Být herním vývojářem, to není vždy jen sranda a splněný sen. Sami by o tom mohli vyprávět vývojáři ze studia Evolution. Po hrách jako DriveClub, MotorStorm nebo WRC se zdálo být vše růžové. Herní odvětví je ale dost nevyzpytatelné a umí být i zrádné. Sony, pod kterou Evolution patřilo, totiž své studio rozpustilo a zhatilo tak plány do budoucna všem zainteresovaným. Stejně jako hrdinové akčních filmů, tak ani herní vývojáři se nevzdávají. Spojili své síly se studiem a vydavatelstvím Codemasters. Toto spojení dalo vzniknout závodní hře, která při svém představením vzbudila rozporuplné reakce, Onrush.

„To bude jen další Burnout.“, „Vždyť to vypadá jak MotorStorm.“ Z prvních obrázků a videí se opravdu mohlo zdát, že se bude jednat o bezduchou závodní arkádu ve stylu Burnout a že hra nenabídne žádné inovace a skončí ve stínu MotorStormu. Ve skutečnosti jsme nemohli být dále od pravdy. Hra si z obou výše jmenovaných vzala to nejlepší a sama si do koktejlu přilila hektolitry inovací a nápadů. Být v Onrush na první pozici je hrozně fajn, nějakou tu výhodu nad ostatními vám to taky přidá, ale Onrush je hlavně o týmové spolupráci mezi hráči. Můžete klidně jezdit deset minut na špičce, ale pokud nepomůžete vašim parťákům vzadu, prohrajete všichni.

Ještě před vydáním nám studio Codemasters naservírovalo Beta verzi. Hra působila svižně, basově a po grafické stránce bylo vše naprosto v pořádku. Na hodně hráčů však Beta působila mdle a nevýrazně. Mezi ty hráče jsme patřili i my. O to více jsme rádi, že finální verze hry je pravým opakem našich nočních můr. Je zde spoustu herních mechanismů k pochopení, mnoho detailů na odhalení a mnoho šílených tratí, které vás nepustí spát tak brzy, jak byste si přáli.

Samozřejmě, že je tu kampaň. Tohle přece není nové Call of Duty… Z technického designu kariéry lze snadno poznat, že hru vyvíjí stejný tým, který měl prsty i v DriveClubu. Během závodů sbíráte hvězdičky a plníte úkoly. Za tyto hvězdičky a XP body si následně odemykáte další tratě, CrashTagy, získáváte nové oblečky či skiny pro vozidla. Samotné úkoly neplníte jen kvůli kariéře, ale úkoly dostáváte i z emblémů, tzv. CrashTagů. Většina z nich obsahuje jeden úkol, který můžete splnit. Leckdo by mohl říct, že se jedná o umělé natahování herní doby, ale hra vás nijak netrestá za neplnění těchto úkolů a spíše se jedná o pomocnou ruku.

Přečti si  Battlefield 6 potvrzen pro Xbox One a PS4

Hra obsahuje Online režim, kde se můžete poměřit s chlapci a děvčaty z ostatních koutů světa. Na rovinu, je to PEKLO. Určitě vám nedoporučujeme pouštět se do Online závodění, dokud si neosvojíte všechny tratě, nepochopíte všechny herní módy a nebudete znát všechny vozidla a jejich speciální schopnosti. Ano, každé vozidlo má svou speciální schopnost. Tzv. Rush nabíjíte používáním turba, bouráním do soupeřů nebo mobek, skákáním,… Prostě všechno, co vypadá akčně a kape z toho adrenalin, vám dobijí boost a Rush. Takže až uvidíte, že z jednoho auta lítají elektrické paprsky k ostatním autům, tak vězte, že frajer použil Rush a dává svým parťákům štít a dobíjí jím boost. Stejná situace nastane, když uvidíte jiné vozidlo, jak za sebou zanechává betonové stěny. Za zmínku určitě stojí i olejové stopy nebo oslepení všech nepřátel. Pokud Rush používá váš soupeř, tak je to nepříjemné asi jako návštěva u urologa. Pokud je situace opačná a svou speciální power používá někdo z vašeho týmu nebo dokonce VY, nesmíte zaspat na vavřínech. Ve zkratce, Rush je strategická výhoda, která při dobrém využití, správné kombinaci vozidel a týmové spolupráci, vyhrává celé zápasy.

Srovnávat Onrush s MotorStormem nelze ani po grafické stránce. Finální verze hry vypadá, tak jako Beta, a tak nemůžeme říct proti ani půl slova. Majitele výkonnějších konzolí PlayStation 4 Pro a Xbox One X jistě potěší možnost rozhodnout se, zda chtějí dát přednost vyššímu rozlišení nebo lepší snímkovací frekvenci. Hra je v obou režimech plynulá a za dobu recenzovaní jsme se nepotkali s žádnými propady. Tratě jsou navrženy tak, abyste je mohli projet co nejrychleji i v případě nějakého zaváhání nebo chybičky. Nejednou se tak trať několikanásobně rozvětvuje. Zároveň je zde ale i hromada zákeřně umístěných předmětů nebo budov, se kterými není radno si zahrávat. Betonové bloky, lodní kotvy a podobné předměty, se kterými se prostě kamarádit nechcete, nakonec stejně poznáte. A to nejen díky vaším soupeřům z druhého týmu, ale také díky ovládání. Nelze říct, že by bylo ovládání zlé, spíše naopak. Každé vozidlo, ať už se jedná o motorku, těžký jeep nebo např. buggy, má své unikátní ovládání. Rozdíly jsou podle nás až příliš velké s ohledem na to, že při závodech často přepínáte vozidla, abyste více vyhověli týmové strategii. Připravte se na to, že z vašeho auta se stane kupa šrotu i několikrát za závod. Nebudete však trávit minuty ve snaze peloton dohnat, aby vás sestřelil znovu. Po každé vaší havárii se spustí odpočet, při kterém máte možnost zvolit si jiné vozidlo. Následně budete respawnuti přímo v akci a nejen že nepřijdete o nic důležitého, ale ani váš tým nebudete tolik strádat z vaší nepřítomností.

Přečti si  Mass Effect: Legendary Edition možná dostane multiplayer pro Mass Effect 3

Nejen samotná gameplay, ale i hlavní menu a přehled statistik po závodě jsou zabaleny do skvělého hudebního balíčku. Hudba přidává pod kotel vždy, když je to potřeba. Zvukové efekty při použití Rush nebo při haváriích jsou opravdu povedené a sound design je tak jednou z nejsilnějších stránek Onrush.

I přes trnitou cestu se vývojářům studia Codemasters povedlo vzchopit a dát do Onrush potřebnou energii a zapálení. Vznikla tak závodní hra, která očividně čerpá inspiraci u jiných, ale svým pojetím a provedením je unikátní. Pomocí zvukových efektů a nádherné grafiky vám hra nejednou způsobí husí kůži.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatelství: Deep Silver

Datum vydání: 5.6. 2018