Venku zuří zákeřný virus a sociální sítě se již pár dní topí v záplavě otázek typu: „Nudím se doma, co byste mi doporučili za hry?“ nebo „Jaké hry se dají hrát ve dvou na jedné televizi?“ V případě, že nejste momentálně ponořeni do prozkoumávání pekla v novém Doomu, mohl by vám Overpass, nová závodní hra od Zordix Racing, kladně odpovědět na obě výše zmíněné otázky. Nebo ne?

Zordix Racing je švédské studio, které letos slaví již 10 let ve videoherním odvětví. Po celku úspěšných závodech s vodními skútry, kde vaším cílem bylo sbírat pokerové žetony, se vývojáři vrátili zpět na souš. I přesto, že je studio funkční již celou dekádu, lze jejich novinku Overpass považovat za první pokus prosadit se mezi většími studii. Do teď se studio zaměřovalo především na méně náročné tituly a hry na Wii U, 3DS a Switch, které se tu a tam dostaly portem i na konzole od společností Sony či Microsoft. Mohlo by se na první pohled zdát, že se vývojáři pustili do neprobádaných vod, kde se Overpass nebude muset poměřovat s jinými podobně zaměřenými tituly. Tak tomu ovšem úplně není a v naší recenzi se podíváme na to, zda v přímém porovnání novinka obstojí nebo zda zcela selže.

Jeden z hlavních sloganů, který použili švédští vývojáři při propagaci své hry, by mohl leckomu vnuknout myšlenku, že se nejedná o závodní hru. Že opravdu není vše o rychlosti se dozvíte hned zkraje prvního závodu, kdy se budete seznamovat s fyzikou vozidel. Ta jistě nepatří mezi to nejhorší, co na herním trhu najdete, ale o žádný zázrak se také nejedná. Vozidla působí především ve vyšších rychlostech naprosto uměle a ovládání zastarale. Při nižších rychlostech je to o poznání lepší a musíme ocenit především práci odpružení vozidla, která je vcelku realistické a předvídatelné. Pokud nezvolíte buginu a usednete na čtyřkolku, čeká vás systém naklánění řidiče, který vám v ideálním případě projetí trati usnadní. Nejedná se ale o žádný intuitivní systém a než najdete ten správný rytmus, čeká vás mnoho neúspěšných pokusů.

Přečti si  RECENZE: Dragon's Dogma 2 - Kde je ta desítka?

Pokud patříte mezi hráče, kteří se nebojí sáhnout i po závodních titulech od menších studií, tak vás rozhraní multiplayeru v Overpasssu ničím nepřekvapí. Nečekejte zde žádné propracované lobby jako v F1 od Codemasters. Lásky a péče se nedostalo ani sledování zatím probíhajících závodů, které vám hra nabídne po připojení do již aktivní lobby. Ve zkratce, vidíte jen ghosty aut vašich budoucích soupeřů, bez fyziky vozidel, bez jakýchkoliv zvuků či informací o stavu vozidel, jejich pozici na trati či rozestupech. Overpass ale může překvapit hráče přítomností Split Screenu. Tento režim funguje naprosto bez problému a lze jej považovat za jeden z  mála zářivých faktorů této novinky.

Out of Bounds

Zvuková stránka pro mnoho hráčů znamená 50% herního zážitku, pro některé i více. Overpass je na tom co se týče ozvučení velmi mizerně. Hudební přechody jsou doslova z dílen pekelných a rachocení motorů slabších vozidel je co do úrovně hráčského utrpení na velmi podobné hranici. Zamrzí i úplná absence jakéhokoliv free-roamu. Nemáte tak žádný prostor, kde byste mohli skotačit či posouvat vaše limity bez toho, aniž by na vás tlačila časomíra. Hra vás zklame i v případě, že od ní očekáváte nějaký hardcore zážitek či pořádnou výzvu. Tímto oslím můstkem se dostáváme k největšímu konkurentovi Overpassu, Spintires: MudRunner. Simulátor přepravy materiálu v náročných podmínkách od studia Oovee je ve všem napřed. Sice se nejedná o závodní hru, ale co do ozvučení, fyziky a především zábavy Overpass doslova cupuje na kusy.

S přihlédnutím na extrémní cenovku digitální kopie Overpassu a k blížícímu se vydání nového dílu Spintires, lze novinku jen těžko doporučit. Této skutečnosti nepomůže ani již zmíněné grafické zpracování hry, které spadá do slabšího průměru. Za zmínku určitě stojí nepropracované textury překážek, které hlavně při večerních etapách působí slitě a hráč tak jen těžko rozeznává výšku, obtížnost či vzdálenost od překážky. Pochválit ovšem musíme design tratí, který nás jako jediný u hry těch pár hodin udržel. Při šplhání se na promáčené kopce nebo při přejíždění zákeřných houpaček musí hráč opravdu zapojit hlavu a rozvážně zvolit způsob, jakým onu sekci projede. Příliš rychle? Zničíte si vozidlo. Příliš pomalu? To se na ten kopec ani nevyhrabete…

Přečti si  Pro Starfield budou dle Todda Howarda brzy oznámeny některé opravdu dobré aktualizace
Texturám zapadající slunce příliš nesluší

Jedním z důvodů proč vozidla působí na trati uměle, je nastavení kamery. Obvykle se v recenzích závodních her kameře příliš nevěnujeme, málokteré studio se totiž s tímto faktorem u automobilových her popasuje špatně. Bohužel, ať už za to může nízký rozpočet nebo cokoliv jiného, vývojáři ze Zordix Racing sáhli po kameře, která je během jízdy natvrdo zafixovaná nad vozidlem a hráč si tak nemá možnost natočit volně kameru tak, jak v daný moment rychle potřebuje. V kombinaci s otravným audiem dokáže být samotná gameplay už po pár hodinách značně frustrující.

Overpassu by vůbec neuškodilo, kdyby vypustilo svou závodní myšlenku a více se připodobnilo MudRunneru. Na druhou stranu, hra se věnuje pouze a jen jedné sportovní disciplíně, jejíž fanoušci pravděpodobně ocení Overpass o něco více než my v redakci. Pokud by hra dočkala větší péče ze strany vývojářů a obohacení herních módů, mohlo by se jednat o zajímavý titul. S přemrštěnou cenovkou a ve stavu, ve kterém Overpass nyní je, si místo ve vaší knihovničce zaslouží je stěží.

Vývojáři: Zordix Racing

Vydavatelství: Bigben Interactive

Datum vydání: 17. března (konzole), 27. února (PC)