,,Kéž by mi Hospodin splnil mé poslední přání – mír a blahobyt v Brazílii.“

– Petr II. Brazilský

Vžijte se do role jednoho z velkých panovníků minulosti a prokažte svoji statečnost! Získáte rozsáhlé a bohaté území, avšak cesta k prosperitě je plná výzev. Takto popisuje TLAMA games novinku z deskového světa kolonizace Brazílie, kde pouze jeden hráč může být tím hlavním a nejlepším objevitelem.

Pokud už jste o této hře něco zaslechli, tak věříme, že to byla právě ta nejvíce připomínaná mechanika, takzvaný 4X model. A cože to vlastně je? Jedná se o nový koncept Euro her, lépe řečeno jejich popis, kde 4X je zkratka anglických slov pro Objevování, Expanzi, Využívání a Vyhlazování. V této recenzi, vzhledem k mechanikám, budeme hru silně porovnávat se hrou Scythe, se kterou si je ve spoustě věcech podobná, což ovšem neznamená, že jedna z nich je lepší, ačkoliv cílová skupina hráčů bude navýsost totožná.

Příběh nás zavádí do období objevování a osidlování západního světa. Každý hráč si na začátku vybere svůj národ, který je lehce rozdílný oproti ostatním díky své herní desce hráče a zároveň kvůli panovníkovi, který má své unikátní schopnosti. Brazilský národ má tak například základní jednotky za cenu běžných surovin, zatímco Francouzi se těší svému rozsáhlejšímu dělostřelectvu. Tady už se můžeme mrknout na první podobnost se hrou Scythe, kde si vybíráte svůj národ, který je unikátní svými mechy (zde jednotkami) a schopností národa (zde panovníka). U podobnosti na hráčské desce ještě na chviličku zůstaneme, jelikož jsou zde dva další, silně podobné mechanizmy. Jednou je možnost vylepšování akcí výrobky, které jsou mechanicky nápadně podobné akci Vylepšení v Scythe a zároveň tou druhou je mechanika volby akcí, kde vybíráte z těch několika základních, přičemž nesmíte opakovat tu samou jako minulé kolo. Ačkoliv jsou tyto mechaniky hodně podobné, tak i zde fungují nadmíru dobře a pokud máte tento systém rádi v již zmíněném Scythe, tak si je užijete i zde. Kromě tak nasazování jednotek a vytváření výrobků, je zde ještě nákup obrazů, renovace spojená s produkcí, stavba budov a nakonec paláce, nicméně na to se mrkneme v dalším odstavci.

K pochopení hry a vysvětlení funkčnosti mechanik, je potřeba popsat i většinu hlavních akcí. Je tomu tak potřeba kvůli základnímu milníku celé hry, a to jest ukončení hry splněním úkolů třetí éry. V tu chvíli se bude dohrávat kolo a skončíte. Tyto karty éry, které si každý hráč na začátku vybere, se plní jednoduchým způsobem, a to plněním základních úkonů na nich psaných. K ukončení první éry tak může být potřeba například postavení dvou farem a koupení dvou obrazů. Díky tomu hra docílila tzv. „honby za cílem“ a získáváte tak určitý, unikátní tok myšlenek, jakým způsobem byste měli danou hru hrát. Je tak možné, že se zde budou hráči rozdělovat v tom, komu se tento způsob hraní líbí a komu ne, jelikož vás v podstatě tlačí do dělání akcí, které byste třeba tak moc dělat nechtěli. Například silně pacifistický hráč nebude mít moc chuť dělat 4 jednotky, aby ukončil třetí éru, pokud na to bude mít úkol. No a teď tedy zpět ke zbylým úkolům. Začneme kupováním maleb, které vychází ze skutečných obrazů z té doby a ze hry se tak k nám dostávají zajímavé reálie. Malby jako takové přidávají bonusové efekty během hraní, a to včetně vítězných bodů. Některé malby tak mohou být dokonce i zadarmo, zatímco jiné mohou stát tu nejdražší surovinu. Základní akce, nic složitého. Stavba je ovšem jiná delikatesa. To, jaké můžete stavět budovy, se odvíjí podle několika kritérií. Podle éry, ve které se nacházíte, políčka, na kterém můžete stavět, což zároveň znamená, že budova nesmí sousedit se soupeřem atd. V této fázi jsme se ovšem bohužel dostali do situace, kdy jsem byl „locknut“ na mapě takovým způsobem, že jsem neskutečně dlouho nemohl nic dělat, dokud jsem svým panovníkem nedošel na druhou část světa, kde jsem si založil nové město a stavěl kolem něj. Jelikož takové situaci takřka nelze zabránit, tak se jedná o opravdu nepříjemnou záležitost, která Vám může danou hru dost znechutit. Nakonec velice zajímavá akce, kterou jsem si na chuť nechal schválně jako poslední, je produkce. Ano, je to opět poměrně podobné jako v Scythe, kde zvolíte políčko, na kterém chcete dělat produkci a budete produkovat NICMÉNĚ, zde je to tzv. okořeněno. Vy totiž můžete buď pouze suroviny produkovat NEBO budovu rekonstruovat a otočit ji na opačnou stranu, kde uděláte produkci na budově na opačné straně. Na začátku jsme se obávali, že tato akce bude nevybalancovaná, ale nakonec je hojně využívaná a perfektně se hodí do stylu této hry.

Kapitola sama pro sebe je poté souboj a mapa. Zde se Scythe opět radikálně odlišuje. Sice je taktika a strategie podobná, aneb jednotky nemáte od toho, abyste primárně útočili, nýbrž pohrozit je tou hlavní myšlenkou. Souboj je zde ovšem o poznání více na straně obránce, jelikož remízu vyhrává právě obránce, a navíc získává bonusovou sílu z budovy, na které právě stojí. Bohužel jsou tak jednotky v této hře o poznání více zbytečné, jelikož můžete maximálně zabrat nějakou budovu, či město pro pár bodů, ale to, co byste primárně potřebovali, jako například znemožnění expanze soupeře, je takřka nemožné. Souboj je tedy zde naprosto nepropracovaný, a to nezachraňují ani bojové karty, či obrazy, které můžete použít v souboji, pokud to dovolují. Spíš tak vytváříte pouze jednotku panovníka, jelikož ten je potřeba pro stavbu nového města a zbytek tak maximálně pro body, či pro zajištění podmínek pro ukončení éry. Když se ještě podíváme na mapu, tak se jedná sice o modulární hexagony, nicméně v pravidlech je jasně napsáno, že si máte vybrat jeden z předpřipravených scénářů (myšleno map), který sedí počtu hráčů. Dostáváte se tak do fáze, kdy třeba ve čtyřech hráčích máte k dispozici 4 mapy a víc ani ťuk. Jasně, později si zkrátka začnete vytvářet vlastní mapy, kdo vás v tom zastaví, nicméně pravidla mluví jasně a v tuto chvíli je potřeba k nim takto přistupovat.

Suma sumárum se jedná o nádhernou hru, která dokáže ukázat své téma díky pěkným žetonům, obrazům, či samotným deskám. Rozhodně se nejedná o nijak těžké Euro a určitě si dokáže najít své publikum. Bohužel jsme se subjektivně shodli, že nevíme, proč bychom jej měli opět hrát, když si můžeme zahrát Scythe, který je takřka totožný, akorát dělá spoustu věcí lépe, ale je možné, že si budeme chtít někdy odpočinout a tak vytáhneme tuto jednodušší verzi. Myšlenka uzavírání hry kartami éry je perfektní, nicméně vám dává jasně najevo, jakým směrem byste měli hrát, abyste mohli vyhrát, což ne každému sedne a stejně tak parádní způsob produkce, kde můžete otočit hex s budovou na opačnou stranu a vytvářet tak jiné suroviny. Pokud se vám tak více zamlouvá méně komplexnější Scythe v oblasti Brazílie, tak tento kousek je jasná volba.

Autoři hry: Zé Mendes

CZ distributor: TLAMA games

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 100 minut

Doporučený věk: 14+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
70 %
Znovuhratelnost
90 %
Srozumitelnost pravidel
90 %
Zpracování
90 %
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
deskovka-brazil-imperial-ze-by-scythe-v0-5<font size="3"> Jak se píše v samotném nadpisu... Scythe v0.5. Velmi podobný požitek ze hry, stále dost dobrý a s nádherným designem. Je potřeba počítat s tím, že to opravdu není těžké Euro, ale za ty peníze to rozhodně stojí.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno