Nejsem největším fanouškem hororových her, ale ve VR tyto hry dostávají úplně jiný rozměr a to mě prostě baví. V době, kdy studio Supermassive Games oznámilo práci na svém VR hororu Inpatient, jsem právě dohrával ve VR Rezident Evil 7: Biohazard. Proto jsem se nemohl dočkat, až se mi tato hra dostane do rukou.

Recenzovaná verze: PS4 Pro

Inpatient má být prequel k povedené hororové akci Until Dawn, která zrovna nedávno byla zdarma v rámci předplatného PS+ a já se těšil na známé herce a pěkné zápletky v duchu Until Dawn.

Po zapnutí hry jsem nikoho moc nepoznal, no nevadí, ale jedna podobnost s Until Dawn by tu hned byla a to ta, že je hra hodně upovídaná. Po většinu času jen sedíte nebo stojíte posloucháte, odpovídáte a zase posloucháte. I tentokrát vaše odpovědi určují váš osud a směr, jakým se příběh bude odvíjet. Ovšem změny v příběhu nejsou zase až tak markantní. Většinou se jen lehce změní konec hry a určíte, kdo přežije a kdo ne. Vždy dostanete na výběr ze dvou možností, kdy každá má i nějakou tu emoci. Zajímavé je, že můžete odpovídat i vlastním hlasem, hra totiž disponuje rozpoznáváním hlasu a bude vás poslouchat. Funguje to překvapivě velmi dobře. V určitých momentech hra dokonce poslouchá, zda jste se lekli nebo ne.

Hra se prolíná mezi realitou a sny. Některé jsou děsivé jiné jen jako záblesky paměti, o kterou jste samozřejmě přišli. Jako jeden z pacientů z ústavu Blackwood Sanatorium se nyní snažíte vzpomenout. Pomůžou vám k tomu pokusy šíleného doktora i objevování známých předmětů. Umístí vás na pokoj ještě s dalším pacientem. Ten k vám z počátku má nedůvěru a vy ho svými rozhodnutími můžete buď přesvědčit o opaku, nebo utvrdit, že má pravdu. V sanatoriu dojde k nehodě a vás čeká unik ven. Procházíte se po prázdných chodbách napůl v realitě a napůl ve snu. Postupně narazíte na pár přeživších a dozvíte se, co se vlastně děje a společně se pak vydáte na cestu pryč ze sanatoria.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Zde se dostáváme k ovládání, hraní ve VR má svá specifika a potěšilo mě, že můžete hrát pomocí MOVE ovladačů. Ovšem pohyb s nimi nebyl extra příjemný a jelikož tu například úplně chybí úkrok vzad, což byste při nějaké lekačce určitě rádi použili. Každým ovladačem ovládáte jednu ruku, ale po chvíli chození ruce padnou k tělu, i když vy je držíte stále nahoře. Občas tak hře chvíli trvá, než zjistí, že chcete něco uchopit. Pokud hrajete na DualShocku, hraní je o poznání lehčí, ale pocit z interakce s prostředím už není takový.

Samotná chůze je také velmi pomalá. Pravděpodobně autoři nechtěli, aby se vám při hraní udělalo zle, ale když za sebou slyšíte něco pochodovat, tak byste rádi přidali do kroku. A když se snažíte utéct před smrtí tak vám důchodcovské tempo na atmosféře moc nepřidá.

Co mě nemile překvapilo je, že si ve hře nemůžete nastavit zvuk. Hra je celkově dost potichu a počítá s tím, že když se objeví nějaký hlasitý zvuk tak se leknete. Autoři asi doufali, že hráči budou hrát hru hlavně po nocích.

Ona všeobecně interakce s prostředím mohla být lépe zpracovaná, většinu času totiž strávíte jen chozením z místnosti do místnosti a rozhlížením se. Občas je teda potřeba si přivolat výtah, nebo otevřít nějaké ty dveře.

Dalším mínusem je potom samotná délka hry. Pokud se nikde nezaseknete a půjdete „rychle“ za svým cílem, dá se hra dokončit pod 2 hodiny. To mi za cenu, za jakou se hra prodává přijde docela málo a přitom by stačilo přidat více možností k průzkumu a lehce ubrat na koridoru, čímž by se hra určitě o něco natáhla. Však samotné prostředí sanatoria k takovému průzkumu přímo vybízí. Stačilo, aby se tu povalovalo množství audio nahrávek, spisů a poznámek o všemožných bláznech.

Přečti si  F1 24 nabídne dynamické ovládání a dosud nejrozsáhlejší aktualizaci fyziky v sérii

Co se zpracování hry týče, tak grafika je na dobré úrovni i když trailery vypadali o něco slibněji, zvlášť když se jedná o exkluzivitu pro PS VR. Co se virtuálního zvuku týče, nejednou se otočíte, zda někdo není za vámi, což se mi velmi líbilo a nahánělo mi to husí kůži i tam, kde sem myslel, že to nejde.

Celkově bych hru hodnotil jako zajímavý VR počin. Příběh by si zasloužil o něco lepší zpracování, jelikož byl dost předvídatelný a ne zrovna dobře odvyprávěný. Hra však počítá s tím, že si ji budete chtít zahrát víckrát. Zpracování je pěkné jak zvukové tak vizuální stránce, ovšem s délkou hry mám problém. Myslím, že u takové hry měla být cenovka nasazena trochu jinak. I občasný hráč tuto hru dohraje velmi rychle. Velkých lekaček ve hře také moc není a když už, tak se dají vcelku dobře předvídat, ale i tak vás dokáží vyděsit. Po celou dobu hraní mi hra udržovala mírné mrazení v zádech, proto jsem asi i hořce nesl tak náhlý konec hry. Dost mě mrzí, že autoři více nezapracovali na ovládání pomocí MOVE a nedali více volnosti v nastavení pohybu.

Pokud máte rádi horory obzvláště pak ve VR, tak určitě hru doporučuji vyzkoušet, zvlášť pokud se vám líbil původní Until Dawn. Ovšem doporučil bych počkat na slevu.

Vývojáři:  Supermassive Games

Vydavatel:  Sony Interactive Entertainment Europe