Je to vcelku zajímavé téma a dost často se v poslední době vedou v různých diskusích vášnivé debaty. Pokusili jsme se to malinko shrnout a do značné míry snad i vyjasnit.
Jak je možné že jsou lidé schopni zaplatit za nefunkční, či dokonce rozbitý produkt?
Nikdo z nás by si asi nikdy nešel koupit mobilní telefon, který by se sice zapnul, ale nikam byste se z něj nedovolali ani nedopsali, minimálně do té doby, než by vám výrobce nedodal opravný patch, který by vyřešil textovky, ale volání by do dalšího opravného patche stále nefungovalo. V takovém případě byste asi produkt neomlouvali, že tím, že sice jste si ho teď koupili, ale plně funkční bude až za 2-6 měsíců a že máte ještě jiný, z kterého si zatím zavoláte. V takovém případě byste s 98% pravděpodobností šli do obchodu a prodejci ho při nejmenším omlátili o hlavu a dožadovali se vrácení peněz. Proč tedy není stejný scénář praktikován u her, když se vlastně také jedná o produkt, který si hráči kupují s tím, že jim bude plně fungovat a poskytne jim kvalitní zábavu, za kterou utratí nemalé peníze. Jak si mohou vývojáři her a herní distributoři vůbec dovolit prodávat nefunkční ba dokonce rozbité hry? Přeci jen se nejedná o produkt za pár korun z podloubného pofidérního digitálního krámku.
Vezměme si, že digitální kopie nové hry má průměrnou cenovku okolo 1.600,-Kč k čemuž nepočítáme dnes tak oblíbené season passy, které mnohdy stojí dalších 900,-Kč, celkově vás tedy taková hra vyjde na pěkných 2.500 mnohdy i více a nabídne Vám pouhých cca. 8 – 100 hodin zábavy podle žánru. Výše zmíněný telefon Vám bude sloužit mnohem déle průměrná životnost včetně podpory je 48 měsíců a i při ceně 24.000,-Kč za top model se jedná o investici 500,-Kč/měsíc, kdežto u hry je to 2.500,- za 4 dny nonstop zábavy, která v případě bugů a chyb znemožňujících postup ve hře přestává být zábavou.
Příliš hráčů, málo tvůrců a velká hra čísel
Nemusíme si tu nalhávat, že hraní videoher není do jisté míry závislostí a v případě multi playerových her postavených na lootu se dá mnohdy s nadsázkou hovořit až o závislosti, která připomíná závislost na heroinu. Prostě to potřebujete a přes to nejede vlak. Ovšem hráči videoher také velmi touží po novém obsahu a mají zkrátka potřebu hrát něco nového. A právě zde začíná veškerý problém ona potřeba hrát. Proto lidé před objednávají ohlášené tituly a pokračování herních sérií aniž by vůbec tušili a věděli, jaká hra nakonec bude. Je to onen hlad hráčů, kterých neuvěřitelné množství po nových titulech a tímto hladem vytvářejí neúměrný tlak na herní vydavatele a vývojáře, kteří z tohoto hladu chtějí pochopitelně profitovat a vydělat na něm maximum. Akcionáři tlačí na vydavatele, protože chtějí mít vysoké dividendy ze svých akcií, ti tlačí na vývojáře, aby mohli naplnit očekávání akcionářů, a vývojáři vydávají hry, které jsou nedodělané a plně chyb, které musí posléze dlouhé měsíce opravovat. I toto je jeden z důvodů proč se hry stávají více jednoduchými a tzv. player friendly a vytrácejí se z nich složitější herní mechanismy. Ovšem v prvopočátku si za tuto situaci mohou vlastně samotní hráči, kteří bezhlavě před objednávají hry, jako pobláznění aby ukojili svou touhu po hraní. Velké herní vydavatele v dnešní době příliš nezajímá, zda je hra dobrá či špatná, ale jen to jak se rychle prodává a jaké jsou předprodeje. Vydavatele zajímají jen čísla, která jim ukazují, že to jak to dělají, dělají vlastně správně. Vydavatele se začnou o hru zajímat zpětně až tehdy když jim čísla ukazují, že je něco špatně podobně jako tomu bylo například u posledního dílu Call of Duty: Infinite Warfare, Sniper: Ghost Warrior 3 nebo Mass Efectu Andromeda, kde u druhého jmenovaného to skončilo rozdělením studia a oznámením delší pauzy této značky.
Výroba her a softwaru není nic jednoduchého, ale…
Mnoho lidí bude namítat, že výroba softwaru a optimalizace her není ničím jednoduchým, že je potřeba počítat s různými konfiguracemi a nastavením, s tím nelze nesouhlasit, ale co potom dělají Alfa testeři a Beta testeři, testují vůbec hry a hlásí potíže, na které narazí? A pokud ano, zapracuje je hned někdo a opraví, nebo se jen hromadí a oprava se vydá až v době kdy je hra v prodeji a čeká se, jak moc si budou stěžovat recenzenti a samotní hráči? Navíc uzavřené Bety a následné otevřené Bety dnes již neslouží k odhalování chyb ve hrách, ale spíše jako bonus pro předplatitele hry a maximálně ověření si nastavení serverů pro hru více hráčů.
https://youtu.be/uBhW2ByH748
Chceme změnu, ale dál slepě podporujeme vydavatele
Bohužel poptávka stále převyšuje nabídku a navíc si hráči a uživatelé na tento trend, který u her a softwaru nyní je nastaven tak nějak zvykli. Sice někteří z nich brblají ale svou předobjednávku a day one koupi stejně nezruší a to jen z toho důvodu, aby alespoň na chvilku ukojili svůj hlad po něčem novém.
Když by hráči přestali hry předobjednávat, hladově kupovat a začali by hry i vracet z důvodu nefunkčnosti a chyb, tak by se herní vydavatelé začali více soustředit na to, proč tomu tak je a jejich hry by je začali zase více zajímat a byly by zase o něco kvalitnějšími a lepšími než nyní.
dobry clanek smutne je ze nicemu nepomuze vsichni nadale predobjednavaji a my co to nedelame budeme hrat diky tomu stejne shity jako minuly rok, protoze proc by vyvojar neco menil kdyz si hru uz vsichni predobjednali