S hokejkou si příliš nerozumím a bruslit umím taky jen virtuálně. S gamepadem v ruce jsem totiž schopen zápasit i v nejkvalitnější hokejové lize, kterou na naší planetě máme a to už od útlého dětství. První videoherní adaptace se NHL dočkalo už v roce 1991. Majitelé Segy Mega Drive si tehdy na plno užívali titul, který stal na počátku herní série, díky které se společnost EA dostala do podvědomí celého herního průmyslu a na světě nenajdete snad jediného hráče sportovních her, který by neznal legendární větu: „E…A…Spooorts. It’s in the game.“

NHL od společnosti Electronic Arts se z fanoušky oslavované série proměnila v jednu z těch nejkritizovanějších. Zdá se, že vývojáři této jediné AAA hokejové hry odmítají přání fanoušků a jakoby se štítili zavedení novinek a inovací. Engine Ignite, na kterém je hra stavěna už od roku 2014!!!, dnes už prostě nefrčí a hráči volají po přechodu na Frostbite, se kterým si velmi dobře vede série FIFA. Toho se ale minimálně letos nedočkáme a je ve hvězdách, zda nový engine nepřijde až s novou generací konzolí.

Starý engine má za následek to, že všechny neduhy, pakárny a hlouposti, kterými trpěly předchozí ročníky, se přenesly i do dílu letošního, který je zdoben číslovkou 20. Pokud bych si během zápasu v NHL 19 odskočil na toaletu nebo ke dveřím pro pizzu a vy byste mi mezitím hru vyměnili za nový díl, poznal bych to jen a pouze díky tomu, že se grafika zobrazující skóre přesunula na spodek obrazovky. Samotná gameplay je téměř totožná a vývojáři si nelámali hlavu ani s animacemi a značnou část záběrů fanoušků, lavičky nebo týmových maskotů si převzali z loňského dílu.

Tváří letošního ročníku NHL se stal Auston Matthews. Teprve dvaadvacetiletý útočník Toronta Maple Leafs se svým zjevením na obalu hry postaral o jednu z největších změn, kterých jsme se v letošním ročníku dočkali. Určitou změnou prošli i brankáři, kteří jsou vždy velmi diskutovaným tématem u každého dílu NHL. Uměla inteligence si vede velmi dobře při vyšším nastavení obtížnosti a už nevyhazuje puky do diváků tak, jak to dělala v betě. Stále má ovšem problém při přesouvání se od jedné tyče ke druhé a není tak problém během zápasu vsítit např. 5 totožných branek. Příjemným zpestřením je možnost spustit samostatné nájezdy bez nutnosti hraní celého zápasu. Zahrát si je můžete jak offline, tak i s kamarádem po síti. Proč tak jednoduchá a příjemná věc chybí například ve Fifě, je mi záhadou.

Přečti si  Příští měsíc opustí katalog her PS Plus 25 her, včetně několika titulů Final Fantasy

Další vskutku příjemnou změnou je nový komentář. Legendární duo Doc Emrick a Eddie Olczyk si už své odsloužili a EA je pro letošní díl nahradila novou tváří. O komentování toho, co se děje na ledové ploše se nyní stará James Cybulski a nutno říci, že díky jeho nadšenému a dynamickému komentování a poznámkám ze zákulisí jsem si hru užil mnohem více, než jsem původně doufal. Zprávy ze střídaček a různé spekulace o hráčích nám bude přinášet starý dobrý známy Ray Ferraro. Bohužel se zde projevují jisté nedostatky, řekněme porodní bolesti, kdy na sebe oba komentátoři příliš nenavazují nebo se vzájemně vyruší a nastane tak minuta ticha. Sice jsou tyto momentky ojedinělé, ale zaručeně vás dokážou vyvézt z koncentrace.

Studio ještě před samotným vydáním hry oznámilo, že se hráči mohou těšit na přepracovaný systém opakovaných záběrů. „Hmm, fakt hustý!“ říkáte si? Popravdě jsem tuto zprávu přijal s nadšením. V NHL 19 jste v momentě vstřelení gólu museli počkat na to, až se hráči doradují, poklepou se po ramenou a sednou na střídačku a až poté jste se mohli pokochat záběrem, který měl vašemu soupeři připomenout to, že jste to trefili fakt pěkně. Nebylo ovšem výjimkou, že jste se po tomto otravném několika vteřinovém čekání dočkali záběrů, které by si v dobách své slávy neobhájil ani Petr Vichnar. Nově si teď svůj gól prohlédnete hned po jeho vstřelení a následné juchání a mazlení dvoumetrových chlapů můžete klidně přeskočit. #thanksEA Úhly kamer jsou ale stále na pováženou a i s novým systémem se tak dočkáte nic neříkajících záběrů.

Stejně jako FIFA, Madden nebo NBA, tak i letošní díl NHL obsahuje mikrotransakce. Jejich použití se směřuje výhradně do režimu HUT, Hockey Ultimate Team a pomáhá hráčům dostat své avatary na vrchol rychleji než klasickou cestou. Za reálné peníze nakupujete in-game měnu, za kterou si následně pořizujete nejen mikiny, kulichy či pruhované ponožky, ale i staty. NHL 20 nabízí mnoho vyžití i bez nutnosti vrážet do hry další peníze. Klasický Online Versus, Trojky, Be a Pro nebo velmi povedený World of Chell vaší peněženku nechají v klidu.

Již zmiňovaný Hockey Ultimate Team svým fanouškům příliš mnoho novinek nenabídne. Svým pojetím se snaží více a více přiblížit Ultimate Teamu z Fify a těšit se tak můžete na Squad Battles, kde můžete bojovat o bonusové výhry a to online i offline. Krom nových hráčů a nové animace otevírání balíčku se již žádné převratné novinky nekonají. Stejně podobně je na tom Be a Pro nebo v zahraničí nesmírně populární EASHL, které hráči najdou jako součást World of Chell. Osobně jsem se mu v minulém ročníku příliš nevěnoval, ale zdá se, že zde se nezměnilo absolutně nic.

Přečti si  Star Wars Outlaws obsahuje hratelný Sabacc (karetní hru)

Žádná revoluce se opět nekoná a není tak divu, že mnoho hráčů již začíná se sérií NHL ztrácet trpělivost. Nedostatečné množství změn, inovací je sice vynahrazováno slušným počtem herním režimů. Takto vysokým počtem herním režimů si ale EA samo pod sebou podřezává větev. Nemůžete přece do hry, kterou chcete vydávat každý každičký rok, narvat tunu obsahu a myslet si, že budete vše stíhat vylepšovat a udržovat v chodu. Nový systém střel, komentátor a vylepšený systém opakovaných záběrů, který je snad ještě horší než v minulém díle, je prostě málo na to, abyste chtěli po hráčích opět plnou cenu hry. Spíše než po herní stránce jsme se tak dočkali nového NHL po stránce grafické, kdy celý in-game HUB musel být kvůli končící smlouvě mezi EA a televizní stanicí NBC přepracován.

I přes žalostně nízký počet novinek je NHL 20 tou nejlepší hokejovou hrou, kterou si mohou hráči pořídit. Těžko ale hledat nějaké argumenty, které by měly přimět hráče a majitele předchozího dílu ke přechodu a koupi toho letošního, který sice pomyslnou laťku zvedl zase o něco výše, ale rekordy netrhá. Mnoho přání a žalozpěvů, které herní hokejová komunita vyplodila během loňského roku nebylo vyslyšeno a nezbývá tak nic jiného, než čekat na další ročník. Hráči si totiž za své peníze a oddanost zaslouží přece jenom o něco více.

Vývojáři: EA

Česká lokalizace: Ano

Datum vydání: 13. srpna 2019