Od samotného vzniku psychoanalýzy fascinovala lidská mysl nejen odborníky, ale i umělce a myslitele. Vídeň na počátku 20. století byla intelektuálním epicentrem, kde se Freudova teorie nevědomí prolínala s kulturním kvasem moderní Evropy. Tento historický okamžik nebyl pouze věděckým milníkem, ale zároveň i snahou pochopit podstatu lidství: jeho touhy, děsy a vnitřní konflikty. Město tehdy žilo myšlenkami, které formovaly nejen psychologii, ale ovlivňovaly celou moderní kulturu. Každá ulice Vídně, každá budova nesla otisk dramatických seancí a revolučních teorií, jež se stávaly klíčem k odemykání velkých tajemství lidské mysli. Právě v tomto jedinečném prostředí se zrodily myšlenky, jenž ovlivnily nejen vědní obory, ale i samotné vědomí lidské společnosti.

20241207 132542

Desková hra Cesta do nevědomí využívá právě tento fascinující kontext k vytvoření opravdu výrazného tematického zážitku zaměřeného na psychoanalýzu a rané období psychologie. Je příjemnou zprávou, že tento titul vydala před pár týdny společnost TLAMA Games v českém jazyce. I společně řadou rozšíření, kterými si můžete obohatit tuto výrazně silnou euro hru. Na následujících řádcích se podíváme na zoubek základní verzi hry bez těchto rozšíření.

Hráči se ocitají v samotném centru Vídně, kde pod vedením Sigmunda Freuda objevují tajemství lidské mysli, zkoumají komplexní příběhy pacientů a odhalují jejich skryté touhy a obavy. Titul představuje jedinečný průnik mezi strategií a výrazným ponorem do tématu, jenž je autentický a poutavý. Pro někoho může být tato tematická hloubka však stěží přístupná, což může hráče, kteří nemají blízký vztah k psychoanalýze, odradit, ale o tom si řekneme ještě více.

20241207 132235

Hra je vysoce komplexní, a to jak z hlediska mechanik, tak z hlediska herní struktury. Kombinuje mechanismy worker placement, engine building a vylepšování herních prvků. Nechci zde opisovat pravidla ale pojďme si spíše probrat jednotlivé mechanismy, abych vám nastínil, že hra je možná až přespříliš komplexní po stránce využívání herních mechanismů. Kupříkladu, začněme s engine buildigem. S tím se hráči setkají hned ve trojím provedení: kanceláří, stupnicemi porozumění a procesem léčení pacientů. Začněme třeba kanceláří, reprezentovaná moc hezkou dvouvrstvou kartonovou herní deskou hráče, jenž lze postupně vylepšovat pomocí destiček a získat tak efektivnější akce a schopnosti. Druhým systémem jsou stupnice porozumění zahrnující oblasti jako seberozvoj, svoboda a zápal; jejich zvyšování otevírá nové možnosti a schopnosti. Třetí formou je proces samotného léčení pacientů, kdy hráči kombinují zdroje a specifické akce k dosažení terapeutických úspěchů, které nejen přinášejí body, ale také nové bonusy a synergie. Tyto systémy spolu vzájemně interagují a vytvářejí komplexní, propojený celek poskytující mnoho strategických možností.

Přečti si  Záběry z hraní Onimusha: Way of the Sword předvádí souboj a Mijamota Musašiho

20241207 132149

Jednou z nejvýraznějších herních prvků je Stůl Středeční společnosti, kde se hráči scházejí, aby volili akce a získávali bonusy. Přesněji řečeno umisťují své myšlenky. Tento prvek symbolicky odkazuje na Freudovu psychoanalytickou skupinu a podporuje rozhodování, které je klíčové pro další průběh hry. Další herní deskou nacházející se uprostřed stolu je mapa města představuje historickou Vídeň, kde hráči mohou navštěvovat knihovny, muzea, divadla a další ikonická místa, aby získávali inspiraci a zdroje. Tato tematická autenticita propůjčí atmosféru města s herními rozhodnutími, což hřáče vtahuje do děje a zároveň jim poskytuje strategickou flexibilitu.

20241207 132259

A pojďme se podívat na to hlavní, tedy na pacienty. Hráči mohou prožívat příběhy pacientů, kteří přicházejí s různými psychickými poruchami, jako jsou úzkostné stavy, fobie nebo posttraumatické stresové poruchy. Pacienti mají jedinečné charakteristiky a jejich léčba zahrnuje kombinaci zdrojů a terapeutických postupů. Tito pacienti jsou reprezentováni krásně ilustrovanými kartami, stejně tak jako jejich sny. Co dodává na dynamičnosti a zvýšení znovuhratelnosti je prvek průhledných karet melancholie, jenž se přikládají na karty pacientů, tak aby přidávali náladu s níž daný pacient přichází do ordinace a herně tak zvyšuje variabilitu a poskytují zpětnou vazbu ohledně postupu terapie.

20241207 132642

Rád bych taktéž zmínil drobnost, ale za mě stojí za zmínku. Tím jak léčíte pacienty a provádíte spoustu různých akcí, tak za to získáváte body. Pochopitelně, kdo má nejvíce bodů na konci hry vyhrává. A přibližně 70 až 80 procent bodů získáte během hraní. Tzn., závěrečné bodování už je opravdu otázkou jen dvou minut. V jiných hrách je u takto komplexních her tato činnost spojená s dlouhým procesem, což se zde nekoná.

Přečti si  Kingdom Come: Deliverance 2 je blízko 2 miliónům prodaných kusů

Co určitě stojí za zmínku je velmi kvalitní produkční hodnota, která je trochu pokažená absencí jakéhokoliv insertu, který by hře slušel. Resp., je přítomen insert na žetony, ale zbytek herních komponentů lítá volně po krabici. Ono, zas na druhou stranu už tam zbývá jen několik velkých herních desek a karty. Tzn., opravuji svůj výrok a volně lítají jen karty, jenž mám umístěné v sáčku. Rád bych vyzdvihnul ilustrace, za nimiž stojí práce Vincenta Dutraita, které výrazně přispívají k pohlcující atmosféře hry. Každý detail na kartách, deskách a komponentech odráží pečlivou přípravu a uměleckou preciznost. Jeho rukopis můžete znát z oblíbené rodinné hry Divukraj. Pravidla jsou dobře zpracována a zahrnují ilustrované příklady, což usnadňuje jejich pochopení. Nicméně i tak vyžaduje proniknutí do hry několik partií, které hráče odmění příjemným pocitem uspokojení, jakmile plně ovládnou její strategické možnosti. Otázka je však jestli to hráči vydrží.

20241207 132009

Cesta do nevědomí není určená pro příležitostné hráče nebo rodinné hraní. Jedná se o hru pro zkušenější deskovkáře, kteří ocení strategickou hloubku a tematickou bohatost. Komplexnost hry a široký záběr mechanik vyžadují trpělivost a odhodlání, ale dokáže odměnit jedinečnými momenty uspokojení, kdy každé rozhodnutí má dlouhodobý dopad na výsledek. Herní momenty, kdy hráči odhalují skryté aspekty pacientů nebo dokončují náročné terapie, patří mezi nejintenzivnější zážitky, které hra nabízí. Tato tematická hloubka osloví především hráče se zájmem o psychoanalýzu a psychologii, ale může být náročně přístupná těm, jenž se s tímto tématem neztotožňují. Třeba taková moje žena má vystudovanou psychologii, tak pro ní to byl de facto předčasný vánoční dárek.

20241207 132348

CZ Distributor: TLAMA Games

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 120 minut (reálně se pohybuje okolo dvou až tří hodin)

Doporučený věk: 12+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
75 %
Znovuhratelnost
80 %
Srozumitelnost pravidel
80 %
Zpracování
80 %
deskovka-cesta-do-nevedomi-prinasi-ponor-do-neprobadanych-hlubin-lidske-mysli-a-jejich-chmurPokud jste nadšenci do psychologie, milujete hutná témata a nevadí vám strávit hodiny pronikáním do pravidel, Cesta do nevědomí vás nezklame. Nabízí unikátní zážitek propojující emocionální a intelektuální výzvu, a poskytuje příležitost objevovat složitosti lidské mysli skrze deskové hraní. Pro milovníky tematicky deskových her je tento titul nenahraditelným zážitkem, který zůstane dlouho v jejich paměti.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno