Po třech letech je opět čas navléknout modráky, gumáky, vyhrabat se skříně slamák a zamířit do servisu vyzvednout všechny ty Zetory, John Deery a Claasy. Čeká nás hromada práce a s trochou štěstí také kupa zábavy.
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Poprvé se mi nový díl Farming Simulatoru dostal do rukou na letošním Gamescomu. Prezentace za zavřenými dveřmi hru vynášela no nebes a zmiňovala detaily a novinky, které jsem slyšel velmi rád. O pár hodin později jsem si ale FS25 vyzkoušel sám na vlastní kůži a byl jsem doslova zděšen.
Vše jako by bylo v přímém kontrastu od všeho slibovaného. Grafika vypadala zastarale, opěvovaný systém nasvícení jakoby nefungoval a vše bylo zahaleno do mlžného oparu. Nedalo mi to a vrátil jsem se zpět na stánek, kde jsem s vývojáři prohodil ještě několik slov. Byl jsem ujištěn, že build hry, který se prezentuje dole v prostorách pro veřejnost není aktuální a navíc běží na Xbox Series S. Jsem duše důvěřivá a tak jsem opět odcházel s úsměvem od ucha k uchu a těšil se to, až mi klíč k recenzi přistane v emailové schránce.
Díky všem slibovaným a avizovaným novinkám jsem neměl nejmenší obavy z toho, že by hra působila jako vyleštěná kopie hry z roku 2022. Novinek je zde habaděj a je vidět, že vývojáři poslední tři roky nelenili. O jakých novinkách mluvím? Začneme u grafiky. Nový Farming běží na nejnovější verzi enginu Giants Software a ačkoliv to může znít uhozeně, tak musím říct, že Farming Simulator nikdy nevypadal tak skvěle! Nemluvím jen o vylepšených texturách, ale především o systému nasvícení, mlze a dynamickém počasí, na které se vážou všechny úžasné východy slunce v mlžném oparu. Vznikají zde vskutku krásné scenérie. Nečekejte žádný Horizon, ale opravdu se jedná o masivní skok kupředu. Až je téměř škoda, že hra v aktuální verzi nemá Photo režim.
Další novinkou na mém dlouhém seznamu je fyzika. Jak je již dlouhé roky v Giants zvykem, tak se vývojáři často inspirují z modů, které pro ně tvoří vlastní komunita. Jedním takovým, který fanoušci vytvořili již před dlouhými lety, je deformace půdy. Pokud nyní přejedete vozidlem přes pole či jinou měkkou půdu, tak tam vaše pneumatiky zanechají stopy, jejíž hloubka se odvíjí od vaší váhy a šíře pneumatik. Takové stopy pak v terénu vydrží klidně i několik herních měsíců. Většina strojů, ve kterých hráči jezdí, váží několik tun a tak se jen málokdy stane, že by došlo na ovlivnění jízdních vlastností vozu. Osobně mě trochu mrzí, že ony stopy tam nezůstávají déle a že je nelze ustavičným projížděním prohlubovat tak, aby se v nich později držela voda. Bohužel, pokud chci jezdit traktorem v podmáčeném terénu, tak si musím zapnout SnowRunner.
Situace je podobná i v zimním období. Sníh pokryje okolí a vidět jdou jen hlavní silnice a solární panely na střechách. Většina traktorů a trucků si s tímto bílým bordelem poradí bez problémů. Klasická ještěrka, nebo chcete-li Desta, ve sněhu ale zapadne a je nepoužitelná. Někomu to může znít hloupě, ale mně osobně se tato fyzika líbí. Sněhová nadílka mě zastihnula i při vyvážce močůvky od mých čuníků. Kamion s plnou nádrží této užitečné tekutiny měl na zasněžené polní cestě velké problémy. Já si tak musel vzít sněžný pluh na leasing a cestu mu vyčistit. Je to práce navíc, ale působí to velmi uspokojivě, stejně jako většina pracovních činností ve hře.
Než se pomalu ale jistě začnu nad hrou rozčilovat, tak ještě zmíním nového asistenta řízení. Ten do hry přináší používání GPS tak, jak jej známe z moderního zemědělství. Jako hráči pak v reálném čase vidíme „aktivní lán“ po kterém je naše vozidlo samo naváděno. Na jeho konci pak stačí najet na další znázorněný lán a jede se dál. V kombinaci s tempomatem se tak jedná o extrémní usnadnění těm hráčům, kteří z jakéhokoliv důvodu nechtějí používat AI pracovníky. Přiznám se, že se těmto hráčům nedivím. Umělá inteligence byla v předchozích dílech nešikovná, nesamostatná a mnohdy i k smíchu. i na tento faktor se vývojáři zaměřili a pokrok je zde jasně viditelný. Za dobu testování, tedy cca 50 hodin, se mi nestalo, že bych po AI musel něco opravovat nebo předělávat. Vše tak v pořádku do té doby, než je začnete při práci sledovat. Místy se totiž dějí vskutku zajímavé věci. Ale co oko nevidí, to srdce nebolí.
Úplně jsem si nevšiml, že by pomocníci uměli nějaké nové kousky. Takové hroznové víno je pro ně stále tabu. Příjemným vylepšením je pak automatické zapnutí všech AI pracovníků poté, co zapnete hru. Nemusíte tak zdlouhavě zapínat všechny pomocníky zvlášť a to jistě leckoho potěší. Co ovšem neocení nikdo je to, když vám něco, co nemůžete ovlivnit, zničí vaši úrodu. Mluvím o další novince, která je za mě zcela zbytečná, přeceňovaná a v neposlední řadě také nedodělaná. Tornáda! Ta se objevují především v letních měsících a ačkoliv jejich příchod můžete předvídat, tak s nimi nic neuděláte. Vzdušné víry dokážou zničit úrodu a polámat stromy. O váš vozový park a budovy mít strach nemusíte. Maximálně vám zmizí pár hlávek zelí. Létajících krav se snad dočkáme v dalším díle. Graficky se mi tato tornáda vůbec nelíbí, stejně tak bídně je na tom i jejich zvukové ztvárnění.
Tímto vzdušným vírem se dostáváme k audii hry, které je pro mě jedním velkým zklamáním. Nebudu zde plakat nad radiovými stanice a jejich nezajímavou náplní a zmíním samotná vozidla. Sice musím ocenit zvuk motorů u traktorů, který se mění podle zatížení vozidla nebo podle toho zda jedete do kopce, ale to asi tak vše. Mohl bych pochválit jak traktory zní z dálky, z kabiny nebo z bezprostřední blízkosti, ale to není nic, co bychom tu neměli už ve Farmingu 22. Jedním z vozidel ve hře je Škoda Kodyaq. Škodovce auto ve hře přeju a uznávám, že do hry sedí perfektně. Automobilka si však mohla vyjednat lepší zvuk motoru. Ten totiž nezní jako Kodyaq, ale spíše jako nějaký starý Zetor Crystal. Je celkem škoda, že si vývojáři dávají na některých věcech extrémně záležet a pak si celkový dojem kazí na takových detailech.
Určitě musím zmínit nové plodiny. Těch je tolik, že jsem je během testování nestihnul všechny vyzkoušet. Má pozornost se zaměřila především na pěstování rýže. Dlouhozrná rýže nepůsobí nikterak zajímavě a pěstovat ji můžete kdekoliv. Ta klasická ale vyžaduje vaši neustálou pozornost a péči. Postavit musíte speciální políčka, která následně zaplavíte vodou. Po několika dnech, kdy byla rýže zaseknutá jen na několika málo procentech jsem zjistil, že vodu v polích musím pravidelně každé ráno dopouštět. Ach, já, ten hlupák, co si pečlivě nepročítá tutorialy. K pěstování této plodiny je potřeba speciální vybavení. Svou premiéru si tak odbyla japonská značka Iseki, která se právě na rýži specializuje. Ve FS25 ale najdete samozřejmě více značek, a to přes 150. Celkový počet všeho vybavení pak přesahuje 400.
Farming Simulator se po třech letech vrátil v docela slušné formě. Přináší řadu nových plodin, několik nových strojů a značek a dvě zcela nové mapy. Minulý díl mi téměř odfoukl klobouk a v naší tehdejší recenzi se dočkal 9/10. Ačkoliv je letošní ročník v mnoha ohledech větší a lepší, tak mě zcela nepřesvědčil. Ačkoliv se všechny ty značky a plodiny mohou někomu zdát jako slušný nášup novinek, tak já to tak nevidím. Navíc mě mrzí staronové chyby, které se za celé tři roky nepodařilo odstranit. V tomto směru mě nejvíce mrzela úprava terénu v editoru. Obecně je stavění budov strašné peklo. Vámi umístěné budovy se často postaví půl metru do země a vytvoří nevzhlednou jámu, kterou prostě v editoru nevyžehlíte. A to je bolístka, která tu s námi byla i ve dřívějších dílech než FS22. Nový Farming mě baví a na mém SSD určitě ještě dlouho vydrží, ale jsem si jistý, že za ty již několikrát zmiňované 3 roky šlo udělat více, mnohem více.
Vývojáři: GIANTS Software
Vydavatelství: GIANTS Software
Datum vydání: 12. 11. 2025
Platformy: PlayStation, Xbox, PC, SteamDeck
Česká lokalizace: Ano (textová)