Všechny hry nejsou jen o dosažení maximální realističnosti, o uši rvoucích explozích nebo o zabíjení nepřátel. Některé hry se snaží dosáhnout vyšších cílů. Jednou z mála her, o kterých tu mluvíme, je Okami. Když v roce 2006, kdy naší planetě vládl PlayStation 2, spatřila tato hra světlo světa, sklízela skvělé recenze. IGN dokonce Okami vyhlásilo hrou roku. Kritiky a hráče si získala nejen svou jedinečností nebo humorem, ale hlavně svým zpracováním. Okami byla, je a bude bez debat jedna z nejkrásnějších her pro PlayStation 2 a bez ostychu ji můžeme nazývat uměleckým dílem. Po vzoru dalších ikonických her z doby minulé i Okami se dočkalo nového kabátku. Po PS2 se radovali hráči i na konzolích Wii a PS3. Nyní se podíváme, jak dopadlo Okami HD, port pro PS4, Xbox One a PC.

Hlavní postavou v našem příběhu je bohyně Amaterasu, která se převtělí do sochy vlka jménem Shiranui. Ten se proslavil po celém Japonsku tím, že pomohl porazit osmi-hlavou nestvůru Orochi a zachránil tak starobylou vesnici Kamiki. Přesně po 100 letech dochází ke katastrofě, temné síly ožívají a celý ostrov je pohlcen strachem. Amaterasu se tak musí pořádně ohánět svými tesáky a nebeským štětcem, aby zabránila nejhoršímu a nastolila zpět pořádek a mír.

Vaším průvodcem je Issun, který se naštve při jakékoliv zmínce o jeho výšce. Měří totiž jen pár centimetrů a na hlavě nosí klobouk vyrobený z hmyzu. Není se tak čemu divit, že si ho většina postav, které potkáme, plete s broukem. Issun vám bude pomáhat v boji, říkat vám jakou cestu zvolit, ale především vás naučí jak ovládat štětec. Při použití nebeského štětce se okolo vás zastaví čas a vy můžete pomocí tohoto božského nástroje nejen ničit nepřátele a sekat stromy na půl, ale své okolí můžete i vyzdobit květinami. Pokud se vám např. v dané chvíli nehodí, že je venku tma, stačí na nebe nakreslit sluníčko a máte po problému.

Amaterasu a Issuna čeká mnoho zapeklitých hádanek, úkolů a soubojů s nestvůrami. Vše je zabaleno v originálním grafickém kabátku. Jak jsme již psali výše, Okami HD vychází pro PC, Xbox One a PlayStation 4. Na modernějších verzích konzolí a na PC hra jede ve 4K. Bohužel je framerate uzamčený na 30FPS a to i na počítačích. I přesto však samotné hraní vypadá nádherně a po grafické stránce se hře nedá vytknout absolutně nic.
Ozvučení vaší cesty za obnovením ostrova ničím neurazí. Hudba je příjemná a do hry vás vtáhne i přesto, že třeba nepatříte mezi největší nadšence do japonského folkloru. V tomto směru bychom mohli hře vytknout chybějící dabing, ale neuděláme to. Okami se totiž, stejně jak to udělalo s mnoha dalšími věcmi, vypořádalo s dabingem po svém. Hru ovládáte z pohledu třetí osoby (vlka) a Amaterasu není ve svém pohybu téměř ničím limitovaná. Můžete skákat, plavat, štěkat nebo třeba i vyhrabávat díry. Možností je spoustu a ovládání přijdete na kloub velice brzy. Bohužel ve hře chybí možnost nastavit si kameru, a tak pokud vám nevyhovuje např. směr otáčení kamery, který je defaultně nastaven opačně než u většiny her, máte smůlu a musíte si zvykat.

Nutno podotknout, že Okami HD je obrovská hra. Epické dobrodružství vám zabere desítky až stovky hodin. Vývojáři z Clover do hry vložili i New Game Plus mode. Během plnění questů a malování souhvězdí, vás může napadnout, že tu a tam si Okami vypůjčilo něco z jiných her. Výsledný mix je ale unikátní hra, která ani po 12 letech neztratila na svém lesku a stále jí považujeme za nadčasovou.

Vývojáři: Clover Studio (původní hra)

Vydavatel: Capcom

Datum vydání: 12.12. 2017