Ježka Sonica a jeho partu zná dnes už každý. Než se ale stal legendárním maskotem Segy, tak jeho místo neoficiálně zaštitoval Alex Kidd. Na něj se ale po nástupu modrého rychlíka téměř zapomnělo a v paměti tak zůstal především těm věkem zkušenějším hráčům.

Vůbec poprvé jsme se s Alexem mohli setkat ve hře Alex Kidd in Miracle World, která vyšla pro Master System na konci 80. let. Cíl byl jednoduchý – hráči se museli prokousat skrze 17 levelů a pomocí Alexových pěstí se vypořádat s nespočtem monster a několika bossy.

Už tehdy měla hra své problémy, ale i tak si našla cestu k srdcím mnoha hráčů. Ti byli jistě překvapeni, když se studio Jankenteam pochlubilo záměrem tento původní díl přivézt zpět k životu. Přislíbeny byly nejen nové levely, ale také přepracovaná audiovizuální stránka a mnoho dalšího. Hráči logicky očekávali i odstranění negativních věcí, které původní hru provázeli. Co taky dalšího očekávat od remaku 35 let staré hry?

Nelze říci, že by se s novým obsahem zrovna roztrhnul pytel, ale několik hezkých levelů a dokonce i pár nových postav, se do hry opravdu dostalo. To, co vás ovšem po zapnutí hry trkne do očí jako první, je nový grafický kabátek, který je bezesporu hlavním lákadlem nového Alexe Kidda. Z 8-bitu se stal velmi povedený PixelArt a hra (pochopitelně) působí mnohem živěji a moderněji. Fanoušci původní verze si přijdou na své i díky možnosti přepínání grafického nastavení. Stačí kdykoliv zmáčknout tlačítko R2 a hra se vám po krátkém přechodu přetransformuje do druhé verze.

Tato proměna ovšem neovlivní jen vzhled hry, ale i soundtrack a zvukové efekty. Vše bylo pro potřeby remaku zachováno v původní podobě i zcela nově nahráno a vytvořeno. Po dohrání hry se vám odemkne tzv. Classic Mode, který je čistým ztělesněním původní verze z roku 1986, a to bez jakýchkoliv novějších zásahů.

No, a tím výčet pozitiv pomalu ale jistě končí. Ač jsem se na remake relativně těšil, bylo pro mě hraní velmi úporným zážitkem a musel jsem se leckdy hodně přemáhat, abych hru zapnul. Proč? Z mnoha důvodů. Z těch hlavních příčin je potřeba zmínit především zastaralý level design a samotnou gameplay.

Již po pár minutách jsem se nemohl ubránit dojmu, že jediným faktorem, který prošel jakousi obměnou, je již zmíněná grafika. Úrovně působí zastarale, rozmístění nepřátel je místy zcela nepochopitelné a většina soubojů s bossy spočívá ve hře Kámen – Nůžky – Papír. Pokud vám na konci úrovně závěrečný enemák zabalí váš kámen – umíráte. Zde se dle mého názoru mohli vývojáři od původní verze alespoň trochu odklonit a přinést nějaké své originální a méně frustrující řešení. Oproti původní verzi alespoň hra nabízí systém checkpointů a není tak potřeba při každé smrti opakovat celou úroveň. Výjimkou, kdy level design nepůsobil tak bídně, jsou nové levely, které do hry přibyly až v nové verzi.

Když předěláváte více jak 30 let starou hru, tak by bylo fajn, kdyby její ovládání alespoň náznakem splňovalo standardy dnešní doby. To se tady bohužel nepovedlo a gameplay zde doslova trpí. Za zmínku jistě stojí věc, která je povětšinou alfou a omegou 2D plošinovek, a tím je skákání. Alex po doskoku vždy udělá nějaký ten krůček po směru skoku a vše tak působí nepřesně. Tyto malé úkroky a vaše snaha se jim vyvarovat bude jedním z mnoha důvodů častého umírání. Tím dalším budou vaši nepřátelé v podobě draků, jedovatých ryb či nepříliš roztomilých žab. Problém ovšem netkví v jejich nastavení či obtížnosti, nýbrž v jejich hitboxech, které jsou místy až komické a já osobně je proklínal během celého walkthrough.

Potencionální náplastí na tuto bolístku je možnost si v menu zapnout cheat, který vám do vínku nadělí neomezený počet životů. Pokud vám ale sebemrskačství vyhovuje, tak vás dost možná potěší další herní režim Boss Rush. S ním se postavíte tváří v tvář pouze a jen hlavním nepřátelům.

Alex Kidd si bezesporu remake zasloužil. Bohužel jsou ale vývojáři příliš velkými fanoušky původní verze a tak do remaku přivedli i bolístky, které hru zužovali již před lety. I přes povedenou PixelArt grafiku a příjemný hudební doprovod se tak nejedná o titul, který můžeme za danou cenovku doporučit nikomu jinému, než jen oddaným fanouškům série.

7
6
5
3
5
4
recenze-alex-kidd-in-miracle-world-dxAlex Kidd si bezesporu remake zasloužil. Bohužel jsou ale vývojáři příliš velkými fanoušky původní verze a tak do remaku přivedli i bolístky, které hru zužovali již před lety. I přes povedenou PixelArt grafiku a příjemný hudební doprovod se tak nejedná o titul, který můžeme za danou cenovku doporučit nikomu jinému, než jen oddaným fanouškům série.