Se světem F1 jsem se poprvé setkal v roce 1997, kdy se o jeho virtuální podobu staralo dobře známé australské studio Codemasters. Jako malému capartovi s první generací konzole PlayStation mi stačilo, že jsem tu a tam někoho předjel a že jsem si v Monaku neurval kola. S postupem času se ale mé nároky na hru zvyšovaly a logicky je tomu podobně i u zbytku herní komunity.

Série F1 stále vzniká v dílnách Codemasters, ale již několik let na vše dohlíží kluci a holky z EA. A jak jistě víte, tato společnost nemá úplně nejlepší pověst co se týče každoročně vycházejících her. Je tedy nový ročník F1 dalším nemastným a neslaným dílem v pořadí, nebo jsme se konečně dočkali nějakých výraznějších změn?

f124 launch pits alonso
zdroj: EA Sports / Codemasters

Na první pohled se nic nemění a hlavní menu jakoby z oka vypadlo předchozímu ročníku. Najdete tu tak dva hlavní režimy –  Kariéra a F1 World. Režim Career zaslouženě patří mezi ty nejoblíbenější a letos se pod touto záložkou nachází služná nálož zábavy.

Two Player Career – Klasická kariéra pro vás a jednoho vašeho parťáka online, kdy se společně podílíte na chodu týmu a vývoji vašeho monopostu. Jedinou vadou na kráse tohoto módu je skutečnost, že se můžete starat pouze a jen o stáj nejvyšší kategorie a fanoušci F2 zde ostrouhají.

My Team Career –  Zde jste na vše sami a kromě toho, že se musíte pořádně ohánět na okruhu, tak vám na bedrech leží i veškerý managment týmu. Staráte se tak o své zaměstnance, druhého pilota či vytížení týmu ve dnech, kdy se právě nezávodí.

Driver Career – Jednoznačně můj nejoblíbenější kariérní režim, kterému k dokonalosti patří podpora série F2. Sice zde můžete začít jako pilot této kategorie, ale neděje se zde nic jiného, než jen tréninky, kvalifikace a závody. To pravé ořechové se rozjede až po přestupu vašeho pilota do královské třídy. To se pak o vás začnou zajímat novináři, ostatní týmy, soupeři si vás začnou dobírat a vše působí mnohem živěji a interaktivněji. Závodit můžete s reálným jezdcem z F1 či F2 nebo si v extrémně zastaralém editoru vytvořit pilota vlastního. Pochválit musím skutečnost, že se zde nebojuje jen na závodních okruzích, ale i mimo trať. Nejednou se mi například stalo, že jsem byl pozván na tajnou schůzku, kde se mě snažila zlanařit konkurenční stáj.

Challenge Career – Poslední položkou v tomto podmenu je velmi náladová Challenge Career. Proč náladová? Tento režim je z nějakých mě neznámých důvodů nekonzistentní co se týče dostupnost. Několik dní funguje, pak týden zase ne. V tomto „časově limitovaném“ režimu se setkáváte s výzvami, které jsou určitými způsoby spojené s piloty F1. Posledním pilotem, který se zde objevil, byl Charles Leclerc. Doufám, že se na tento režim vývojáři ještě zaměří a všechny výzvy budou dostupné neustále, a to i zpětně.

Přečti si  Aktualizace systémového softwaru systému PS5 umožňuje pozvat hráče do Sessions pomocí URL odkazu

Masivní režim F1 World mi nebyl po chuti při svém uvedení a pod kůži se mi nedostal ani letos. Vše mi zde přijde zbytečně komplikované, chaotické a nedokáži přijít na to, proč se Codemasters snažili tolik zajímavých věci nacpat do jedné kolonky. V F1 World totiž najdete téměř vše, pokud hledáte dostatečně dlouho. Je zde ale i celkem sofistikovaný mechanismus vylepšování vlastního vozu, na který získáváte součástky díky plnění úkolů, závodů a výzev. Nechybí zde ale ani album samolepek, které alespoň na mě působí jako pěst na oko a jedná se o zcela zbytečnou věc, která dle mého názoru slouží jen pro účely plnění Season Passu. Už je to několik měsíců, ale pokud mě paměť neklame, tak kromě plnění trenérských výzev zde není snad jediný rozdíl oproti minulému dílu.

Tak čím si tedy v Codemasters vlastně ospravedlňují cenovku F1 24? Je to přepracovaný jízdní model. Po oznámení této novinky jsem téměř zajuchal radostí a mé očekávání vyletěly do nebes. Jak naivní jsem ale byl… Systém jízdního modelu přepracovaný je, o tom žádná. Že by se ale jednalo o krok vpřed, tím si tak jistý nejsem. F1 od Codemasters se nikdy neřadilo mezi simulátory jako Asseto Corsa či iRacing nebo se ani simulátorem naivně nenazývalo, jako například Gran Turismo. I přesto jsem ale čekal, že tato změna posune chování monopostů právě více směrem k realitě. Největším fiaskem je za mě chování podvozku, který je mnohem měkčí a ani během hrubšího přejíždění vyvýšených obrubníků se vám formule prostě neroztočí tak, jako tomu bylo u předchozích ročníků. Toho logiky využívají hráči v online režimech a závody tak ztrácí na kráse.

Přečti si  Vývojáři hry Frostpunk 2 představují vylepšený panel stromu nápadů a jeho čitelnost

Pochválit ale musím chování pneumatik, které je pro jejich ideální výkon potřeba řádně zahřát. Především v prvních zatáčkách po startu je na tento fakt myslet, abyste neskončili jako nějaké torpédo.

Před vydáním hry se vývojáři chlubili i novinkami o opětovně přepracovaných okruzích. Část z nich byla přemodelována pomocí nejen aktuálních modelů a fotografií, ale i díky přítomnosti vývojářů přímo na místě. Ačkoliv hraji F1 každý rok, tak jsem si žádných výraznějších změn nepovšimnul. Leda tak povrchu tratě, který je o něco více hrbolatý. Tento fakt je ale zcela anulovaný již zmiňovaných měkčím podvozkem.

1906a6044dd11 screenshotUrl

F1 24 jsem testoval na konzoli PlayStation 5 a musím si tak opět postesknout nad absencí VR režimu, který je již delší dobu pravidelně dostupný na PC verzi. S ohledem na kvalitní headset PSVR2 je tato nevyužitá příležitost velká škoda a v neposlední řadě se také jedná o důležitý rozdíl mezi verzemi pro různé platformy. To podpora ovladače DualSense je úplně jiná pohádka. Kromě klasického chování adaptivních spouští musím tentokrát vyzdvihnout haptiku, která nereaguje jen na povrch trati, ale i špinavý vzduch při jízdě za soupeři. Bohužel ale také musím zmínit místy extrémně dlouhé načítací časy před závody. Někdy je to otázka 5 sekund, jindy to ale trvá i půl minuty. Hádám ale, že se tento prvek podaří vyřešit v nějakém z budoucích opravných patchů.

F1 24 není takovým zklamáním, za které jsem jej po prvních okamžicích měl. Jedná se o zcela standardní pokračování série. Nekoná se tedy žádná revoluce, nýbrž velmi skromná evoluce. Absence VR režimu, množství chyb a žádné výrazné změny, které by posouvali sérii kupředu jsou zde vyvažovány kvalitním Kariérou a režimem F1 World, ve kterém můžete přečkat celý rok až do vydání dalšího dílu. Pro mě osobně je zmiňovaný poměr nedostatečný a pokud vlastníte F1 23, tak zde nevidím příliš důvodů k přechodu na novou verzi. 

Vývojáři: Codemasters

Vydavatel: EA Sports

Datum vydání: 28. května 2024

Platformy: PlayStation, Xbox Series, PC

Doba testování: 60+ hodin

Česká lokalizace: Ne

PŘEHLED RECENZE
F1 24
7
Jiří Morávek
Rádoby arogantní pseudo-hráč, který miluje svého psa a první napití z minerálky. Najdete ho na Facebooku, Twitteru, Instagramu nebo jako iiiMoryTheory na Twitchi.
recenze-f1-24-kdo-sesadi-krale-maxe-z-trunuF1 24 vypadá úchvatně, zní parádně a i samotné závodění není vůbec zlé. Oproti loňskému roku se ale jedná jen o minimálně zlepšení a fanoušci F1 si prostě zaslouží víc. Pokud nevlastníte předchozí ročníky, tak je hra pro vás jako dělaná. Pokud ve své knihovně máte například F1 23, tak tento díl můžete s klidným svědomím vynechat.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno