Už je tomu 20 let, co nás studio 2K rok co rok virtuálně přenáší na basketbalové palubovky. Minimálně poslední dekádu tomuto trhu naprosto dominuje a jeho jediný konkurent EA doslova sedí na střídačce. Okolo letošního ročníku ovšem panuje jistá kontroverze. Jak se letošní díl povedl a čím si proti sobě poštval hráčskou komunitu, se podíváme v naší recenzi.

NBA je nejen nejsledovanější basketbalová liga planety, ale je to hlavně velká show. Jedním z hlavních faktorů proč série NBA 2K ovládá žebříčky prodejnosti sportovních her je to, že dokáže svým hráčům zprostředkovat zážitek věrný tomu, co zažívají diváci u obrazovek i fanoušci přímo na v aréně při sledování reálného basketbalu.

Své spoluhráče musíte respektovat i v nejvyšší čínské lize.

Ať už máte s kým hrát nebo patříte mezi sólo hráče, NBA 2K19 vám má co nabídnout. Herních režimů je zde dostatek a tak si vybere každý. Vžít se můžete do role trenéra, sbírat kartičky hráčů a bojovat s nimi v režimu MyTeam nebo jen vyzvat jiného hráče v klasickém zápase. Svou popularitou ale všechny tyto režimy předčí MyCareer, který se hráčům snaží nasvítit to, jak to v NBA doopravdy chodí. V letošním ročníku se podíváme na příběh mladíka jménem A.I., který zanechal studia a snaží se prorazit v nejpopulárnější basketbalové lize. Na jeho cestě za dresem v síni slávy ho ale zastaví naprosto zpackaný draft a jemu nezbude nic jiného, než se spokojit s místem v čínské lize a pokusit se restartovat svou kariéru. Příběh je v mnohém lepší než tomu bylo v minulém ročníku. Jedinou výtku máme k charakteru samotného hlavního protagonisty, který často jedná velmi sobecky. Takové chování si samozřejmě vyžaduje příběhová linie, ale některým hráčům by nemusel A.I. přirůst k srdci.

Přečti si  Biomutant v nejnovějším traileru vzdává poctu Star Wars

Na vizuálním zpracování si vždy 2K dávali obzvlášť záležet. Atmosféra v hledišti se odvíjí podle toho, jak se daří domácímu týmu, roztleskávačky dostávají publikum do správné nálady a novináři provádí rozhovory před i během zápasu. Grafika je na špičkové úrovni, ale oproti loňskému ročníku se toho moc nezměnilo. Sem a tam navíc potkáme malé grafické bugy, které se vyskytují převážně v renderovaných videích v Career módu. Žádné velké rozdíly jsme nenašli ani u rozhovorů a videí v ostatních režimech a to je trochu škoda. Na druhou stranu ale chápeme, že pozornost drtivé většiny hráčů spadá na jiné režimy.

Ovládáni se od minulého dílu také nepomohlo, ale zde to nemůžeme vývojářům vyčítat. Hra se již dlouhodobě těší skvělé hratelnosti, která sice může novým hráčům připadat šíleně složité, ale když si hráč osvojí všechny dovednosti, jedná se o naprosto komplexně navržené ovládání. Mírné úpravy se dočkala samotná gameplay. Chytit soupeřovu nahrávku nebo rozehrávači vypíchnout míč už letos není zase takový problém. Velkou novinkou je tzv. Takeover meter, který jednomu danému hráči po jeho aktivací boostne všechny schopnosti a jen stěží ho může soupeř zastavit. TM je dostupný jak v online zápasech, tak i v Career módu a to vás může podvědomě nabádat, abyste hráli sobecky.

Přečti si  Warzone Season 3 Combat Pack je zdarma k dispozici pro předplatitele PlayStation Plus
Tohle je A.I., hlavní hrdina, kterého dost možná nebudete mít rádi.

Už od prvních minut jsme věděli, že tohle je opět úžasný basketbalový kousek, se kterým strávíme stovky hodin. Je čas se ale podívat na hru i z druhé temnější stránky. Hra dostává ve světě výborné známky, ale v samotných hráčích vzbuzuje vztek, zklamání i nenávist. Takže, proč ma NBA 2K19 na webu Metacritic hráčské hodnocení pouze 2,3/10? Za vším stojí mikrotransakce. V Severní Americe je tato série neskutečně oblíbená a fakt, že hráči zaplatí desítky dolarů za základní hru a další desítky do ní musí investovat jen proto, aby byli alespoň trochu kompetitivně schopní, vypadá i na papíře hodně špatně. Tisíce hráčů volají po bojkotu této série, ale jen čas ukáže, jak se to projeví na prodejích.

Naše redakce také nemá mikrotransakce v oblibě, ale i tento neduh nemůže změnit nic na tom, že NBA 2K19 je stále nejlepší basketbalová hra na trhu. Ve všech kategoriích doslova drtí konkurenci a i přesto, že nepřináší dostatek inovací oproti minulému dílu, můžeme hru doporučit všem milovníkům lesklých palubovek.