. Jako první si tak hru mohli osahat tvz. influenceři, na jejichž gameplay videích jsme se mohli kochat naprosto skvostně vypadajícími závody. Velkou roli v této do očí bijící nádheře hrálo světlo, jeho odlesky a nasvícení tratí. Vše opravdu vypadalo výborně a dechberoucně. Jaká je realita? Pokud vlastníte základní verze konzolí Xbox či PlayStation, žádné grafické orgie vás nečekají a oproti minulému dílu si příliš nepřilepšíte. Majitelé výkonnějších verzí na tom budou o poznání lépe, ale nanebevzetí také nečekejte. Se slzou na víčku musíme poznamenat, že po grafické stránce jsou „ef jedničky“ na PC o dvě kola napřed a na vysoká nastavení vypadá hra prostě dokonale. Hru jsme testovali na konzoli PlayStation 4 Pro a nemůžeme říct, že by hra obsahovala nějaké značné množství grafických vylepšení nebo detailnějších textur. Ba naopak, ve hře zůstávají stejné neduhy, na které trpěly předchozí ročníky. Monoposty se v online režimu na startovním roštu zvláštně tetelí a posouvají, po haváriích zůstávají ve vzduchu stopy pneumatik… a nebojte, dostalo se i na nové grafické jizvičky. Letošní ročník je především o světle, se kterým si vývojáři pohráli na výbornou a hra tak vypadá o něco více realističtěji než doposud. Tedy do té doby, než nějaké stíny dopadnou na váš vůz. Pak totiž uvidíte věci, které na PS4 nepatří. Ať tak, či onak, F1 2019 je vskutku nejlépe vypadající závodní hra, která je hráčům k dispozici.

Stejně jako herní komunity většiny jiných her, tak i fanoušci herní série F1 se dělí na dva tábory. Jedni si užívají krásu světa F1 v single-playeru, zatímco ti druzí si poměřují své síly v online režimech. První jmenovanou skupinu jistě potěšilo oznámení, že letošní ročník přináší novou závodní třídu, a to Formule 2, která svou hlavní roli sehraje v příběhové kampani. Slovo příběhové je možná trochu silný výraz, ale dejme tomu. Právě v jednom z vozidel F2 totiž začíná vaše nová závodní kariéra. Na vás je jen volba, za kterou stáj z této třídy budete chtít závodit. Pevně věřím, že si vy i ostatní čtenáři zvolí stáj Charouz Racing System, patřící Antonínu Charouzovi, která je tak velmi potěšující českou stopou v nejnovějším díle F1. Vaším dvorním nepřítelem je britský závodník Devon Butler, který z vás svou aroganci a nafoukaností dostane na trati to nejlepší. Jak moc musíte pohnojit úvodní část, abyste jste ze z F2 nedostali o třídu výše, jsme netestovali, ale spolehněte se na to, že až se do F1 dostanete, Devon vás již bude očekávat. Připravte se ovšem také na to, že jakmile podepíšete vysněnou smlouvu např. s Alfa Romeo, nečeká vás už nic jiného, než na co jste zvyklí z předchozích dílů. Závodíte, vyhráváte, prohráváte, vylepšujete konkurenceschopnost vašeho monopostu, závodíte, vyhráváte, prohráváte, no a logicky na konci buď jste šampion nebo nejste. Odmítnete novou smlouvu, začne nová sezóna a jede se znovu. Eventy, kdy závodíte se staršími vozy už na mě osobně působily spíše otravně, než svěže, jako tomu bylo například v ročníku 2017. Přítomnost hlásí i novinářka Claire, která vás, stejně jako minulý rok, bude pravidelně obtěžovat dotazy typu: „Panejo, vyhrál jsi. Jak se cítíš?“

Ani zařazení Devona Butlera do endgame části story módu nám nepřijde jako fajn nápad. Nejenže jeho jméno působí v seznamu zcela uměle, ale především přítomnost tohoto fiktivního závodníka eliminuje jednoho reálného (v našem případě se jednalo o V. Bottase) a vy tak přijdete o možnost si proti němu zazávodit.

Potenciál příběhové kampaně nebyl plně využit a etuda s F2 se smrskla na 3 krátké videosekvence. Pozorným hráčům také neunikne, že jako modely pro monoposty F2 posloužila vozidla ze sezóny 2018. Dle příslibu studia však dojde k updatu a nové vozy budou doplněny časem, čímž se tak trochu vracíme k dřívějšímu datu vydání. Na monopostech také nenajdete žádné reklamy na sázkové kanceláře či tabákové výrobky a vozy tak vypadají jinak než ve skutečnosti.

Pokud si nepořizujete bez výjimky každičký díl této série a vynechali jste například minulý ročník, jistě vás mile překvapí jízdní model, který působí skvěle a závodění působí velmi živě, zábavně a hlavně uvěřitelně. Pokud patříte mezi hráče, kteří vlastní F1 2018, možná budete zklamáni či dokonce znechuceni, protože jízdní model a fyzika byla z 99% zkopírována a přenesena do nejnovějšího dílu. Rozdíl, který jistě pocítíte, je zakořeněn ve vylepšené umělé inteligenci, která je nyní přidrzlejší, agresivnější a při nastavení na nejvyšší obtížnost vás doslova šikanuje.

Přečti si  Seriálový Zaklínač dostane i pátou a zároveň poslední sérii

Letošní F1 se netočí jen okolo novinek v příběhové kampani, ale velkých vylepšení se dočkal i online režim, do kterého se po loňském úspěchu vrací ranking systém, který zaručuje nejen to, že závodíte proti podobně nadaným závodníkům, ale i proti soupeřům, kteří mají přibližně stejný cit pro fair-play. Pokud tedy nemáte v oblibě posílat své protivníky ven z trati nebo se s nimi mazlit u bariér, neměli byste mít problémy najít slušnou lobby. Pokud ovšem zvolíte možnost hrát online bez rankingu, připravte se na to, že závody jsou zde podobné režimu battle-royale a polovina závodníku odpadne během první ostřejší zatáčky. Novou možností je úprava vašich monopostů, u kterých si nyní můžete zvolit barevné provedení a vyniknout tak na okruhu i vaším citem pro design. Pokud jste si ovšem oblíbili možnost hrát online formule s kamarádem ve stejné závodní stájí a dohadovat se, kdo pojede do boxů jako první, tak na to zapomeňte, protože tomu je konec. Nelíbí se vám těch pár možností, ze kterých si můžete vybrat různé styly designu formulí? Není problém, s vaší kreditkou si jich na Store můžete pořídit mnohem více. A nejen formule, ale i helmy, kombinézy či rukavice si můžete vyzdobit pomocí mikrotransakcí.

Herní komunita zaměřená na F1 si dlouhé roky stěžovala na systém vyhodnocování penalizací. Studio Codemasters slíbilo, že v letošním díle se hráči dočkají značného vylepšení tohoto neduhu, který minimálně jednou potrápil každého pravidelného hráče. Testováním hry jsme v redakci strávili přibližně 45 hodin a nutno říci, že nesmyslných penalizací ubylo. Kompletně ale nezmizely, a tak se můžete spolehnout na to, že pokud to do vás nějak Brazilec zezadu napere a pošle vás do kačírku, dočkáte se od vedení závodu výčitek a varování, že takhle teda ne.

F1 2019 se vývojářům nadmíru povedlo. Nový hráči budou nadšení a ti stávající smutnit také nebudou. Jízdní model a grafické zpracování patří mezi největší trumfy letošního dílu, který ovšem na mnoho hráčů může působit jako přeskinovaný minulý díl, který mnoho hráčů považovalo za průlomový. Novinek zde ale není zase tak málo a práce a čas, který studio do hry vložilo, je vidět na každém rohu.

Vývojáři: Codemasters

Velikost: 53.77 GB

Datum vydání: 28. 6. 2019