Píše se rok 1989 a vy se vracíte do rodné kotliny po několika týdenním objevování krás švédské přírody. Místo vašich rodičů a přátel si to ale po ulicích štrádují mechové velcí jako autobus, kteří vás doma přivítají dávkou olova hned poté, co vás zavětří. Co se stalo? Kam se všichni lidé poděli? Jsou snad mrtví?

Pokud nepočítáme malou pomoc od vydavatelství THQ Nordic, můžeme říci, že si vývojáři z Avalanche Studios hru nejen vytvořili, ale i sami vydali. Vědění, že nad nimi nestojí žádní pohlaváři, kterým jde hlavně o prodeje, jim tak dovolilo povolit uzdu své fantazii a vytvořit svět Generation Zero přesně podle svých představ. Na to, zda si malé švédské studio nenaložilo na svá bedra až příliš obtížný úkol, se podíváme v naší recenzi.

Generation Zero slibuje otevřený svět, pohlcující atmosféru a honbu za dobrodružstvím. Se svou vytvořenou postavou začínáte na dvorku domu, který pravděpodobně patřil vaši rodině. Jakmile opustíte váš zatím jediný Safe House, začíná ten pravý survival. Prohledat musíte všechny budovy, kempy a zaparkovaná vozidla a obstarat si tak zbraně, náboje, lékárničky, kazeťáky,… ptáte se „Kazeťáky?“ Ano, k nim se ale dostaneme později. Hra vás nenutí nikam spěchat a startovací oblast opustíte ve chvíli, až kdy vy sami budete chtít.

Robotů se po ulicích, lesích či kdekoliv jinde potuluje mnoho, seznámit se můžete s celkově šesti typy. Tick, Seeker a Runner jsou ti nejběžnější a s největší pravděpodobností budou patřit mezi první, které v Generation Zero potkáte. Jedná se o takové pěšáky, kteří mají povětšinou za úkol něco chránit nebo hlídat nějakou oblast. Hunter, jak už jeho jméno napovídá, je trochu jiné nátury a pokud není právě zaseknuty v textuře, dokáže vám pěkně rozcuchat účes a připravit vás o nemalý počet nasbíraných lékáren. Tank je robot… velký robot… velký jako tank. Pokud nejste po zuby ozbrojení, vyhněte se mu. Díky jeho velikosti lze jeho přítomnost zjistit na bezpečnou vzdálenost a málokdy vás tak překvapí. Jako posledního zde máme mecha z názvem Harvester. Toho můžete najít na strategicky výhodných místech, kde cosi těží. Jakmile ho potkáte, musí vám být hned jasné, že ve vašem okolí je slušný počet dalších topinkovačů, kteří mu slouží jako ochranka.

Přečti si  Halo Infinite bude podporovat multiplayer cross-play a cross-progres

Jak vidíte, druhů robotů zde není přespříliš a tak nepočítejte s žádnou různorodostí. Pochválit lze ale to, že každý mech má své kritické body ve stylu Horizon: Zero Dawn. Pokud je rychle odhalíte, budou pro vás tyto souboje mnohem snazší. Ačkoliv není výjimkou potkat roboty, kteří jen tak chodí po lese nebo zevlí na poli, je dobré vědět, že většina těchto plechových NPC má ve hře nějaký účel či úkol. Tento fakt lze využit například při plánování obsazení města. Taktické myšlení je o to více důležité kvůli tomu, že bojový systém nepůsobí příliš přirozeně. Pokud bojujete na dálku puškami, hra vám neposílá žádná data o tom, zda jste cíl zasáhly nebo ne. Odlétávajících jisker či ulomených plechů se dočkáte až při souboji zblízka. Vaši nepřátelé se také chovají dost nepředvídatelně, až nesmyslně, a na to, jak se Generation Zero tváří takticky a promyšleně, tak spolu roboti ani nespolupracují. Rozbitě působí i přepínání zbraní, které nás nejednou stálo náš prachbídný život. Velmi nepravidelně také fungují světlice či kazeťáky, které můžete umístit na ta místa, kam chcete aby se pozornost plechovek obrátila.

Potulovat se nebezpečnou krajinou, od vesnice k vesnici, a bádat po tom, kam se všichni poděli, by se leckomu mohlo zdát jako nuda. Ano, sólo režim určitě není pro každého a v Avalanche Studios to dobře ví. Proto je možné hrát Generation Zero až s třemi dalšími hráči a prozkoumávat s nimi celý ostrov, zabíjet mechy a dělit se s nimi o loot. Bohužel multiplayerová stránka hry si u vývojářů nezasloužila příliš pozornosti a za plně funkční se dá označit jen stěží. Alespoň na PlayStation 4 bylo napojení se na kamaráda záležitostí na několik minut, po kterých se obě strany cítily jako po útoku mozkomora. Den předtím to však fungovalo klasicky a jedná se tak o jeden z řady mnoha bugů, které ve hře jsou a snad je vývojáři brzy napraví. U bugů a nedostatků ještě zůstaneme, protože jich opravdu není málo a leckdy se nejedná jen o zaseknutého robůtka, který se chudáček nemůže hýbat. Avalanche Studios umí nastolit slušnou atmosféru, o tom žádná. Ale chvíle napětí, které zažíváme během plnění questů nepramení ani tak z atmosféry, ale ze strachu, zda se nám onen quest nebugne. Technický stav hry už pak jen podtrhuje situace, že po připojení do kooperace s kamarádem často ani nevidíte své tělo a hra poté působí dost tragikomedicky.

Přečti si  PlayStation oznamuje nové partnerství se službou Discord

Po grafické stránce se nejedná o žádný průšvih. O chod hry se stará Apex Engine 2.0, který si samo studio vyrobilo a díky němu vznikají vskutku povedené scenérie. Hra nevypadá zle ani v noci a i když se zde několik škaredých grafických přešlapů najde, můžeme říci, že to mohlo být i horší. Spíše než slušné zpracování švédské přírody a designu mechů, nás do očí bodalo zpracování měst a domů. Modely budov se ve hře opakují v takovém měřítku, že si toho všimne i váš pes ležící na gauči. To samé platí pro interiéry garáží a menších domů. O uniku se dá hovořit jen v případech větších objektů jako jsou doky a kostely. Onen čas, který studio ušetřilo na tvorbě modelů, neinvestovalo pravděpodobně ani do herního menu, které je komplikované, přeplácané a na ovládání velmi nepříjemné. Pohyb v inventáři byl očividně navržen na tělo PC hráčům a mi konzolisté tak jen skřípeme zuby při každém pokusu o cokoliv. I systém lootění je prostě nesmyslný a jen těžko si dovedeme představit, že stejné studio spolupracuje s Bethesdou na připravovaném titulu Rage 2. Když se nad tím krátce zamyslíme, tak nám kombinace Bethesdy a Avalanche Studios přijde jako ta nejhorší možná kombinace pro jakýkoliv typ hry.

Za slibným a nadějným příběhem se skrývá hra, jejíž potenciál vyhořel na samotném počátku, u vývojářů. Hra působí nedodělaně až odfláknutě a zábavná není ani v kooperaci s přáteli. Pokud máte rádi tento typ mysteriozních her, raději bychom vám doporučili se podívat jinde a vyzkoušet například Everybody’s Gone to the Rapture od studia SIE Santa Monica. Generation Zero je pro nás po velmi nadějně vyhlížejících trailerech a avizovaných vymoženostech velkým zklamáním a s největší pravděpodobností se k ní již nevrátíme.

Vývojáři: Avalanche Studios

Vydavatel: Avalanche Studios, THQ Nordiq

Datum vydání: 26. 3. 2019