Lidstvo přišlo na způsob, jak pomocí DNA přivézt nazpět již vymřelé tvory. Není to super nápad? A co takhle těch tvorů přivézt stovky a na odlehlém ostrově z toho udělat atrakci pro návštěvníky? Co by se mohlo pokazit?

Bože, jak já miloval dinosaury. Koho by taky dávno vyhynulí tvorové nefascinovali, že? Minimálně jako děti jste je zbožňovali také. Proč byste jinak četli tuto recenzi, že? Když došlo k oznámení licencované stavitelské strategie ze světa Jurského parku, draly se nostalgické vzpomínky na povrch. To, jestli dokázal Jurassic World Evolution využít svůj ohromný potenciál, se dočtete v příštích řádcích.

Začněme od podlahy. Jak jsme již psali výše, jedná se o stavitelskou strategii. Na starost máte nejen ekonomiku, výzkum, bezpečnost, ale i genetiku a péči o dinosaury. Od samotného začátku, budete mít ke správě jeden ostrov, Isla Matanceros. Tento ostrov je malým rájem na zemi. Počasí není nijak extrémní a v cestě za vybudováním úspěšných atrakcí vám stojí jen vaše potencionální chyby. Ostrovů je ve hře šest, včetně jednoho sandbox ostrovu, kde máte neomezený kapitál a nastavitelné podmínky. Ostrovy jsou si bohužel dost podobné a liší se většinou jen životními podmínkami a velikostí dostupné plochy.

Máme určitý kapitál a ostrov. Ptáte se, co s tím? Postavíme výzkumné centrum a začneme posílat expedice po celém světě, aby nám vykopaly nějakou tu potřebnou DNA. V tuto chvíli je ve hře 42 druhů dinosaurů, a tak budete ve výzkumném centru trávit dost času. Expedice se může vrátit s výbornými vzorky, ale nejednou vám dovezou jen mizerné kameny, ze kterých vám T-Rexe nevyčaruje ani Criss Angel. Jakmile se vám povede zrekonstruovat alespoň 60% DNA jednoho druhu, můžete si onoho mazlíka vyrobit. Výroba vás stojí nejen peníze, ale hlavně váš vynaložený čas, o který občas přijdete při selhání inkubace. Poté, co vaše zubatá továrna na peníze vyleze z inkubátoru, začíná ta pořádná zábava. Každý druh dinosaura má svoje potřeby. Nedělíme je pouze na masožravce a býložravce, ale musíme si dávat pozor i na to, že některé rasy spolu prostě nevychází nebo na to, že táhle rasa potřebuje pořádný výběh s velkou flórou a ta druhá nikoliv. Pokud jim nevyhovíte, budou nešťastní. A co dělají nešťastní dinosauři? V tom lepším scénáři budou prostě smutní. V těch horších variantách začnou požírat svoje sousedy nebo ničit oplocení a následně polykat vaše zákazníky. Pokud budete pečlivý, nic takového vás nečeká. Ale i na takové hráče má Jurassic World Evolution připraveno pár klacíků pod nohy. Dinosauři vám mohou onemocnět různými nemocemi, na které vyrábíte očkovací vakcíny v jednom z vašich výzkumných center. Pokud vaši strážci nestihnou nemocné zvíře vyléčit, tak nejenom že zahyne, ale nakazí i ostatní ve výběhu.

Zábava, bezpečnost a věda. Tyto tři aspekty jsou hlavní součástí příběhu. Každý tento oddíl je reprezentován jedním vašim kolegou, který vás zásobuje různými questy a požadavky. Ze začátku nám to znělo jako fajn nápad a kvitovali jsme to, že nám hra dává reálnou volnost ve vedení parku. Všechno má ale svůj háček. Splněním questu ve prospěch Bezpečnosti, rozzuříte vědce, kteří chtějí experimentovat. Ptáte se, co je nám po nějakých vědcích a bezpečácích? Problémem je, že pokud budete jednu frakci ignorovat, může se naštvat a vaši práci dokonce sabotovat. A to je pak polízanice. Ono jakoby toho nebylo málo, když vám venku zuří bouře a dispečink vám hlásí blížící se tornádo. Nějaký individualista se naštve, sabotuje vaši elektrickou síť a park je bez proudu. A víte, co dělá takový tyrannosaurus, když vypadne proud?

Občas je potřeba se pořádně otáčet. U stavitelských strategií bývá ovládání na gamepadu Achillovou patou herního zážitku. Hru jsme hráli na čtvrté generaci PlayStationu a musíme říct, že s ovládáním si dali vývojáři z Frontier Developments záležet. Gamepad nás ve hře nijak neomezoval a spíše jsme byli překvapeni, jak dobře se dá stavitelská strategie ovládat bez myši a klávesnice. Malinké výtky máme při umísťovaní různých budov, stavění plotů a kolejí. Velice často jsme si mnuli oči a divili jsme se, proč tam ten generátor nejde posadit, když by se tam vešly klidně dva. Musíme se pochválit, jak šikovně jsme se dostali ke generátorům, tedy k energetice. Elektrický proud je totiž společně s prostorem a financemi jedním z mála faktorů, které vám budou stát v cestě za vybudováním ultimátního Jurského parku. Každá budova, ať už je to záchranářská stanice nebo hotel pro návštěvníky, spotřebovávají energii. Elektrárny a rozvody je potřeba umísťovat strategicky a s vizí do budoucna. Předejde se tak zbytečnému bourání a finančním ztrátám.

Svou grafickou stránkou nás hra mile překvapila. Počínaje přírodou, konče pohyby dinosaurů nebo kapkami, dopadajícími na vodní plochu. Gameplay vypadá výborně, a to jak při maximálním zoomu, tak i z nejvyšší možné výšky. Že ruku k dílu přidali i profesionálové ze studií Universal lze poznat i na zvukové stránce hry. Soundtrack vám ihned připomene legendární filmová zpracování a to i díky tomu, že své hlasy do hry propůjčili i herci, kteří se ve filmech objevili. Problémy jako to, že vám vypadl proud v elektrickém ohradníku, poznáte hned díky zvukovým efektům. Stejným způsobem se dozvíte i o jiném blížícím se nebezpečí.

Jak jsme se již několikrát přesvědčili, i malé detaily dokáží zkazit dobrou hru. Nedostatky a nedodělky najdeme i v Jurassic World Evolution. Zmínit určitě musíme nedostatečný end-game, kdy na konci hry, když si odemknete a postavíte vše, co máte k dispozici, nemáte dále co dělat. Sandboxový ostrov, kde máte neomezený budget, je najednou hrozně malý a ani hrátky s DNA vás u hry neudrží poztivně naladěné. Další mínus vidíme v designu úkolů. Questy, kdy máte prodávat zvířata, často nedávají po ekonomické stránce smysl a slouží jen k levelování v dané frakci. Způsob získávání DNA je v pokročilejší fázi hry nezáživný a situace, kdy jen sedíte a čekáte, až se něco dokončí, nejsou výjimkou. Nepříjemná je i skutečnost, že potřeby zvířat se mohou postupem času měnit a není zde tedy možnost vytvořit si naprosto autonomní park.

Vývojáři: Frontier Developments

Vydavatelství: Frontier Developments

Datum vydání: 12.6. 2018