Roky čekání všech hráčů a fanoušků české historie obzvlášť se konečně naplnily příchodem dlouho očekávaného pokračování středověkého RPG hitu Kingdom Come: Deliverance 2. Ve Warhorse Studios se tentokrát odvážili jít ještě dál a přinesli nám hru, která staví na silných základech původního titulu a přidává spousty nového obsahu, větší mapu, delší příběhovou linku, propracovanější soubojový systém a spoustu technologických vylepšení. Pojďte si tedy přečíst, jak dopadla naše recenze.
Recenzovaná verze: PC
I tentokrát ve hře budete sledovat osudy Jindřicha ze Skalice, obyčejného vesničana a kovářského synka, který se po nájezdu Kumánů najatých Zikmundem, vydal na cestu pomsty svých rodičů a hledat ztracený meč, který jeho otec ukoval pro pana Racka Kobylu. Na své cestě získává Jindřich nové zkušenosti v boji, výřečnosti, vzdělání, ale i intimnostech. Díky svému počínání si vyslouží respekt šlechty, díky čemu se nakonec promění v „rytíře“, který se již obratně ohání mečem. Ostatně příběh první hry si můžete připomenout v traileru níže.
Příběh
A přesně tam, kde první hra skončila, tak tam začíná další Jindřichovo dobrodružství a poslání, ve kterém je nasazen do nemilosrdného světa plného intrik, války a boje za spravedlnost. KDC2 pokračuje v představování autentického historického prostředí v dynamickém otevřeném světě, který je doslova napěchován detaily a nejrůznějšími úkoly a příběhy obyčejných lidí. Pojďme se společně ponořit do jednotlivých aspektů této hry a zjistěte, zda se tvůrcům podařilo s tímto pokračováním uspokojit ba dokonce překonat očekávání.
Jindřich ve hře začíná přesně tam, kde v první hře skončil, tedy je rytířem ve výcviku. Hra vás hned od samotného začátku vtáhne do děje, který je velmi akční a sleduje obléhání hradu, kde bojujete po boku sira Jana Ptáčka. Když už situace vypadá beznadějně, tak vás hra vrátí o několik týdnů zpět v čase, do doby příjezdu Jindřicha a pana Ptáčka na hrad Trosky s poselstvím, které mají předat tamnímu pánu.
Jindřich se ocitá ve službách sira Racka Kobyly, šlechtice, který vede odboj proti Zikmundovi, a postupně se vypracovává na užitečného služebníka, který se snaží vystopovat a infiltrovat nepřítele a postavit před soud zrádce, bandity a padělatele. Na své cestě se setkává s mnoha zajímavými postavami, ať už z vyšších či nižších kruhů, jako je Tereza, statečná mlynářova dcera, která Jindřichovi zachrání život, sir Jan Ptáček, horkokrevný mladý šlechtic, nebo Bohuta, moudrý, ale hříšný kněz.
Jindřich se snaží pomoci šlechticům osvobodit krále Václava, kterého drží v zajetí jeho bratr Zikmund, v české zemi uprostřed bratrovražedného sporu a politických nepokojů. Proti nim stojí Zikmundovi spojenci, jeho generál a vůdce nájezdu na Skalici Markvart von Aulitz, jeho špeh a intrikán sir Ištván Tóth s učněm Erikem. Po četných potyčkách mezi odbojem a Zikmundovými vojsky je sir Ptáček v doprovodu Jindřicha jako jeho ochranka vyslán na hrad Trosky, aby shromáždil další šlechtickou podporu proti Zikmundovi.
Délka příběhové linie v Kingdom Come Deliverance 2 je impozantní, a nabídne více než 60 hodin herního obsahu při hlavní dějové linii. Milovníci různorodých vedlejších misí a aktivit mohou snadno natáhnout herní dobu na více než 100 hodin. Samozřejmě i v tomto díle se můžete věnovat zlodějině, stealthu, alchymii, kovářství atd. Vyžití a způsobu hraní je tady opravu nepřeberně. Každá kapitola příběhu je pečlivě navržena tak, aby poskytla hráčům hluboký a pohlcující zážitek, s řadou dějových zvratů, emocionálních momentů a rozhodnutí, která ovlivňují vývoj událostí. I zde si vývojáři dali záležet na historické přesnosti, proto můžete očekávat realistické postavy, dialogy a události, které vám představí středověké Čechy tak, jak jste si je nikdy nepředstavovali. Samozřejmě nebudeme spoilerovat s kým vším se při svých toulkách potkáte, ale vězte, že to stojí za to.
NPC žijí své životy nezávisle na hráči a ve hře máte pocit, jako byste tam skutečně byli. Během dne můžete vidět rolníky pracující na poli a po večerech se scházející v hospodách, kde hovoří o svých trápeních. Každá interakce s NPC je zábavná a často vede k zajímavým příběhovým liniím či vedlejším úkolům. Určitě se vyplatí poslouchat co si například stráže mezi sebou povídají a využít to k vlastnímu prospěchu. Vývojáři udělali neuvěřitelnou práci při vytváření postav, které jsou dobře vykreslené a dobře zapamatovatelné. Scénář a zpracování hlavní příběhové linky je absolutně skvělý a dle mého názoru je to jedna z nejzábavnějších dějových linií kterou si v dnešních hrách můžete zahrát.
Soubojový systém
Základní mechaniky zůstávají věrné původní hře, s některými vylepšeními. Vývojáři vzali jádro bojového systému KCD1 a vylepšili ho. Pokud si vzpomínáte, KCD1 měl soubojový pohyb zvaný Mistrovská finta, což byl pohyb, který spočíval v krytu a okamžitému zasažení pokaždé, když se na vás nepřítel vrhl. V praxi to fungovalo tak, že jakmile jste uviděli obrazovku se zeleným štítem tak jedním kliknutím provedete úhyb a neblokovatelný protiútok, nyní v KCD2 je mistrovská finta mnohem zajímavější. Abyste jí provedli, musíte sledovat, z jakého směru se váš soupeř chystá zaútočit a pak, když uvidíte ten zelený štít, musíte zaútočit přesně z opačného směru. Nový systém je více uspokojující a taky více strategický, protože umožnuje, abyste nebyli sami zasaženi, jelikož nepřátelé vás mohou zasáhnout pouze tehdy, pokud budete útočit z opačného směru. V praxi to znamená, že pokud budete útočit ze stejné strany, jako má váš protivník zbraň, tak vám nepřítel nemůže provést fintu, ale provede ji jen tehdy, když budete mít zbraň diagonálně. To je velmi taktický a strategický koncept. Z každou zbraní se bojuje jinak a máte z boje s nimi zcela odlišné pocity, takže jinak se bojuje s dlouhým mečem a jinak halapartnou, tady odvedli vývojáři velmi dobrou práci.
Co bych hře vytknul je “Lock systém” a to v momentech boje proti více protivníkům najednou. Normálně bych očekával, že pokud si uzamknu pozornost na nepřítele “lock” na něm zůstane po celou dobu boje, dokud jej nezruším. V KDC2 však “lock” cestuje z jednoho nepřítele na druhého automaticky bez mého přičinění, jen tím, že se druhý nepřítel například přiblíží zprava. (Ano tento systém je stejný jako v první hře, ale mám pocit, že tam fungoval o něco lépe.) Vadí mi, že se “lock” přesouvá automaticky pravým analogem což je nešťastné řešení, vzhledem k tomu, že tím měníte také pozici meče pro vedení útoků nebo obranu z různých směrů. Stávalo se mi, že při přesunu meče doprava se přesunula i pozornost tedy lock na nepřítele napravo a vzápětí jsem inkasoval zásah od nepřítele, na kterého jsem se chtěl soustředit původně a bojovat s ním, ovšem ten byl mimo Jindřichovu pozornost. Toto často vedlo k mé smrti. Celkově tento systém působí chaoticky, nelogicky a přál bych si, aby nám vývojáři dali možnost nastavit si v menu automatický přesun nebo trvalé uzamčení nepřítele.
Jedním z nejhorších zážitků ve hře pro mě potom byly boje proti více nepřátelům v úzkých prostorech nebo třeba na hradbách, tady mi hra prostě nefungovala tak, jak bych si přál a jak by logicky i měla. Často se mi stávalo, že hitpoint nezafungoval na nepřátelé stojící v řadě. Nehledě na to, že chodí přes sebe. Často se také stane, že dostanete ránu zezadu a nejste schopni se rychle otočit a reagovat. Zde hraje opět roli systém “locku”, který se přepíná z jednoho protivníka na druhého. Celkově jsou tyto souboje velmi frustrujícím zážitkem, které kazí zážitek z jinak dokonalé hry.
Grafika
Jestliže byl první díl krásnou podívanou na české luhy a háje, tak i Kingdom Come: Deliverance 2 se může pyšnit opravdu impozantním grafickým zpracováním, které posouvá hranice vizuální kvality ještě dále. Pro KCD2 byl opětovně zvolen CryEngine, čímž vývojáři navázali na úspěch prvního dílu a předvádí, čeho je tento engine v rukou šikovných tvůrců schopen, takže zde platí, že stejně jako v prvním dílu se i tady budete kochat a kochat. Vykreslení české krajiny je velmi působivé a přesvědčivé a na každém koutku hry poznáte, že jste doma.
Systém dynamického osvětlení a počasí dodává světu neustále se měnící atmosféru, která přispívá k jeho živosti a ponoření se do hry. Jsem si jistý, že stejně jako já budete obdivovat nádherně vykreslené vesnice, města a rozsáhlé přírodní scenérie, které odpovídají historickým reáliím.
Hudba
Hudební doprovod Kingdom Come: Deliverance 2 je stejně jako grafika mistrovské dílo, které ještě více umocňuje celkový herní zážitek. Opět za soundtrackem stojí Jan Valta uznávaný český skladatel, dirigent a houslista. Stejně jako v prvním díle patří hudba ve hře mezi to nejlepší, co můžete dnes v herním průmyslu dostat. Soundtrack je pečlivě navržen tak, aby ladil s dobovou atmosférou a tématem hry. Hudba je uhrančivá, dokonale synchronizovaná se situacemi, s nimiž se hráč setkává, ať už jde o klidné herní momenty nebo emotivní cutscény. Jednou z nejvýznamnějších skladeb z Kingdom Come: Deliverance 2 je bezpochyby „Saint Barbara“, tato skladba skvěle doplňuje historickou a dramatickou atmosféru hry a patří mezi mé oblíbené skladby (natolik, že ji mám i ve svém mobilu), všem doporučuju shlédnutí jejího živého zahrání orchestrem v oficiálním game reveal videu.
Zvukový design rovněž zaslouží pochvalu. Všechny zvuky – od zvuků lesa po křik bojujících vojáků – jsou důvěryhodně realistické. Český Dabing postav je výborný a přispívá ke kvalitě vyprávění příběhu. Dialogy postav jsou zábavné a dobře namluvené. Vyzkoušel jsem i originální anglický dabing a i jeho úroveň mi přišla velmi dobrá, ale jako Čech jsem se vždy velmi rád vrátil ke své rodné řeči, kde jsem mohl slyšet hlas Marka Vašuta, Ondřeje Vetchého a mnoha dalších profesionálních herců a dabérů.
Bugy a chyby
Hra je opravdu skvěle optimalizována a poměrně bez chyb, Hrál jsem na PC s Ryzen 7 5700X3D s Nvidia GeForce RTX 4070 Super. Hra běžela v rozlišení 2k (1440p) @ 100 fps na vysoké detaily. Za celou dobu hraní jsem zažil jen jeden pád hry ano slyšíte dobře jeden. Dále jsem zažil v hlavní příběhové linii chybu, přes kterou jsem nemohl dále postoupit (musel jsem nahrát předchozí uloženou pozici, a asi hodinu odehrát znova) po druhé se již hra zachovala jak měla. Toto vše ale přičítám sestavení hry, které bylo před vydáním bez zásadních patchů a vše jsme s vývojáři komunikovali.
Závěr
Kingdom Come: Deliverance 2 je skutečně výjimečným zážitkem, který staví na silných základech svého předchůdce a přidává nové vrstvy obsahu a inovací. Každá hodina strávená v tomto realistickém středověkém světě byla naplněna napětím, dobrodružstvím a emocionálními momenty. Ačkoli se hra neobešla bez několika chyb a občas nemotorného soubojového systému a pár frustrujících momentů tak celkový dojem je naprosto nezapomenutelný. Mohu říct, že pokud jste měli rádi první hru tak pokračování budete milovat. Pokud jste novým hráčem nebojte se klidně začít s tímto druhým dílem, protože po jeho dohrání budete instalovat první díl i se všemi DLC. 😀
Vývojáři z Warhorse Studios dokázali, že jsou mistry ve vytváření pohlcujících herních světů, a Kingdom Come: Deliverance 2 je dalším důkazem jejich talentu a odhodlání. Realistická grafika, nádherný soundtrack a hluboké příběhové linie společně vytvářejí zážitek, který si budu dlouho pamatovat. I přes zmíněné nedostatky si hra zasluhuje maximální hodnocení. Kingdom Come: Deliverance 2 je důkazem toho, že i pokračování velmi úspěšné hry může překonat očekávání a přinést hráčům hodiny skvělé zábavy a posunout laťku o něco výše.