Poutavá vojenská hra v žánru taktického RTS, která vám dá na starost československé legie, když vypukne ruská občanská válka. Nemůžete se vrátit domů a vydat se jen tak na západ je nemyslitelné. Vymyslíte tedy zoufalý plán: Zaberete obrněný vlak a projedete Sibiří. Vaše cesta spočívá jak ve vlaku, přidělování úkolů a rozdávání zásob, tak na bojišti, kde řídíte jednotky až 10 vojáků v zastavitelných taktických bitvách.

Last Train Home (Poslední vlak domů) se nezabývá ani tak historickými reáliemi, jako spíše tím, že vám dá nahlédnout do zoufalé nálady určité doby a místa. Lépe řečeno nechává hra volný průchod příběhům, které se přímo nestali, ale mohli. Českoslovenští legionáři nechtějí bojovat na žádné straně ruské občanské války. Opravdu se chtějí jen vrátit domů, ale nikdo nechce, aby se kolem potulovala velká skupina ozbrojených vojáků – obzvláště ne Rudí revolucionáři, kteří se rychle stanou vašimi hlavními nepřáteli. Velkou část historického zachycení v Last Train Home má navíc na svědomí vypravěč: kapitán František Langer, historická postava, jejíž přítomnost působí autenticky česky. Skutečný Langer byl lékař, básník a dramatik, který bojoval s Legií na Sibiři.

Alfa a omega celé hry je snaha o přežití během cesty domů. To, jestli je ta snaha těžká nechám na Vás. Mě osobně přišlo vše dost jednoduché a v podstatě jsem se nikdy nedostal do úzkých, ale každý má své limity a věřím, že nejeden hráč by se mohl zapotit při správě vlaku. A v čem spočívá taková správa? Z vašich vojáků se musí stát lidé s mnoha dovednostmi: puškaři a topiči kotlů, kulometčíky a inženýry, či lékaři, zvědové a kuchaři najednou. Tyto dovednosti pro ně musíte „smíchat“ ve správě charakterů jako v RPG žánru. Za mě poměrně zbytečné přidělování atributů, ale je to jenom drobnost. Řízení personálu je dobře navržené uspokojováním potřeb, kde potřebujete vyvážit spotřebu materiálu na dlouhé trati, přičemž nikdy nechcete dosáhnout hladovění personálu. Lidé se opotřebovávají rychleji než zařízení.

Co je však osvěžující ve hře tohoto žánru, je zřídkakdy poskytnuté věrohodné zobrazení bojových sil – ale v Last Train Home tomu tak je. Tito lidé jsou špinaví, zmrzlí a situace je učí přežít. Jsou na míle daleko od hyperspecializovaných (a kompletně bezchybných) super vojáků, jako byly Commandos nebo XCOM.

Musíte se udržet v bojeschopnosti, nakrmit se a zahřát tím, že budete shromažďovat zásoby a spravovat svůj vlak, ale každý ujetý kilometr a vybojovaná bitva spotřebovává zásoby energie a zdraví, které bude třeba získat zpět, aby nezkolabovala morálka. Samozřejmě se bráníte před nepřáteli, ale také chodíte na volitelné vedlejší mise – Rudá milice drancuje civilní farmy nebo konvoj přemisťuje zásoby, které byste pravděpodobně mohli použít. Můžeme ty lidi zachránit? Bylo by lepší, kdybychom je prostě poslali na lov, nebo místo toho vyplenili tu opuštěnou vesnici? Zřídkakdy vojenský management představuje tak přesvědčivé a nejasné volby.

Nejslabší částí Last Train Home je strategický soubojový systém. Jeho základní design je možná příliš náročný na mikromanagement a příliš se spoléhá na vaši schopnost pozastavit hru a přesměrovat své jednotky uprostřed boje. To se dá odpustit, protože je zábavné vytvářet přepady s překrývajícími se palebnými poli, pozastavovat se, abyste optimálně hodili granát nebo stříleli kulometčíkem, ale skutečný problém je v tom, že ve skutečnosti nechcete střílet. Vzhledem k tomu, že doslova každá kulka je zoufale drahá, dostat se do velké přestřelky je nejhorší možný výsledek. Když k tomu připočítáme občasné bugy, které dokázali více než potrápit, dostáváme spíš nudnější část hry.

Nakonec tedy upřednostníte stealth, ale ovládání prostě není k dispozici pro robustní zážitek z hraní Last Train Home jako stealth strategické hry. Neexistuje žádné vyhrazené tlačítko, které by například rozlišovalo mezi útoky na blízko a na dálku. V jiných letech to mohlo být v pořádku, ale v roce, kdy byla vydána stealth strategická hra od lídra žánru Mimimi – Shadow Gambit: The Cursed Crew – cokoliv jiného než velmi kompetentní stealth strategická zkušenost je prostě špatná.

Když však nebudete hrát Last Train Home jako strategickou střílečku, ale jako zážitek v lidské historii, tak rozhodně nebudete zklamáni.

Vývojáři: Ashborne Games

Vydavatelství: THQ Nordic

Datum vydání: 28. listopadu 2023

Česká lokalizace: ANO

2
Zvuk / Soundrack
4
Příběh / Sandbox
10
6
6
8
recenze-last-train-home-prujezd-ceskoslovenskych-legionaru-sibiriKdyž však nebudete hrát Last Train Home jako strategickou střílečku, ale jako zážitek v lidské historii, tak rozhodně nebudete zklamáni.