Je to vcelku zajímavé téma a dost často se v poslední době vedou v různých diskusích vášnivé debaty. Pokusili jsme se to malinko shrnout a do značné míry snad i vyjasnit.

Jak je možné že jsou lidé schopni zaplatit za nefunkční, či dokonce rozbitý produkt?

Nikdo z nás by si asi nikdy nešel koupit mobilní telefon, který by se sice zapnul, ale nikam byste se z něj nedovolali ani nedopsali, minimálně do té doby, než by vám výrobce nedodal opravný patch, který by vyřešil textovky, ale volání by do dalšího opravného patche stále nefungovalo. V takovém případě byste asi produkt neomlouvali, že tím, že sice jste si ho teď koupili, ale plně funkční bude až za 2-6 měsíců a že máte ještě jiný, z kterého si zatím zavoláte. V takovém případě byste s 98% pravděpodobností šli do obchodu a prodejci ho při nejmenším omlátili o hlavu a dožadovali se vrácení peněz. Proč tedy není stejný scénář praktikován u her, když se vlastně také jedná o produkt, který si hráči kupují s tím, že jim bude plně fungovat a poskytne jim kvalitní zábavu, za kterou utratí nemalé peníze. Jak si mohou vývojáři her a herní distributoři vůbec dovolit prodávat nefunkční ba dokonce rozbité hry? Přeci jen se nejedná o produkt za pár korun z podloubného pofidérního digitálního krámku.

Vezměme si, že digitální kopie nové hry má průměrnou cenovku okolo 1.600,-Kč k čemuž nepočítáme dnes tak oblíbené season passy, které mnohdy stojí dalších 900,-Kč, celkově vás tedy taková hra vyjde na pěkných 2.500 mnohdy i více a nabídne Vám pouhých cca. 8 – 100 hodin zábavy podle žánru. Výše zmíněný telefon Vám bude sloužit mnohem déle průměrná životnost včetně podpory je 48 měsíců a i při ceně 24.000,-Kč za top model se jedná o investici 500,-Kč/měsíc, kdežto u hry je to 2.500,- za 4 dny nonstop zábavy, která v případě bugů a chyb znemožňujících postup ve hře přestává být zábavou.

Příliš hráčů, málo tvůrců a velká hra čísel

Nemusíme si tu nalhávat, že hraní videoher není do jisté míry závislostí a v případě multi playerových her postavených na lootu se dá mnohdy s nadsázkou hovořit až o závislosti, která připomíná závislost na heroinu. Prostě to potřebujete a přes to nejede vlak. Ovšem hráči videoher také velmi touží po novém obsahu a mají zkrátka potřebu hrát něco nového. A právě zde začíná veškerý problém ona potřeba hrát. Proto lidé před objednávají ohlášené tituly a pokračování herních sérií aniž by vůbec tušili a věděli, jaká hra nakonec bude. Je to onen hlad hráčů, kterých neuvěřitelné množství po nových titulech a tímto hladem vytvářejí neúměrný tlak na herní vydavatele a vývojáře, kteří z tohoto hladu chtějí pochopitelně profitovat a vydělat na něm maximum. Akcionáři tlačí na vydavatele, protože chtějí mít vysoké dividendy ze svých akcií, ti tlačí na vývojáře, aby mohli naplnit očekávání akcionářů, a vývojáři vydávají hry, které jsou nedodělané a plně chyb, které musí posléze dlouhé měsíce opravovat.  I toto je jeden z důvodů proč se hry stávají více jednoduchými a tzv. player friendly a vytrácejí se z nich složitější herní mechanismy. Ovšem v prvopočátku si za tuto situaci mohou vlastně samotní hráči, kteří bezhlavě před objednávají hry, jako pobláznění aby ukojili svou touhu po hraní. Velké herní vydavatele v dnešní době příliš nezajímá, zda je hra dobrá či špatná, ale jen to jak se rychle prodává a jaké jsou předprodeje. Vydavatele zajímají jen čísla, která jim ukazují, že to jak to dělají, dělají vlastně správně. Vydavatele se začnou o hru zajímat zpětně až tehdy když jim čísla ukazují, že je něco špatně podobně jako tomu bylo například u posledního dílu Call of Duty: Infinite Warfare, Sniper: Ghost Warrior 3 nebo Mass Efectu Andromeda, kde u druhého jmenovaného to skončilo rozdělením studia a oznámením delší pauzy této značky.

Výroba her a softwaru není nic jednoduchého, ale…

Mnoho lidí bude namítat, že výroba softwaru a optimalizace her není ničím jednoduchým, že je potřeba počítat s různými konfiguracemi a nastavením, s tím nelze nesouhlasit, ale co potom dělají Alfa testeři a Beta testeři, testují vůbec hry a hlásí potíže, na které narazí? A pokud ano, zapracuje je hned někdo a opraví, nebo se jen hromadí a oprava se vydá až v době kdy je hra v prodeji a čeká se, jak moc si budou stěžovat recenzenti a samotní hráči? Navíc uzavřené Bety a následné otevřené Bety dnes již neslouží k odhalování chyb ve hrách, ale spíše jako bonus pro předplatitele hry a maximálně ověření si nastavení serverů pro hru více hráčů.

https://youtu.be/uBhW2ByH748

Chceme změnu, ale dál slepě podporujeme vydavatele

Bohužel poptávka stále převyšuje nabídku a navíc si hráči a uživatelé na tento trend, který u her a softwaru nyní je nastaven tak nějak zvykli. Sice někteří z nich brblají ale svou předobjednávku a day one koupi stejně nezruší a to jen z toho důvodu, aby alespoň na chvilku ukojili svůj hlad po něčem novém.  

Když by hráči přestali hry předobjednávat, hladově kupovat a začali by hry i vracet z důvodu nefunkčnosti a chyb, tak by se herní vydavatelé začali více soustředit na to, proč tomu tak je a jejich hry by je začali zase více zajímat a byly by zase o něco kvalitnějšími a lepšími než nyní.

1 komentář

  1. dobry clanek smutne je ze nicemu nepomuze vsichni nadale predobjednavaji a my co to nedelame budeme hrat diky tomu stejne shity jako minuly rok, protoze proc by vyvojar neco menil kdyz si hru uz vsichni predobjednali

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno