Nikdo nemá rád špatné hry. Nikdo. Od doby, kdy jsem se začal pohybovat v herní branži jako redaktor a recenzent, jsem se svým způsobem naučil takovým hrám vyhýbat a svůj čas jsem se snažil věnovat těm, které v mých očích vypadaly nadějně nebo mě určitým způsobem zaujaly. I přes mou veškerou obezřetnost se ale do mých rukou dostal titul Left Alive.

Na papíře se vše zdá jako super nápad. Left Alive měl být spin-off z Front Mission univerza  kombinující Stealth s obřími roboty. O design postav a mechů se měla starat japonská legenda Yoji Shinkawa, kterého můžete znát díky jeho práci na sérii Metal Gear. Určitě si říkáte: „Tak co by na tomhle mohlo být špatně? Vždyť se pod to podepsalo samotné Square Enix.“ Odpověď jistě nepotěší ty z vás, kteří měli možnost přičuchnout k jinak vůbec ne špatnému světu Front Mission. Myšlenka dobrá, provedení prachbídné.

Probíhá válečný konflikt mezi dvěma evropskými velmocemi a vaším úkolem je dostat 3 naše hrdiny do bezpečí. Technický design misí, které budete za naše hrdiny/přeživší/neschopné videoherní postavy na střídačku plnit, patří mezi nejvíce frustrující faktory hry. Na první pohled se vám Left Alive může zdát jako taktická hra, která ocení originální přístup hráče a bude tak po chuti všem stratégům a chytrým hlavičkám. Ve skutečnosti vás hra fatálně potrestá za jakýkoliv krůček bokem a naděje na příjemný večer s kvalitní videohrou utopí v kaluži krve vašeho svěřence.

Umělá inteligence je doslova dílem ďábla a vojáci, okolo kterých se většinou snažíte potichu proplížit, jsou tupí jako kámen. Jakmile ale s nimi vstoupíte do kombatu, dějí se zázraky. Je úplně jedno, že jste před strážným utekli a schovali se do popelnice, protože ten prevít se stejně nakonec za tři minuty objeví a bez jakýchkoliv okolků si to namíří přímo k vám i přesto, že vás v žádném logicky objasnitelném případě nemohl vidět. A už jsme se zmínili o tom, že v této bezvadné hře neexistuje žádný způsob, jak nepřátele potichu zabít? Hra po vás doslova vyžaduje stealth přístup, ale jakmile se ke své oběti potichu zezadu připlížíte, nemáte jinou možnost než jej umlátit ocelovou tyčí nebo páčidlem.

Hra sice vychází pro PC a PlayStation 4, ale grafické zpracování je otřesné a leckdo by si Left Alive mohl splést s nějakým povedenějším titulem pro PlayStation Vita. A to nemluvíme jen o odlescích či texturách, které vypadají naprosto lacině. Na vině jsou i animace postav, které jsou naprosto tristní a činí ze samotného hraní velmi nepříjemný zážitek. Osobně mi dělalo velký problém u hry vydržet déle jak pět minut a do příběhu se mi podařilo dostat až přibližně na pátý pokus. Rozhraní je velmi nepřátelské a neintuitivní. Ovládací prvky pak už jen podtrhují beznaděj, kterou má duše pociťovala každou vteřinu strávenou v městě Novo Slava.

Pocity hluboké deprese v nás vzbuzovaly všudepřítomné reklamy na World of Tanks. Za oko beroucí plakáty, které měly mnohem vyšší rozlišení než kterákoliv jiná textura, doprovázely sběratelské World of Tanks kartičky…

Hru jsme testovali na výkonnější verzi PlayStation 4 Pro a chvílemi jsme měli nutkání se naší konzoli omlouvat za to, čím si kvůli nám prochází. Left Alive má i na PS4 Pro velmi nestabilní framerate a odezva ovládání v akčnějších momentech dělá ze hry doslova hardcore záležitost.

Jediné pozitivum, které jsme po vynaložení zbývající energie našli, byla práce Yojiho Shunkawi, který dostál své pověsti a určité lokace a obří mechové vypadají originálně a nebezpečně. To je ovšem dost málo. Left Alive bez debat patří mezi to nejhorší, co nám do redakce kdy dorazilo a ukázalo, že i titul, za kterým stojí velká jména a na papíře vypadá jako milionový nápad, může skončit neskutečným zklamáním, díky kterému přehodnotíme životní priority.

Left Alive má své světlejší momenty a zvuková stránka hry patří mezi slušný standart, ale při vši snaze a otevřené mysli nevidíme moc způsobů, kterými by si Left Alive zasloužilo vaší pozornost, čas či dokonce vaše peníze.

Vývojáři: Square Enix

Vydavatel: Square Enix

Datum vydání: 5. 3. 2019