Když byl po několika letech oznámen vývoj State of Decay 2, tak spousty hráčů milujících zombie survival a obzvláště první díl tohoto unika, nemohlo spát a čekali, zda se tento skvost opravdu vytvoří. No a je to tady. Pokračování State of Decay na XBOX a PC pod záštitou společnosti Microsoft je k dispozici přes XBOX Game Pass. Pokud jste nehráli první díl, tak nezoufejte, pokusím se vám vše vysvětlit tak, abyste si sami rozhodli, zda má pro vás smysl se pouštět do této herní post-apokalypsy.

Hra se odehrává v moderní době, kdy vypukla zombie apokalypsa rozšířením jakéhosi viru, který vás po nakažení postupně proměňuje. Příběh je… prakticky žádný. Hra začíná velmi slibně, kdy si vybíráte z několika párů postav, jako třeba manželé, nejlepší kamarádí, či sourozenci. Můžete si k nim i přečíst příběh o původu a hned po výběru vás hra vypustí do jakéhosi utečeneckého tábora, kde se snažíte najít cestu do bezpečí, kde jak asi tušíte, nebude nic tak, jak si postavy představují. A proč jste si na začátku vybírali pár? No přeci aby jednoho z nich mohl ještě v této výcvikové oblasti kousnout zombie a vy jste pak museli hledat lék. Překvapilo mě, že sehnat lék není vůbec těžké a sehnal jsem ho asi po třiceti minutách hraní, takže jakékoliv prožití s utrpením postav se nekoná. Na druhou stranu, v jednoduchosti je síla a ačkoliv byl tutoriál těžce lineární, tak o zbytku hry se to říct nedá. Sice máte klasický béčkové úkoly, jaké byste v této hře nejspíš čekali, ale nejste k nim prakticky vůbec nuceni, takže kdy se pustíte do hlavního úkolu, je čistě na vás. Pokud jste tedy nehráli první díl, tak se nemusíte strachovat, že by jste nepochopili koncept celé hry.

Po prolezení výcvikové oblasti a chvilce hraní, objevíte váš nový domov na okraji města, kde budete společně se svými NPC parťáky tvořit nedobytnou pevnost proti hordám zombie. V této části se vám už konečně odemyká možnost hraní cross-platform multi-playeru až pro 4 hráče. Co znamená cross-platform? To je něco málo her, které můžete hrát jak na PC, tak v tomto případě na XBOX, zároveň společně a je jedno, jestli jeden používá ovladač a druhý klávesnici a myš… samozřejmě je nutné, abyste měli oba hru zakoupenou a nebo si platili měsíčně XBOX game pass, kde je tato hra zdarma. To, že je hra primárně dělaná na konzole, zjistíte velmi rychle díky ovládání, které je na PC poněkud krkolomné, ze zapnutého AIM assistu a všeobecně z takové zvláštní střelby, kterou nedokážu dost dobře popsat, ale pokud si hru zahrajete, tak určitě poznáte o čem mluvím…

Přečti si  Sony začíná diskutovat o možnosti uvedení Helldivers 2 na Xbox

Jelikož se jedná o survival, tak se můžete těšit různému craftingu, který si odemykáte různými recepty, či vylepšováním daných stanovišť ve svém domově. Ačkoliv je tam potenciálně hromada možností pro vytváření různých věcí, tak ať se snažíte sebevíc, tak vás prostě hra nedonutí využít její plný potenciál.

Co to znamená? Můžete vytvářet spousty druhů výbušnin… ale proč? Prakticky na nic,protože je využijete jen na pár málo misí. Můžete si vytvářet jídlo… ale proč? Jídla způsobují různá časově omezená vylepšení, ale hra není tak těžká, abyste potřebovali ubírat ze svých zásob pro kolonii. Můžete vytvářet náboje… ale to taky není potřeba. Hra má prostě tak moc možností za pomoci craftingu, že vlastně nevyužijete prakticky nic z toho.

Zmínil jsem ubírání zásob z kolonie. Váš dům má určité suroviny, které se časem spotřebovávají. Takto vás hra lehce donutí objevovat a dělat vedlejší úkoly, aby vám neklesala morálka a lidé se tak nezačali vraždit mezi sebou. Takové objevování je ovšem velmi zajímavé. Máte zde spousty míst, kde vyvraždíte hordy zombie, hledáte různé krabice k nalezení věcí a zároveň když se vám daná oblast líbí, tak je možné si jej za influenční body obsadit a bude vám tak sloužit jako checkpoint, jako truhla na věci a zároveň vám oblast leckdy přidá různé bonusy jako například denní příjmy surovin.

Influenční body jsou zde prakticky zkušenosti a zároveň platidlo, které získáváte a utrácíte, dá se říct, za cokoliv. Na svých cestách se vám zlepšuje každá z postav, které si můžete mezi sebou měnit a samozřejmě má každá omezený inventář… a tak je potřeba využívat buď prodej u pár dalších přeživších, které můžete najít po městě a nebo auta, které je zde nedílnou součástí. Ano, auto zde hraje velkou roli a to nejenom jako dopravní vozidlo, ale i jako drtič zombie, či přeprava věcí, protože… ano, teď se podržte… má kufr. Skutečně, můžete si dávat věci do kufru když vám už dochází místo v inventáři a i kdyby se náhodou stalo, že vám auto exploduje, tak se nemusíte bát… všechny věci v něm stále naleznete.

Přečti si  Hra F1 24 odhalena v novém ohromujícím traileru

Herní postavy zde prakticky nemají žádné emoce. Ke konci hraní se mi stalo, že mi zemřel jeden z těch partnerů (moji vlastní chybou), které jsem si zvolil na začátku… a jaká byla odezva? Žádná, nikdo neřekl ani fň, kromě toho, že se mi snížila morálka v kolonii.

Den a noc, co by na tom mělo být tak zvláštního? Nevím, jestli je to jenom můj pocit, ale řekl bych, že noc trvá podstatně déle než den a tady neexistuje spánek, postavy jsou sice unavené, ale prostě si je vyměníte za jinou a jedete dál… problém je v tom, že v noci je tak neskutečná tma, že vám baterka vůbec nepomáhá a hra se tak stává prakticky nehratelnou.

Hru jsem hrál jak sám, tak v kooperaci s kamarádem, kdy já byl na PC a on na XBOXu a bohužel musíme říct, že CO-OP je zde neskutečně špatně řešený a nemůžete společně dělat prakticky žádný úkol, protože primárně je může dělat pouze hostující účet. S grafikou i zvuky jsme celkem spokojení a i když se jedná o průměr, tak nás hra vnořila a jen tak nepustila, protože ty „úlety“, které si užijete při přejíždění zombie autem a podobně, jsou fenomenální zábava.

Vývojáři: Undead Labs

Vydavatel: Microsoft

Datum vydání: 22. 5. 2018