Kombinovat Anime s něčím jako je válka zní jako námět na hru, jejíž realizace by mohla dopadnout vskutku ošklivě. Sega tento nápad dostala před 10 lety a první díl Valkyria Chronicles se setkal s kladnými ohlasy. Na PlayStation 3 tak vznikla nová unikátní značka, jejíž popularita přetrvává dodnes. Nám se do rukou dostal 4. díl této tahové strategie, takže jsme se mohli zblízka přesvědčit o údajných kvalitách zatím posledního dílu této série.

Do role hlavního hrdiny byl vsazen Claude Wallace, voják Federace. Claude se svou četou (Squad E) nachází na horké evropské půdě, kde právě zuří 2. Evropská Válka mezi Aliancí a Federací. Pokud jste dávali na hodinách dějepisu pozor, zápletka vám bude jistě povědomá. Není totiž žádné tajemství, že se vývojáři nechali inspirovat světovými válečnými konflikty už od prvního dílu. Úkol, který má Squad E na starost, má nejvyšší prioritu. To, jak operace Northern Cross dopadne, značně ovlivní vývoj a výsledek celé války. Jak už jsme zmínili, Claude na tento úkol nebude sám. V jeho četě mí i své přátele, kteří mají své osobní příběhy i pohnuté osudy. O jejich osudech se budete dozvídat více a více tak, jak budete postupovat hrou.

Samotné hraní je docela komplikované. Jste vždy postaveni před misi a vaším úkolem je jí splnit s co nejmenšími ztrátami na vaší straně. Na mapě je potřeba identifikovat nebezpečí v podobě nepřátelských vojáků, tanků nebo nášlapných min. Je jen čistě na vás, jaký postup zvolíte. Ve vaší četě najdete najdete nejen obyčejné pěšáky, ale i snipery a těžké ozbrojence. Vy, Claude, řídíte všechno ze sedadla v tanku. Samotný tank ale vše nevyřeší, takže vaše taktické myšlení bude nejednou podrobeno pořádnému testu. Schopnosti vaší skupiny nejsou na začátku hry bůhvíjaké. Každé zabití, zničení hnízda nebo zabrání nepřátelského tábora dává vojákům zkušenostní body, čímž se oněm dotyčným zvyšují schopnosti jako přesnost střelby, dosah pohybu nebo možnost nést více nábojů.

Grafika je ve Valkyria Chronicles 4 opravdu líbezná. Styl, který jsme mohli vidět i u stařičké Okami, je nestárnoucí. Vývojáři projevili i dostatek citu u výběru sytosti barev při válečných scénách. Zvolený engine je dost shovívavý i pro Nintendo Switch, na níž si tak mohou hráči hru vychutnat bez grafických kompromisů.

Přečti si  God of War: The Board Game - Nová éra hrdinských dobrodružství

Co bychom tomuto dílu vyčetli je to, že se příliš neliší od dílů předchozích. A to ani grafikou, ani herními mechanikami. Hra se tak drží zaběhnutých kolejí, které její hráči oceňují a milují. Rozdíly mezi prvním a čtvrtým dílem můžete najít především v možnostech levelování postav, množství charakteru a především vývoji příběhu. A o ten tu jde především – o příběh, který vás chytne za srdce.

Valkyria Chronicles 4 před vás postaví těžká rozhodnutí, která prověří váš charakter. Příběhová linie obsahuje řadu zvratů a vaše vztahy s přáteli projdou očistcem. I taková je totiž válka. I 10 let od prvního dílu se série drží své předlohy a poskytuje unikátní zážitky těm hráčům, kteří o to stojí.

Vývojáři: SEGA

Datum vydání:  21.3. 2018 (Japonsko), 25.9. 2018 (Evropa)

Cena digitální kopie: 1.299,-