„Uprostřed skrytého rozlehlého lesa stojí posvátný Pradub – mocný a majestátní strom rostoucí zde již od počátku světa. Podle pradávných pověstí právě z jeho dřeva Vznešení stvořili první zvířata a lidi.“

– Úvod do pravidel hry

 

Jaké by to asi bylo stát se na chvíli keltským druidem? Prožít pohanskou éru plnou mystiky, rituálů a obřadů? Ponořit se do druidských tajemství a splynout s přírodou?

Právě tento zážitek Vám může poskytnout hra Pradub (Oak), kterou do českých luhů a hájů přineslo vydavatelství Tlama Games. Jedná se o prvotinu Herního designéra Wima Goossense a jeho uvedení na trh se ujalo vydavatelství Game Brewer. A to už má za sebou, na rozdíl od autora, notnou dávku deskoherních titulů. Z mnoha jmenujme například Fuji Koro, Stroganov, Hypocrates, již recenzovanou Paříž nebo novější a skvělý Arkwright.

Pradub je převážně workerplacement, který zabere něco kolem hodinky a půl. Určen je pro jednoho až čtyři hráče starších 12 let. Vaším úkolem je ujmout se jednoho ze čtyř druidských řádů a prokázat, že právě tví věrní si zaslouží stát se vyvolenými a odhalit prastará tajemství Pradubu.

Jako obvykle začneme samotnou krabicí a jejím obsahem. Ve středně velké krabici naleznete komponentů poměrně hodně. Od rozkládacího herního plánu, desek hráčů, různých drobných součástí, herních karet až po žetonky surovin a lektvarů. Základním herním prvkem jsou ovšem samotné figurky se svým vybavením. K tomu se dostaneme později. Žádný sofistikovaný inzert ale v krabici nehledejte. Vše je nutné pro budoucí rychlý setup „napytlíčkovat“.

Co se tyče pravidel, tak ty jsou na první pohled docela nepřehledné. I když to je do jisté míry pravda, samotná hra není až tak složitá. Problém nastává až s jednotlivou symbolikou, ve které se v prvních hrách budete ztrácet a neustále pravidly listovat. Sice zde na konci existuje souhrn, ale i ten má několik stránek a prvotní orientace není vůbec snadná. Což se ovšem během hraní dalších partií zlepší.

Hra je rozdělena na 3 fáze – úsvit, den a soumrak. Úsvit slouží k získání potřebného příjmu. Ve fázi dne se odehrává drtivá většina hry a při soumraku už se pouze připravuje hra na další kolo. K dispozici budete mít dvě skupiny druidů. Pasivní druidi, kteří budou lézt po větvích Pradubu a sbírat přísady v lese. A aktivní, kteří slouží k vykonávání zbylých akcí. Pomocí karet a placením surovin je umisťujete na jednotlivá herní pole a spouštíte různé efekty. To vše během 5 kol a s omezeným počtem druidů. Počet akcí v nich zahraných už závisí čistě na Vaší šikovnosti a částečně i na vybraném řádu. Nejpovedenější částí hry je ovšem povyšování druidů na stařešiny. K tomu slouží malé herní komponenty (brašna, parohy, plášť apod.), které „obléknete“ na svého druida. Nejenže to vypadá skvěle, ale zároveň to umožní hrát speciální akce a odemyká jejich jedinečné schopnosti.

Přečti si  HP a Ferrari oznamují partnerství. Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Hra se nejlépe hraje ve čtyřech hráčích. Pokud chcete hrát v jiném počtu, tak hráče nahrazuje nehrající barva a chová se podle předem daných pravidel. Nenahradí to reálného soupeře, ale sem tam to dokáže pořádně znepříjemnit hru. Bonusem budiž sólový mód. Automa bude zabírat políčka podle vyložených karet. Občas budete mít štěstí a automa nebude překážet Vašim plánům a někdy přesně naopak. Bonusem budiž, že sólo mód v této hře není úplně jiná hra než základ. Feeling je podobný jako při hraní ve více hráčích.

Hra samotná nepatří mezi naprosté herní pecky, ale zároveň to není žádný propadák. Kdyby autor trochu víc zapracoval na některých částech, tak by byla hra skvělá. A kdyby například přibyla možnost během hry měnit jednotlivé kotlíky s lektvary nebo trochu zapracoval na větším balanci mezi jednotlivými druidskými řády, hned by byla hra zajímavější. Ale aspoň to zvyšuje znovuhratelnost, protože si při další partii nalosujete zase něco jiného a změní to celou Vaší strategii.

Ne úplně pozitivní pocit mám z toho, že Vás hra občas nutí dělat akce, které nechcete. Některé jednoduše nejsou dost výhodné nebo je nemůžete uplatit. Vždycky zde ale existuje možnost lézt po stromě nebo připlatit druida za výhodnější políčko. Ať už se jedná o jednotlivé akce nebo druidské řády. Nutno ovšem podotknout, že je to aspoň výzva a nutí Vás to nad hrou mnohem více přemýšlet. Tahle hra totiž chyby moc neodpouští. A to vůbec není špatně. Spíše naopak. Ne vždy stihnete před koncem hry udělat vše potřebné a máte tak pocit, že to můžete příště zahrát lépe. Herní doba je přívětivá a se samotným bodováním nebudete mít na konci partie problémy. Body se totiž zapisují rovnou, a ne až na konci. Neřadí se tudíž mezi hry, kde musíte body složitě počítat a rychle víte, kdo je vítězem. To se v dnešním světě všemožných „point salátů“ cení 😊.

Přečti si  Servery LittleBigPlanet 3 byly na neurčito vyřazeny z provozu

I přes určité chyby se ovšem nejedná o špatnou hru. Je vidět, že autor teprve nabírá zkušenosti herního designéra a má dobře našlápnuto. Libí se mi, že hra drží skoro po celou dobu téma. Jsou zde runy, zvířata, menhiry, druidi, slavnosti slunovratu apod. K tomu sedí celkový design, i když na první pohled možná trochu nepřehledný. Jen mi tam nedává smysl lezení po stromu. Gró celého konceptu. Co to má s druidskou kulturou společného? Autor se to snažil vysvětlit hned v úvodu pravidel, ale stejně mi to tam tak nějak nepasuje, ale to je asi spíš osobní pocit. Na druhou stranu musím vyzdvihnout „oblékání“ (a tedy vylepšování) figurek, které mi chtě nechtě dělalo upřímnou radost. Není to úplně unikátní mechanika, ale rozhodně jí ve hrách často nevídáme. Stejně jako mechaniku používání artefaktů. Ty dávají speciální akce, ale jejich použitím a následným pootočením ho opotřebováváte a ztrácíte tak těžce získané body.

Tak nějak přemýšlím, pro jakou skupinu hráčů by se Pradub hodil. Pro začátečníky a děti je na můj vkus moc hráčská. Pro extra zkušené hráče na druhou stranu ne úplně záživná. Asi je třeba hledat někde uprostřed 😊

Autor hry: Wim Goossens

CZ distributor: TLAMA games

Počet hráčů: 1 – 4

Přibližná herní doba: 60 – 90 minut

Doporučený věk: 12+

PŘEHLED RECENZE
Zábava
50 %
Znovuhratelnost
75 %
Srozumitelnost pravidel
60 %
Zpracování
80 %
deskovka-pradub-co-takhle-stat-se-druidemNormální hra, za normální peníze, pro normální hráče. Rozhodně se nebude prodávat v desetitisícových nákladech, ale nějaké kupce najde.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno