Pôvodný diel od Pandemic Studios vyšiel v roku 2005, odvtedy už ubehlo 15 rokov a nemeckí Black Forest Games si pre nás pripravili remake tejto kultovky. Zapnite si pásy, nažhavte plazmomety a vyrážame vyhladiť Zem!

Recenzovaná verzia: PC

Séria Destroy All Humans! je určite nejednému hráčovi známa. Je plná vtipov, všemožných narážok, bezhlavého strieľania z mimozemských zbraní a hlavne vychutnávania si ľudských mozgov. Štúdio stojace za touto sériou bolo zavreté v roku 2009 a vyzeralo to na koniec série. Nakoniec sme sa však dočkali remaku prvého, kultového diela, ktorý je celý prekopaný od základov a v konečnom dôsledku je to vynikajúca hra, ktorá zabaví na niekoľko hodín. Upravené je ovládanie, hrateľnosť, no najmä grafika. Všetko dobré a ikonické ostáva z pôvodnej hry, tak isto ako aj cutscény, humor a všetok ostatný obsah.

Stará dobrá klasika

Hra pôsobí naozaj dojmom, že pochádza zo začiatku tohto storočia, kedy hry neboli úplne ľahké. Postráda možnosť zmeny obtiažnosti, čo mi ku koncu hry tak trochu chýbalo a nervy tiekli potokom, no tak to už bývalo a po niekoľkých neúspešných pokusoch sa mi podarilo hru dokončiť. Tým sa aj dostávame ku faktu, že hra vás nijako nevedie za ruku, to rozhodne nie je zlé, ale nie je to pre každého. Treba viac preskúmavať možnosti a skúšať, čo si myslíte, že sa nedá, to mi pomohlo hru dokončiť. Priebeh celého Destroy All Humans! je robený levelovým systémom v šiestich rôznych lokalitách, do ktorých sa môžete vrátiť po tom, ako si ju odomknete. V niektorých zdrojoch uvádzajú, že ide o open-world hru, no tak to úplne nie je. Nechýba pár neľahkých bossov a nie úplne jednoduchá hrateľnosť na „stealth“.

Návšteva z ďalekej galaxie

V Destroy All Humans!, ako už názov napovedá, sa budeme snažiť zničiť celú Zem. Teda aspoň to si myslia všetci Američania a teda aj naša postava – mimozemšťan Crypto, ktorý dokáže čítať myšlienky. Príbeh nie je silnou stránkou hrania, takže táto kultovka boduje hlavne v zábavnom hraní. Výborným spestrením je aj klasický a jednoduchý humor, ktorý sa robí na úkor slabomyseľných obyvateľov Ameriky a celej pozemskej rasy, ktorá sa považuje za primitívny druh života oproti inteligentným votrelcom z ďalekého vesmíru. Vzdorovať vám budú všetci bojaschopní Američania už od farmárov s brokovnicami, cez armádu, až po špeciálnych agentov Majestic 12, ktorí sú vycvičení na boj proti mimozemskému životu.

Lasery, plazma, výbuchy…

Grafika pôsobí naozaj pekne, občasné slabšie textúry zamrzia, ale vzhľadom na cenovú kategóriu hry nemôžeme čakať nič viac. Hra je robená na taký kreslený, respektíve animovaný spôsob a nesnaží sa nijako interpretovať skutočnosť. Rôzne efekty a výbuchy ulahodia vášmu oku tak isto, ako aj animácie rúcajúcich sa domov. Textúry občas pôsobia jednotvárne a pri blízkych pohľadoch, aj v cutscénach, je vidieť moc ostré hrany a nedotiahnutú grafickú stránku do dokonalosti. Najviac mi vadili priveľmi repetetívne modely, ktoré boli vidno na každom rohu. Moment, ktorý ma napadne ako prvý, bol ten, keď na jednom mieste boli štyri rovnaké modely ľudí z piatich prítomných, screen si môžete pozrieť nižšie. Ale celkový dojem z hrania je výborný a vizuálna stránka je pri najmenšom priemerná.

Crypto, jeho UFO, schopnosti a zbrane

Destroy All Humans! poteší všetkých fanúšikov strieľačiek, no najmä tých arkádových. Hra ponúka rovno dva hlavné spôsoby bojovania proti slaboduchým pozemšťanom. Prvou a aj tou početnejšou možnosťou je bojovanie s Cryptom, jeho zbraňami a rôznymi schopnosťami. Druhá možnosť je použiť modernú technológiu vyvinutú inteligentnejšou civilizáciou – UFO. Tieto dve možnosti sa tak trochu striedajú postupom hry a ponúknu výživné spaľovanie ľudí na prach oboma spôsobmi. Plnením misií a bonusových úloh zbierame DNA, ktoré sa používa na vylepšovanie zbraní a schopností zvlášť pre Crypta a pre UFO. V určitých misiách musíte ostať nevidení, a tým sa dostávame ku schopnostiam Crypta. Náš mimozemšťan, celým menom Cryptosporidium 137, dokáže na seba zobrať podobu niekoho iného, hýbať vecami pomocou mysle a rôzne ovplyvňovať správanie ľudí. Hlavný príbeh má do 10 hodín a po dohraní hra ponúka rôzne aktivity, alebo iba bezcieľne ničenie miest na dostupných mapách.

Gameplay 11. misie s názvom „Suburb of the Damned“

Čo sa týka ovládania, tak určite odporúčam ovládač, ktorým sa omnoho jednoduchšie ovládajú schopnosti Crypta. Keďže pôvodná hra bola vyvíjaná na konzoly, tak to ovládanie je naozaj jednoduché a funguje tu akýsi inteligentný aimlock. Pri hraní s myškou a klávesnicou budete mať možno problém si priradiť schopnosti ku klávesám, lebo ich je pomerne dosť, no určite pomôže užívateľské prostredie na spodku obrazovky.

Záver

Destroy All Humans! je veľmi podarený remake. Má peknú grafiku a výborné efekty, čo v roku 2020 určite každý hráč očakáva. Vďaka tejto „prerábke“ si úžasnú a už 15 ročnú kultovku zahrá väčšie množstvo ľudí, či už mladších, alebo náročnejších na grafiku. Z pôvodnej hry si samozrejme zobrala výborný súbojový systém, nestarnúci humor a zábavný príbeh. Bojovanie s pozemšťanmi je občas chaotické a neprehľadné, no v konečnom dôsledku to nijak vážne neovplyvňuje celkový zážitok. Hre sa inak objektívne nedá nič vytknúť, stále je to tá stará výborná klasika, iba v novom kabáte, prerobená a novšia. Niektorí nemusia byť stotožnení s ťažšou obtiažnosťou, ktorá sa ani nedá zmeniť, a to hlavne ku koncu, no také tie staršie hry boli a remaku sa to nedá vytknúť. Človek sa nemôže vzdávať, musí to zobrať ako výzvu a dopracovať sa ku zdarnému koncu, ktorý určite stojí za tú námahu.

Vývojári: Black Forest Games

Vydavateľ: THQ Nordic

Dátum vydania: 28. 7. 2020