Společnost Microsoft se měsíce před vydání hrdě chlubila tím, že po papírové stránce bude jejich Xbox Series X nejvýkonnější konzolí na trhu, ale jak se ukazuje, tak tomu tak úplně není, alespoň u řady titulů.

Papírově se zdá, že Xbox Series X překonává konkurenční konzoli PS5, ale redaktoři z Digital Foundry analyzovali řadu nových her na PS5 i Xbox Series X a výsledky jsou přinejmenším překvapivé. S řadou Xbox Series X schopnou 12 teraflopů výkonu GPU vs. 10,28 teraflops na PS5 většina hráčů očekávala, že mezi konzolemi bude menší výkonnostní mezera. Nová generace od Microsoftu má také vyšší úrovně šířky pásma paměti a více výpočetních jednotek, ale Sony nabízí vývojářům méně výpočetních jednotek běžících s proměnlivou (a vyšší) taktovací frekvencí, aby z PS5 získali lepší výkon.

Zatímco Xbox Series X zaujímá mírný náskok v režimech výkonu 4K a ray tracing na Devil May Cry 5, režim vysoké snímkové frekvence běží na PS5 znatelně lépe a to  v některých scénách. až o 40fps. „Poklesy snímků jsou opravdu trochu divné a vypadá jako by se jednalo o nějaké omezení API na straně Xboxu, kde je GPU něčím brzděno,“  říká editor Digital Foundry Richard Leadbetter.

Tyto poklesy jsou důležité, protože náhlé poklesy znamenají pro hráče jasnější trhání nebo sekání. Proměnlivé obnovovací frekvence displeje to mohou pomoci vyhladit, ale pokud jsou poklesy významné, budete změny v snímkových frekvencích stále pociťovat.

Devil May Cry 5 také nabízí ray tracing quality mode, kde také kde Xbox Series X nevykazuje významný náskok. Ani proto nemá editor Digital Foundry žádné technické vysvětlení. 

Přečti si  Odhalte tajemství Lady Whistledownové ve hře Milostný dopis: Bridgertonovi

Navíc společnost Microsoft má marketingovou dohodu s Ubisoftem k titulu Assassin’s Creed Valhalla, takže pokaždé když uvidíte reklamu na tuto hru objeví se vedle nové generace Xboxu. Čekali byste, že Xbox Series X bude tím nejlepším místem pro hraní této nové hry, ale i zde PS5 vítězí. Digital Foundry zjistilo, že AC Valhalla pro Xbox Series X trpí pravidelnými poklesy pod 60 snímků za sekundu. Zdá se, že verze PS5 běží mnohem plynuleji. 

Xbox Series X také zaostává za PS5 v kvalitě obrazu i rozlišení v Dirt 5 . Verze PS5 (v režimu kvality obrazu) získá lepší filtrování textur a průměrné rozlišení je také o něco vyšší. V režimu výkonu, který je zaměřen na 120 snímků za sekundu, je úroveň detailů na systému PS5 mnohem vyšší než u Series X. Codemasters zde uznal tuto mezeru a říká, že bude opravena v připravované aktualizaci. Vzhledem k tomu, že režim výkonu má na systému PS5 vyšší textury, poklesne výkon pod 120 snímků za sekundu častěji než u řady Xbox X, ale je těžké tyto dva režimy porovnávat, aniž by Codemasters vyřešili nesrovnalosti na úrovni detailů. 

Rozdíly jsou také u Call of Duty: Black Ops Cold War, jde je výhoda pro Xbox Series X při ray tracingu, ale konzole Microsoftu opět zaostává v režimu 120fps. PS5 klesne na 40 snímků za sekundu v některých scénách s ray-tracingem, kde Xbox Series X drží 60 snímků za sekundu.

Všechna tato srovnání ukazují, že Xbox Series X ve většině případů nepřekonává výkon systému PS5, která se tak často ujímá vedení. Sám Phil Spencer na Twitteru oznámil, že aktuálně celou situaci řeší vývojový tým Xboxu a plně spolupracují i s vývojáři her.

Přečti si  Genshin Impact verze 4.6: Arlecchino, Petrichor a nový boss fight!

Hlavním důvodem může být fakt, že společnost Microsoft povolila vývojářům odesílat hry pro certifikaci Xbox Series X až v červnu poté, co vydala aktualizaci své sady Game Developers Kit (GDK), zatímco společnost Sony dala mnoha vývojářům přístup k vývojovým sadám PS5 mnohem dříve. Vývojářům vždy trvá, než si zvyknou na nový software a nástroje zapojené do vytváření her pro konzole nové generace. Vývojáři navíc říkají, že přechod společnosti Microsoft na GDK byl obtížný pro základní věci, jako je přepínání uživatelských profilů nebo propojení gamepadu.

Microsoft také nevysvětlil, proč čekal GDK až na červen. Microsoft  čekal na plnou podporu RDNA 2 od AMD pro Xbox Series X. Microsoft zahájil výrobu konzolí koncem léta. „Byli jsme o něco pozadu za konkurencí, protože jsme čekali na nějakou konkrétní technologii AMD v našem čipu,“ uvedl Spencer.

Očekávejte, že v každém případě uvidíte spoustu vycházejících patchů jak na straně herních studií, tak i pro samotný systém Xbox Series X.

Nakonec jsou to právě hry, na kterých záleží sestava launch titulů společnosti Microsoft se silně spoléhala na hry třetích stran, které nepodporují její výkonnostní nároky. Xbox Series X byl skvělý v oblasti zpětné kompatibility, přístupnosti a podpory příslušenství, ale Microsoft stále potřebuje dodat více her ze svých Xbox Game Studios, aby skutečně ukázal sílu nové konzole.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno