Když se na internetu začaly objevovat informace a spekulace o tom, že se Sony rozhodlo vytvořit „remake“ původního The Last of Us pro PS5 a následně i PC, okamžitě se komunita rozdělila na dva tábory, kdy první byl z informací nadšený, zatímco ten druhý nikoliv. Jak tedy The Last of Us Part 1 nakonec dopadl, na to se vám pokusím odpovědět níže.

Recenzovaná verze: PS5

Osobně jsem z počátku patřil do té druhé skupiny, protože jsem si říkal proč, když Sony vydalo remaster pro PS4, který máme k dispozici i na PS5 v rámci zpětné kompatibility. Spíše mi dával smysl port pro PC. Ovšem v okamžiku, kdy se začaly objevovat informace o tom, že The Last of Us Part 2 nebude jen remaster, ale spíše remake, který bude postaven na grafických základech Part 2 a využívat i jeho další funkce a vylepšení, začal jsem být z rozhodnutí opětovného vydání relativně nadšený a začal jsem se na hru, kterou jsem do této chvíle hrál asi 5x opět těšit.

Pokud patříte mezi hrstku hráčů, kteří z nějakého důvodu o The Last of Us nikdy neslyšeli, potom vězte, že se jedná o postapokalyptickou příběhovou hru pro jednoho hráče, jejíž ústředními postavami jsou Joel a Ellie, kterým svůj hlas propůjčili Troy Baker a Ashley Johnson.

Ve hře hrajete za pašeráka Joela, jehož úkolem je bezpečně převést pubertální teenagerku Ellie napříč Spojenými státy, které jsou zdecimovány snahou úřadů zabránit šíření nebezpečného virusu napadající lidské DNA použitím napalmu v ohniscích nákazy. Bohužel tento pokus o likvidaci nákazy nevyšel a země je v troskách, v nichž se pohybují nakažení a zmutovaní jedinci a jejichž jediným cílem jsou poslední přeživší. Na své cestě nebudete jen překonávat obtížné překážky a nakažené jedince, ale také navštívíte řadu nádherných prostředí a potkáte mnoho NPC postav, se kterými hrdinové naváží přátelství a vedou velmi zajímavé dialogy. A právě výprava a detailní prostředí je to, co udělalo z The Last of Us herní klenot, který nelze nemilovat.

Součástí Part 1 je podobně jako u remasteru pro PS4 DLC s názvem Left Behind, kde se prvně zcela plnohodnotně ujímáte role mladičké Ellie. Toto rozšíření vypráví příběh o Ellie a její první lásce z doby, kdy Joela ještě neznala.

Když říkám, že to hlavní, co udělalo z TLoU herní klenot je výprava, skvělý dabing a prostředí, v němž se odehrává, tak to, co naopak trochu v původní hře zadrhávalo, byl tzv. gunplay, AI postav a některé ne příliš smysluplné detaily, které hráči s ohledem na vše výše zmíněné byly ochotni přehlédnout. S oznámením „remaku“ jsem doufal, že se právě tyto oblasti zlepší.

Přečti si  Pro Starfield budou dle Todda Howarda brzy oznámeny některé opravdu dobré aktualizace

Upřímně musím říci, že po vizuální stránce není The Last of Us Part 1 co vytknout, hra je skutečně nádherná. Hlavního vylepšení vizuálu se dočkaly cutscény a i samotná hra, která byla po grafické stránce vylepšena a nově tak obsahuje mnohem více světelných efektů, částic, odrazů ve vodě a dalších jemných detailů, díky nimž vás na nové konzoli hra opět plně pohlcuje. Hra byla vylepšena i po zvukové stránce, kdy nyní máte daleko lepší pocit z prostorového zvuku a kupříkladu v táboře procházíte uličkou mezi domy, slyšíte plačící dítě v okně přesně tak, jako byste tam skutečně byli.

Skvělá je také haptika díky DualSense, která se nejvíce projevuje při přebíjení zbraní, léčení, útocích na blízko i na dálku – třeba s lukem. Vývojáři přišli také s řadou dalších nastavení v podobě úprav možností obtížnosti, jakými jsou: agresivita nepřátel, jejich pozornost, množství nacházených surovin, munice a spousty dalších věcí, které hru usnadní i těm, kteří si s herním ovladačem zrovna netykají. Samozřejmostí jsou také nejrůznějších usnadnění a přístupnost pro hráče trpící poruchami zraku nebo sluchu. Toto je skvělý přístup, který jasně dává smysl takovýmto opětovným vydáním.

Shakespearův Hamlet bez Hamleta

I tak by se dalo toto vydání popsat. Jestliže jsem výše chválil audio-vizuální stránku hry, včetně haptiky a usnadnění, tak na druhé stránce musím i trochu brblat u věcí, v jejichž zlepšení jsem doufal nejvíce a o kterých se v jednu chvíli hojně hovořilo. A sice pohyb, gunplay, AI postav a další ne zrovna smysl dávající detaily.

Rovnou musím říci, že v těchto ohledech si Part 1 od pokračování v podobě Part 2 nebere zhola nic. Pohyb postav je stejný jako dřív a i střelba je stále tak nějak gumová a hráč z ní stále nemá úplně nejlepší pocit (naštěstí toto není primární tahoun hry). Pohyb nepřátel se také nijak nezměnil a já si díky četnému zahrání stále vybavuji množství jejich pozic a tras, po kterých se pohybují. AI mi přijde stále na stejné úrovni jako dříve a to zejména u postav, které vás doprovází, včetně Ellie. Kupříkladu když se rozhodnete projít dveřmi, rychle se otočit a vrátit jimi zpět, tak musíte počkat, až jimi projdou i další postavy, protože jinak vás prostě do dveří nepustí a spíše vás z nich budou vytlačovat ven. O tom, že Ellie stále pobíhá bez povšimnutí před nepřáteli, jako by se nechumelilo, se není třeba nijak rozepisovat. V co jsem doufal, že by se mohlo zlepšit je dropování munice z nepřátel tak, aby dávalo větší smysl, ale bohužel. I tentokrát tak z tiše zneškodněných několik vojáků hřímajících v rukou střelnou zbraň nevypadne ani náboj, byť vůbec nevystřelili a naopak munice padá z Clickera, který býval obyčejným civilistou nebo civilistkou.

Přečti si  Další malá velká hra Tiny Epic Game of Thrones

Celkově jsem tak nabil dojmu, že se zkrátka nejedná o plnohodnotný remake jako například v případě Mafie nebo Shadow of the Colossus, ale spíše o něco mezi remasterem a remakem, kde kostra zůstala v podstatě stejná a byly přidány úpravy obtížnosti, vylepšený inventář, přidáno usnadnění pro hráče a byl vylepšen vizuál zejména potom v cutscénách.

Trochu jsem si kladl otázku, proč to nebyl vylepšen i zbytek? Domnívám, že je to z části dáno tím, že na remaku začalo dle informací pracovat Sony Visual Arts Service Group (VASG) v San Diegu, tedy tým, který Sony využívá jako podpůrné studio pro své úspěšné hry. To chtělo původně pracovat na předělávce Uncharted 1, ale hra by vyžadovala mnohem více úsilí na přepracování a velké investice. Vývojáři se místo toho rozhodli pustit do The Last of Us, které je mnohem modernější a nevyžadovalo tolik generálních oprav. I tak si Sony myslelo, že se do projektu pumpuje až moc peněz a projekt byl nakonec přesunut pod rozpočet Naughty Dog a VASG se stalo opět jen podpůrným studiem. Tyto informace pochází od Jasona Schreiera z Bloombergu a více se o tom můžete dočíst v našem příspěvku zde.

Jaké je tedy mé závěrečné hodnocení? Popravdě jsem vnitřně poněkud rozpolcen, protože stále se jedná o jednu z nejlepších her pro PlayStation a příběhový klenot studia Naughty Dog. Velmi chválím hmatovou zpětnou vazbu a zpřístupnění hry mnohem širšímu publiku včetně hendikepovaných. Na druhé straně jsem však přesvědčen, že kdyby vývojáři měli více času, lidských i finančních zdrojů, mohlo se The Last of Us Part 1 dostat ještě více péče, zejména pokud si za tuto hru Sony účtuje plnohodnotnou cenu sedmdesáti dolarů, tedy stejně jako za úplně novou hru. I přesto je jisté, že úkol byl splněn a hra zaujme čestné místo u většiny majitelů konzolí PS5, byť již tuto skvělou hru vlastní na PS3 i PS4, podobně jako já.

Vývojáři: Naughty Dog

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 2.9.2022

Česká lokalizace: ANO (titulky)

Platformy: PS5, PC o něco později

The Last of Us Part 1
9
Adam Jacik
Hráč, fanoušek technologií a rychlých aut. Hraji téměř vše na čem se dá.
recenze-the-last-of-us-part-1-stara-laska-nerezaviStále se jedná o jednu z nejlepších her pro PlayStation a příběhový klenot studia Naughty Dog. Hra tak bezpochyby zaujme čestné místo u většiny majitelů konzolí PS5, byť již tuto skvělou hru vlastní na PS3 i PS4. + Grafické vylepšení + Hmatová zpětná vazba + Možnosti pro hendikepované - Vyšší cena - Nevylepšený gunplay - Stejné chybky jako v původní hře