Ta holka měla štěstí, že jsme ji našli. Chvíli bude pracovat v karanténě, ale snad bude dobrá. Pro toho sedláka jsme se už vrátit nedokázali. Škoda ho. Proklatý snobský zboží z ciziny!

Pokud jste při dějepisu dávali pozor, tak si pamatujete, že v roce 1347 vypukla velká epidemie moru ve městě Messina. Já jsem si to třeba nepamatoval, ale díky komplexní velké Euro hře od mého oblíbeného autora Vladimíra Suchého a Raúla Fernándeze Aparicia s názvem Messina 1347 jsem se o toto téma začal více zajímat. Taky byste měli. Ale co byste měli udělat především je vžít se na cca 60 – 140 minut v 1 – 4 hráčích do rolí aristokratů a zachraňovat přeživší měšťany tohoto zamořeného města. Krabice se hrou je klasického obdélníkového tvaru s nádhernou ilustrací od Michala Peichla, která Vás okouzlí svým stylem. Jak vám asi došlo tak hru vydává nakladatelství Delicious Games, které mi ji poskytlo a o českou verzi hry se postaralo Fox in the box. Po otevření krabice vás trochu překvapí poloplnost (mysleme pozitivně) samotné krabice, kde naleznete pravidla, dřevěné komponenty (především velmi roztomilé krysičky), herní desku, nějaké ty kartony a spoustu pytlíčků, které máme rádi.

Jak jsem zmínil v úvodu, vžijete se do role aristokratů, kteří svými činy budou bojovat s morem v Messině a snažit se o její následné znovuosídlení. Před samotnou přípravou hry si vzpomeneme na pracovní činnosti z minulé velké pecky z dílny Vládi Suchého, kterou byla Praga Caput Regni, složíme si ukazatel nákazy a nalepíme několik samolepek na žetony. A ukazatel se krásně točí, protože se jedná o kormidlo lodi.  Herní plán, představující venkov Messiny je dost variabilní, neboť se skládá z hexových dílů, které se na začátku semi-náhodně připraví dle počtu hráčů do určitého obrazce. Zvyšuje se tím variabilita hry. Přidají se díly přístavišť (též náhodně), nakupí se destičky budov, kotvišť, dílen a další. Pokud se vám stalo, že jsou některá přístaviště vzhůru nohama, nezoufejte, je to jen malá vada na kráse. Každý hráč si vezme herní desku, destičku šlechtického archívu a dřevěné komponenty své barvy. Pro první hru je doporučená strana „A“. Dále se umístí ukazatele písemných záznamů, bodů, pořadí hráčů a poblíž hrací desky se položí komponenty surovin, moru a krys. Hra může začít!

První kolo hry je dost odlišné od ostatních pěti kol. Příprava je lehce jiná, ale co je klíčové je to, že na herním plánu nejsou žádné figurky. Ty tam popořadě hráči umístí, přičemž na nich vykonají příslušné akce. V ostatních kolech se již po plánu figurkami pohybuje (což z Messiny dělá ne worker placement, ale worker movement), umístí se pouze nové získaná figurka. Otočí se vrchní destička kotvišť a určí se kam připluje loď s morem. Dále se určí, kde proběhne nákaza pomocí ukazatele, což znamená, že se na určité dílky rozdají kostičky moru a žetony měšťanů. Na konci kola se provede sekvence přípravy na další kolo a pokračuje se dál. Cílem hry je mít na konci nejvíce bodů a co vám k tomu dopomůže? Velice promyšlené tahy. Pokaždé když svou figurkou stoupnete na pole s měšťany, evakuujete je do karantény, do dílny nebo na statek, dle toho, zda se nacházeli v zamořené oblasti. Pokud se na poli nachází kostička moru, můžete ji vymýtit za použití žetonu ohně. A tuto činnost chcete vykonávat často. Pokud to neuděláte, tak pokaždé dostanete za „odměnu“ tu krásnou dřevěnou krysičku, o které jsem se již zmínil. Tato mechanika trestá hráče, kteří kašlou na „nějakej mor“ a jedou si tu svoji. Na konci hry vás to totiž stojí nějaké body. Ale mohlo by těch bodů být více, k čemuž se ještě dostanu. Zároveň se mýcením moru posouváte na stupnici, která vám dává jednorázové odměny a body na koci hry. Po této sekvenci, máte dvě možnosti akcí, které můžete vykonat: 1. akci na dílku, 2. znovuosídlení dílku.

Akce na dílcích jsou různorodé: od jednoduchého získání surovin, stavbu až po pohnutí správcem na statku. Statek je součástí desky každého hráče, kam si bude pokládat zachráněné měšťany. Při pohybu správce se aktivuje příslušný měšťan, nebo více a provede se akce, ke které byl přiřazen. Je vhodné si dobře připravit měšťany při pohybu správce. Pokud se rozhodnete nevykonávat akci na dílku, můžete jej znovu osídlit. Cena za osídlení je zobrazena na každém dílku, ale pro tuto akci musíte mít připravený volný vůz. Pokud se ovšem unáhlíte a pošlete měšťany zpátky moc brzy, tak se může stát, že pokud se při rozdávání nákazy dostane kostička na osídlený dílek, dostanete opět krysu. Což tématicky dává smysl. Na konci kola se provede produkce. Pokud máte měšťany umístěné ve vylepšeném karanténním domě, nebo v dílně, dostanete vyobrazenou odměnu a posunete měšťany v rámci karanténního domu do další pozice případně na statek nebo do dílny, tedy tak, jak jsme to všichni zažili za poslední dva roky, že? Speciální dílky jsou přístaviště, kde může stát i více figurek, kde jako jediná akce je uzmutí lodi s pokladem a s morem. (tímto způsobem se pravděpodobně šířil mor, historická pozn.). Na konci kola se udělá příprava na další kolo, která mimo jiné obsahuje i položení figurek. Pokaždé když hýbnete figurkou, tak ji postavíte. Názorně se tím rozliší, která figurka už byla na tahu.

Zajímavě je zde vyřešeno pořadí hráčů, které se pro každé kolo určuje jinak a to většinou pořadím na jedné ze stupnic. To nutí hráče hrát komplexně, což může být na jednu stranu fajn, na druhou to může vytvářet jistý zmatek. Hra krásně drží téma, což je znát i na postupující morové nákaze, kdy se v jednom z kol šíří mor dokonce dvakrát a ve dvou závěrečných kolech je nutné zaplatit dvakrát oheň za vymýcení jedné kostičky moru. V posledním kole se mor nešíří, což naznačuje jeho postupné vymýcení. Získat body lze postupně při samotném hraní i při závěrečném bodování. Pokud někdo dřív postaví vůz, bude za to odměněn více body a tak podobně. Stupnice a akce na statcích jsou spolu provázány, je tedy možné jich při dobrém tahu vykonat hned několik, protože se navzájem v tu chvíli řetězí na další a další. Plánování dopředu je zde tedy opravdu velikou výhodou. Vzhledem k modulárnímu hernímu plánu se jedná o znovuhratelnou záležitost, kdy každá partie bude jiná. Pravidla by mohla být napsaná trochu lépe, ale i tak se v nich dá dobře vyznat. Graficky se jedná o krásnou hru, což u se u Euroher moc často nevidí. Žel bohu některým mým spoluhráčům právě krása narušovala jejich přehled a vnášela tak zmatky v případě přehlédnutí kostičky moru, nebo si pletli druhy měšťanů. Já takový problém neměl. Každopádně i přes některé drobné neduhy se jedná o povedené Euro, což je již taková klasika od Delicious games. Od nich se prostě nedá čekat nic špatného, o to víc, když jedním z testerů Messiny jsem byl právě já 😉

Přečti si  DESKOVKA: Milovnici draků dostávají na stůl Na křídlech draků

Autor hry: Raúl Fernández Aparicio, Vladimír Suchý

CZ distributor: Fox in the Box

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 60 – 140 minut

Doporučený věk: 14+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
70 %
Znovuhratelnost
85 %
Srozumitelnost pravidel
75 %
Zpracování
90 %
Robert Tuharský
Vášnivý hráč deskovek, M:TG a gamebooků. Snažím se i o něco jako natáčení videí na Youtube a často se věnuji sledování filmů.
deskovka-messina-1347-kruta-minulost-evropy<font size="3">Komplexnější euro pro pokročilé až náročné hráče. Cena hry: 1200 Kč Hra plně odpovídá ceně <br/>

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno