Z PlayStation VR jsme byli zejména zpočátku nadšení. Poté však řada vývojářů svými nezajímavými hrami dokázala, že si s využitím nové platformy příliš neví rady. To se však poslední dobou mění. Je to tady, dámy a pánové, SIE Japan Studio dokázalo, že ostatní jsou žabaři. Právě jsme totiž hráli „VR Mario“!

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Pamatujete si na The Playroom VR? Tento zdarma stažitelný soubor miniher vcelku zdatně demonstroval možnosti tehdy nového PS VR. Naší nejoblíbenější součástí byla relativně krátká taškařice „Robot Rescue“, kde hráč ovládal malého robůtka s modrými kukadly, na výpravě za záchranou dvacítky robotických pidižvíků v nesnázích. K jejich záchraně bylo nutné nejen skákat a bojovat s nepřáteli, ale také interagovat s prostředím pomocí touchpadu ovladače. Už tehdy jsme si říkali, že jde o tak zábavnou a funkční ukázku, že by byla obrovská škoda tento koncept nerozvinout do plnohodnotného titulu. To se naštěstí změnilo druhého října, kdy nám SIE Japan Studio  naservírovalo přesně to, co jsme si přáli, a přihodili ještě kus navíc. Druhého října totiž vyšla hra Astro Bot: Rescue Mission!

Příběh ve hře nesehrává prakticky žádnou roli (i proto jsme ho úplně vypustili v závěrečném hodnocení). Vaše mateřská loď plná robotích přátel je napadena slizkým mimozemšťanem, který ji nejen rozcupuje na kusy, ale jeho vinou se v celkem pěti světech poztrácí i posádka v podobě roztomilých bílo-oranžových robotů. Zachrání se pouze jeden Astro Bot s pláštěnkou, kterou by záviděl i Superman. A právě jemu musíte pomoci vysvobodit ostatní plecháče a hodit mateřskou loď zpátky do gala!

Každý z pěti světů je rozdělen do čtyř klasických úrovní a jednoho levelu s obřím bossem. Do každé ze sekvencí autoři poschovávali osm robotů v nesnázích, které je třeba zachránit, ale i jednoho chameleona, který odemyká často pěkně obtížné bonusové úrovně. Světy jsou neskutečně barevné a hravé. K jejich zdolání přitom nestačí pouze dohopsat do cíle. Váš robotí superhrdina totiž umí pouze tlouci pěstičkami a skákat dvojskokem. Zbytek je tedy na vás, přesněji na vašem létajícím avatarovi s VR helmou na hlavě. Jednou svému malému robotovi pomůžete pomocí vystřelovacího lana s hákem, v jiné úrovni zase zavlažíte vodní stříkačkou, kterou se stane po sebrání příslušné bedýnky váš gamepad, seschlou květinu, po které vyšplhá Astro dál, no a jindy zase budete vrhat shurikeny za účelem sepnutí spínačů. Pozadu nezůstal ani samotný VR headset,kterým budete například odrážet útoky rozzuřených vos. Naprosto stěžejní je pak rozhlížení, kdy je nezřídka nutné doslova koukat za roh, nebo překážku. I samotný průchod úrovní autoři nezřídka ozvláštní nějakým zajímavým prvkem hratelnosti, takže si užijete třeba zběsilou jízdu na bortící se kolejové dráze, nebo balancování na vlnách v útrobách obří velryby. Úrovně jsou neuvěřitelně nápadité a i když mají některé společné téma, je každá z nich svébytná a jedinečná. Jejich prozkoumávání je taková radost, že vám prakticky vůbec nebude vadit, když některého z důmyslně poschovávaných robůtků nenajdete. Prostě se s chutí do levelu někdy v budoucnu vrátíte.

Souboje s bossy jsou stejně jako zbytek hry neskutečně natřískané nápady a humorem. Ať už si zahrajete u obří gorily na zubaře, nebo zchladíte žáhu rozzuřené lávové chobotnici, vždy využijete nejen schopnosti malého robotího hrdiny, ale i funkce ovladače a helmy. Souboje samotné přitom nejsou zvlášť náročné a pravděpodobně je zvládnete hned na první pokus. Díky tomu si i mladší hráči užijí hru bez větších záseků. Samostatnou kapitolou jsou poté speciální výzvy, které odemykáte prostřednictvím nalezených chameleónů. Tyto výzvy jsou zaměřené na některou z mechanik hry a při jejím plnění se pěkně zapotíte. I v tomto ohledu platí naše slova o příjemné různorodosti. Někdy tak v časovém limitu probíháte úroveň za nekonečné kanonády smrtících děl, jindy hasíte ohnivé nepřátele pěkně po vzoru stařičkého „sejmi krtka“. Tyto menší úrovně přitom nerecyklují ty z hlavní kampaně, ale jsou navržené zcela od podlahy. I díky tomu budete chtít toho zatraceného chameleóna najít!

Přečti si  Vývojář Assassin's Creed Mirage má nápady na další příběhy s Basimem

Na vysoké úrovni je i audiovizuální zpracování hry. PS VR má své limity a třeba takový Resident Evil VII byl sice ve VR neskutečným zážitkem, ale vypadal dost hnusně (s vysokou koncentrací nemrtvých to bohužel tentokrát nemělo souvislost). Tento limit zde kvůli sázce na barvičky a animovanou grafiku naštěstí z větší části odpadá. Sice vás možná zarazí, že spoustu levelů zde vlastně poletuje ve vzduchu, ale jako úlitbu slabšímu výkonu technologie to lze překousnout. Zvuk a hudební doprovod je pak naprostá lahoda. Obzvláště, pokud jste si užili rozverné melodie her jako Rayman Origins. Jen ta hudební smyčka při utrácení penízků v automatu s hákem se nám kapánek zajídala.

Přečti si  MudRunner VR oznámen pro Meta Quest 2, 3 a Pro

SIE Japan Studio stvořili takřka dokonalou PS VR hru, která díky své rozjuchanosti a nápaditosti připomíná třeba novější díly Mariových dobrodružství. Může vám být třeba čtyřicet, ale stejně se přistihnete, jak se s kusem plastu přes oči křeníte u televize jako idiot. Hra se dá navíc již nyní v některých obchodech pořídit za necelých osm stovek! Pokud jste vlastníky PS VR, tady není o čem. Astro Bot: Rescue Mission je pro každého milovníka her pro virtuální realitu naprostý „must have“!

Vývojáři: SIE Japan Studio

Vydavatel: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 2. října 2018

Cena v PS Store: 1.199,-

Velikost hry: 7.24 GB

Platformy: PS VR (Recenze)

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno