PlayStation 6 možná bude potřebovat PlayStation 5 Pro, aby konzole dosáhla očekávaného technologického skoku, a to z několika důvodů, včetně toho, že výroba rychlejších a složitějších CPU a GPU pro zvýšení výkonu a funkcí konzole již není zcela možná.
Richard Leadbetter ze společnosti Digital Foundry nedávno vysvětlil, proč konzole střední generace (Refresh), která bude uvedena na trh příští měsíc, inovuje oblast konzolí způsobem, který bude mít zásadní význam pro budoucí hardware, a to zavedením strojového učení do oblasti konzolí. S konzolí PlayStation 4 Pro nabídla společnost Sony systém s GPU, který byl dvakrát výkonnější než u základního modelu, a to za cenu o pouhých 100 dolarů vyšší. Dnes společnost nemůže udělat totéž za 250 dolarů, ale dosahuje podobných výsledků s upscalerem PlayStation Spectral Super Resolution, který je poháněn specializovaným hardwarem.
Budoucí konzole, jako je PlayStation 6 a příští Xbox, budou pravděpodobně následovat tento příklad, protože náklady na tranzistor se v průběhu let velmi změnily a velké zvětšení velikosti GPU je velmi nepravděpodobné. S pomocí umělé inteligence je však možné dosáhnout úžasných výsledků jen s mírným nárůstem velikosti a výkonu hardwaru. Vývoj technologií poháněných umělou inteligencí však vyžaduje čas. Když společnost NVIDIA představila umělou inteligenci v oblasti počítačových her s řadou RTX 2000 a DLSS, nikdo nevěřil, že tato technologie k něčemu povede. Stejně tak to bylo s ray tracingem, který vypadal jako novinka a nic víc. Roky, výzkum a investice vše obrátily a dnes se upscaler stal jednou z nejzásadnějších změn pro hry za velmi dlouhou dobu a společnosti NVIDIA se podařilo přinést path tracing do herního prostoru.
K tomu, aby se technologie poháněné umělou inteligencí v konzolích dostaly na stejnou úroveň jako NVIDIA DLSS, ne-li ještě dál, bude zapotřebí podobné množství času a výzkumu, a proto společnost Sony rozhodně udělala dobře, když vydala PlayStation 5 Pro s upscalerem PSSR poháněným umělou inteligencí a specializovaným hardwarem. Tato technologie má rozhodně co zlepšovat a čas, který zbývá do vydání PlayStation 6, zajistí, že v době uvedení systému nové generace bude vše na zcela jiné úrovni, a zároveň poskytne vývojářům čas, aby si na tyto nové technologie zvykli a využili je ve svých hrách naplno.
PlayStation 6 ještě nebyl oficiálně odhalen. Víme o něm pouze to, že jej bude opět pohánět AMD a že bude zpětně kompatibilní.