V současné době jsou gambling a pay2win systémy v online hrách velmi žhavým tématem. Řada lidí si ale úplně neuvědomuje jak velký problém to je a co vše lze v online hrách za gambling považovat.

Loot Boxy poskytující zvýhodnění při online hraní

Jedná se asi o nejvíce kontroverzní formu loot boxu, která se objevila právě ve Star Wars Battlefront II, díky níž se spustila celá aktuálně probíhající kauza. Tato forma LB dává hráčům určitou naději na padnutí karet/perků, které následně dají dotyčnému značné výhody při online hraní. Dotyčný obdrží mnohem méně poškození, má větší damage a dá se říci, že do ruky dostane možnost, jak šikanovat hráče, kteří tyto zvýhodnění nemají. Nedokážu si ani představit, jak frustrující musí být připojení se do takového zápasu, kde sloužíte jen jako terč jednomu či více jedincům s podobným zvýhodněním.

Výsledek obrázku pro star wars battlefront II loot boxes

Loot Boxy s kosmetikou a tanečky

Ty už nejsou tolik kontroverzní, jelikož nikomu nedávají žádné reálné zvýhodnění v online hraní. Ovšem dávají něco jiného a to možnost lišit se od ostatních a vypadat ve hře co nejvíce cool. Nemluvě o tom, že každý speciální event sebou přináší nové kosmetické věci, které se stávají unikátními, protože jinak nejsou ve hře k dispozici. Je vypozorováno, že právě v těchto obdobích dochází k markantnímu nárůstu nákupů LB, právě za účelem získání speciálního vzhledu a možnosti lišit se, nebo dát najevo svou účast v eventu.

To je také jeden z důvodů proč si společnost Activision Blizzard patentovala systém matchmakingu, který úmyslně spojuje junior hráče a senior hráče, kteří již nějakou tu unikátní kosmetiku, či taneček mají. Podněcují tím tak hráče k tomu, aby si zakoupili virtuální měnu a odemkli několik LB, ze kterých jim možná podobný vzhled či tanec padne.

Přečti si  MudRunner VR oznámen pro Meta Quest 2, 3 a Pro

Výsledek obrázku pro call of duty Black ops 3 black market

 

Hra jako jeden velký Loot Box

Na trhu je také řada her, které v podstatě sami o sobě fungují jako jeden velký loot box a nutí hráče hru opakovaně hrát tak dlouho, dokud nedostanou to, co chtějí. Nejvzácnějším příkladem toho je Destiny. Hra, ve které na konci každé aktivity na hráče čeká random odměna, bedna či engram. Je zajímavé, jak málo hráčů si uvědomuje fakt, že na konci každé aktivity se roztočí virtuální ruleta a hráč čeká, zda mu padne právě jeho vytoužené číslo (odměna) a když ne, je ochoten danou aktivitu opakovat do zblbnutí tak dlouho, dokud vytoužený předmět nedostane. Nemluvě o tom, že vývojáři co 3 měsíce prováděli nové balancování zbraní a perků, čímž hráče nutili opětovně podstupovat aktivity k jejich získávání. Vzpomínám si, kolik hráčů trávilo stovky hodin tím, aby získali Gjallarhorn, Crux of Crota či Grasp of Malok s top perky.

Výsledek obrázku pro destiny loot

Mikrotransakce umožňující postup ve hře

V několika AAA titulech se také objevily nové možnosti mikrotransakcí, které umožňovaly urychlit postup ve hře k jejímu dohrání. Jsou to například Star Wars Battlefront II, Need For Speed: Payback nebo Middle-earth: Shadow of War. Všechny tyto hry se ve své určité fázi snaží hráče přimět k tomu, aby si za mikrotransakce zakoupil vylepšení, která mu umožní plynule pokračovat v hraní a hru dohrát tak jak jsme zvyklí a v běžné herní době. V opačném případě však dochází ke značnému prodloužení herní doby a to na stovky až tisíce hodin, kdy poté budete schopni dosáhnout dalšího postupu, tak jak by se původně čekalo. Tento systém jistě velmi dobře znáte z mobilních free2play her. Bohužel výše zmíněné tituly rozhodně nejsou free2play, ba naopak jsou prodávány za plnou cenu a ke svému dohrání vyžadují buď mnoho hodin repetetivní činnosti navíc, nebo investici v podobě několika mikrotransakcí.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Staré dobré sběratelské kartičky

Někteří z nás si jistě vybaví sběratelské kartičky, ať už se jednalo o sportovní s hokejisty, baseballisty, basketbalisty, nebo pro mladší Pokémony. Každý zakoupený balíček byl jakousi formou loot boxu, kdy jste dopředu nevěděli, co na vás uvnitř čeká. Nejvíce byly žádané speciální edice kartiček velkých sportovních hvězd, kterých bylo jako šafránu a museli jste utratit doslova jmění, než jste některou z nich získali. A pokud se vám poštěstilo tak z 80% šlo o hráče z týmu, který vám nebyl až tak blízký.

 

Debata o loot boxech

V současné době tak vzniká řada debat a to i na politické úrovni napříč světem o tom jak moc jsou loot boxy škodlivé a do jaké míry podporují vznik závislosti známé jako gambling. Politici zemí evropské unie jako Dánsko, Nizozemí a Francie vydávají svá prohlášení a stanoviska, Belgie dokonce usiluje o úplný zákaz loot boxů v EU. Řada institucí jako AMA zabývajících se závislostí na gamblingu celou situaci také prošetřuje. Na internetu je dokonce i petice, která žádá odstranění loot boxů z her.

Vzhledem k výše uvedenému je přinejmenším jasné, že na toto téma bude probíhat ještě řada debat a bude také velmi obtížné nastavit hranice proto, co není závadná forma lootu a co už je gambling.

1 komentář

  1. Dobry clanek jen bych dodal ze pri vsech techhle metodach lootboxu vznika zavislost na lootboxech a ne na hrani hry. Je velky rozdil udelat hru kde je nase motivace hrat zpusobena hernimi mechanismy jako touha zabit bosse viz darksouls nebo touha se zlepsovat a byt lepsi a rychlejsi. Proto je tento loot system spatny a herni vyvojari by nemeli mit dovoleno manipulovat detmi a pouzivat tento system.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno