Dlouho jsem pořádně netušil, co vlastně od nové hry Avowed od Obsidian Entertainment čekat, ale po několika ukázkách bylo jasné, že toto RPG s bojem v reálném čase a zaměřením na příběh nás bude také motivovat k prozkoumávání velmi rozsáhlých oblastí. Díky předčasnému přístupu do hry, jsme se mohli podívat na to, jak to celé dohromady funguje a zda je Avowed dalším zajímavým počinem Obsidianu, které stojí za hrami jako Outer Worlds, South Park: The Stick of Truth, Fallout New Vegas a dalšími.
Recenzovaná verze: PC
Obsidian vás zavede do barevného fantasy světa Eora, který někteří z vás již možná znají z Pillars of Eternity. Vžijeme se do role „božské bytosti“, tedy člověka, kterého se bůh při narození dotkl.
Nevíme, které božstvo to bylo, ale alespoň nám mocná bytost zanechala na tváři pár více či méně stylových houbovitých výrostků, které si navíc můžeme upravit ve značně zmenšeném editoru postav.
Císař z Aedyru nás posílá jako vyslance do kraje zvaného Země živých, abychom se dostali k jádru tajemné nákazy (moru), která okrádá postižené o jejich mysl – v pravém slova smyslu.
Než se ale vůbec rozběhlo vyšetřování příčin, tak se rozvířil politický boj a já se ocitli chycen mezi frontami. Obzvláště vzrušující je, že nepatříme mezi „dobré“ a chceme zachránit svět ze smyslu pro povinnost. Místo toho naše vláda sleduje kolonialistické zájmy a brutální inkvizitorka Lödwyn, která je ve spolku s Aedyrem, prosazuje svůj vlastní program.
Jednotlivá příběhová vlákna rozhodně rozhodně nepřichází s ničím novým, ale harmonicky do sebe zapadají. Poháněla nás hlavně politická složka s některými ošemetnými rozhodnutími, které vlastně ale na příběh nemají moc vliv. Příklad: V jednu chvíli jsem mluvil s radou a oba členové se k mému plánu stavěli odmítavě. Soukromě si mě pak jeden z nich našel, aby přiznal, že to byla lest a spiknutí proti druhému. Řekl jsem to tomu druhému a… nevěřil mi. Nic se nezměnilo, byla to iluze hraní rolí uvnitř předem stanoveného příběhu.
Jak se s nepříjemnou rolí jménem Aedyr vypořádáme, je čistě na nás. Od dobrosrdečné hrdinky přes vlastence loajálního k režimu až po odporného nebo hloupého trolla – rozmanité možnosti dialogů nám poskytují naprostou svobodu pro hraní rolí.
Dva hlavní příběhové prvky však byly na konci zpracovány tak neokázalým způsobem, že z toho přetrvávalo trochu zklamání.
Když se řekne, že hra je „nedokončená“, vyvolá to velmi specifické představy. Takové, které jsou plné bugů, chybějících dialogů a prázdných obličejů NPC a chyb, které blokují každý váš pohyb. Ale hra Avowed takto nedokončená. Je nedokončená na hlubší a bohužel mnohem hůře opravitelné úrovni, než že by prostě potřebovala pár týdnů na doladění nedostatků.
Každá cesta, kterou ve hře Avowed prozkoumáte, je jako slepá ulička. Je to hra, která se snaží o hloubku, jíž nemůže dosáhnout, ale příliš se k ní v návrhu designu zavázala. Například při cestě ke questu jsem neměl jinou možnost než bojovat s postavami označenými jako „Zoufalí pašeráci“, než jsem se dostal na vrchol jejich tábora, kde jsem jistil, že tito pašeráci jsou skutečně zoufalí a vlastně potřebují pomoc. Takových příkladů, velkých i malých, jsou napříč hrou desítky. Trochu mi to připomíná i nedávno vydané Kingdom Come: Deliverance 2, kde s vámi NPC v jednu chvíli mluví a hned po ukončení dialogu vás seřvou, co jim lezete do stavení, bojují s vámi a volají stráže. Postavy ve hrách dnes nemají žádnou paměť a nic se v tomto směru stále nevyrovná Zaklínači 3.
Navzdory tomu všemu jsou rozhovory v Avowed dobře napsané a svým šarmem a vtipem nás znovu rozesmály. Velmi se nám líbí, že se příběh na mnoha místech nebere příliš vážně a ukazuje jemnou ruku pro kousavý sarkasmus.
Ale Avowed není jen hloupý a cynický, má i vážnou notu. Osobní poslání dvou našich společníků je toho skvělým příkladem. Srdečný pes Aumaua Kai se musí vyrovnat s vážnou ztrátou, zatímco nedůvěřivý profesionál v oblasti přežití Marius s sebou vláčí potlačované trauma. Oba příběhy mají zajímavé zvraty a jsou vyprávěny velmi citlivě.
V bitvách však hrají společníci podřadnou roli. Z tábora můžeme vzít vždy dva najednou, ale skutečně užitečné jsou pouze jejich speciální schopnosti, jako je například přivazování rostlinných úponků. Ty si však musíme vybrat pomocí kolečka dovedností. Kromě toho nad nimi a jejich vybavením nemáme žádnou kontrolu.
Obzvlášť se nám líbila flexibilita bojového systému: Místo toho, abychom si museli vybrat třídu, máme teoreticky k dispozici všechny pasivní perky a speciální útoky ze tří stromů: Fighter, Ranger a Wizard.Pokud jsme otevřeni i hlasu ve své hlavě, můžeme využít dalších výhod.
To nám umožňuje volně experimentovat se zbraněmi a také přepínat mezi dvěma sadami v bitvě. Se zbraněmi na dálku, jako jsou luky a pistole, jsme se bavili o něco více než s meči, štíty, sekerami a podobně. V boji na blízko bylo snadné ztratit přehled, zejména ve velkých skupinách nepřátel.
Mimochodem, v Avowed se s nimi setkáváme neustále: spousta Xauripů (humanoidních ještěrů), duchové, medvědi, několik lidských nepřátel – a samozřejmě: houby! Ať už jde o hlavní příběh, nebo průzkum: Obvykle se prodíráme smíšenými hordami nepřátel.
Je tu jen velmi málo větších bossů a nejsou tu žádná opravdu impozantní monstra. Kromě toho nemají útočníci k dispozici ani žádné speciální triky.
Výsledkem je, že se bitvy v průběhu hry okoukají, čemuž můžeme zabránit pouze vyzkoušením jiných typů zbraní. Ale přinejmenším to funguje velmi dobře.
Ti, kteří chtějí experimentovat, si užijí více zábavy při prozkoumávání čtyř velkých otevřených oblastí. Motivující může být i pátrání po obzvláště dobrých unikátech. Pokud však toužíme po velmi specifickém typu zbraně, nenajdeme ji frustrujícím zdlouhavým způsobem, jako třeba perky ve Stalkeru 2, kde je to skutečně otravné.
Pokud chceme soupeře opravdu porazit, je správná úroveň vybavení stejně nejdůležitější. Pokud nás nepřátelé v tomto ohledu převyšují, budeme z jejich lišty života ukusovat jen útrpně pomalu. Tomu můžeme jen do jisté míry čelit sbíráním ingrediencí a vařením pokrmů, které nám dodají více životů a bonusů.
Avowed nás chce tímto systémem zjevně povzbudit k tomu, abychom nenechávali vedlejší úkoly nedokončené. Pokud se striktně držíme hlavního příběhu, který trvá přibližně 20 hodin, jsme chronicky horší než nepřátelé, co se týče úrovně vybavení. Na druhou stranu, pokud chcete prozkoumat téměř vše, můžete hrát kolem 70-80 hodin a stát se velmi silnými.
Nakonec jsem na začátku prohledával každou novou oblast kvůli materiálům na výrobu vylepšení a splnil jsem dost vedlejších misí. Poté mi ale průzkum brzy přestal připadat uspokojivý.
Celkově má Avowed určitou úroveň kvality, ale velmi pochybuji o tom, že ji někdo z hráčů označí za skvělou a nezapomenutelnou hru. Hře budete muset odpustit poněkud nenápaditý soubojový systém, který – stejně jako všechny ostatní herní prvky – působí poněkud zastarale. Rozsah hry je velmi působivý a na první rychlé dohrání budete potřebovat cca 40 hodin a pokud budete chtít prozkoumávat i další kouty hry, pak přičtěte ještě dalších 15 hodin. Laťka se zejména v posledních letech obrovsky zvedla a Avowed ji bohužel nedosahuje.
Vývojáři: Obsidian Entertainment
Vydavatel: Microsoft
Datum vydání: 18. února 2025
Platformy: Xbox Series X/S, PC