Pred pár rokmi som ako malý fagan pozeral v TV nejakú hernú reláciu. Bol tam menší rozhovor s Danielom Vávrom, ktorý ukázal pár concept artworkov z jeho pripravovaného projektu. O kickstarterovú kampaň a 6 rokov neskôr, sme sa konečne dočkali. Nezabudli Warhorse pri snahe o reálnosť na zábavnosť?

Ak ste doteraz nepočuli o Kingdom Come, pravdepodobne ste doteraz žili v bubline.  Kingdom Come je hra z českých lesov a hájov, ktorú má na svedomí štúdio Warhorse, pod vedením ,dnes už legendy, Daniela Vávry. Hra sa odohráva na pozadí roku 1403 kde do českých zemí vtrhla vojsko uhorského kráľa Žigmunda Luxemburského, ktorý chcel prinúťiť svojho brata Václava IV. (českého kráľa) aby sa nechal korunovať cisárom Svätej Ríše Rímskej.  Hlavnou postavou však nieje žiadny veľmož, ale syn obyčajného kováča Jindřich. Jindřich si užíva svoj v celku idylický život v Střibrnej Skalici. Z tejto idylky ho vyruší útok Kumánov, zo Žigmundovej armády, ktorý Jindrovu dedinu vypália a povraždia väčšinu jej obyvateľstva. Henry (ako sa Jindro nazýva v angličtine) sa stáva svedkom, ako jeho rodičov zabije jeden z Uhorských veliteľov. Jindřich sa zachráni v poslednej chvíli, a prisahá pomstu. Ano, máte pravdu, príbeh je typickým Hero journey. Ak by vám unikali viaceré historické súvislosti, nebojte sa, je tu prehľadná encyklopédia, ktorá vám rada vysvetlí kto sú jednotlivé historické postavy, stručnú históriu miest či historické reálie.

Mnohých možno prekvapí že úvodné 3-4 hodiny sú vlastne akýmsi prológom, plným cutscén, a linearity.  Poriadne RPG začína až po vašom prebudení v Ratajách. Konečne začína voľnosť. Hra má okrem dobrých hlavných questov aj vynikajúce vedľajšie questy. Ok, dočkáte sa aj typických questov typu „Dones mi 3 kozušiny z divočáka“. Našťastie takýchto questov je málo. Väčšina questov má viac ciest na ich splnenie, niekedy dokonca môžete zadávaťela oklamať, o dokončení jeho úlohy.  Dajte si však pozor, veľa questov je časovaných, a tak sa nečudujte že na ten súboj o štvrtej, tam o tej štvrtej naozaj musíte byť. V stredovekom česku sa dočkáte aj veľkej možnosti customizácie postavy. Od viacerých druhov brnenia, cez rôzne varkoče, klobúky, čiapky, nohavice… Každý amatérsky módny policajt si tu nájde to svoje. Oblečenie dokonca aj určuje ako na vás postavy budú reagovať. V otrhanom a krvavom varkoči ťažko niekoho ohúrite. Od zbroje je to blízko k zbraniam. Dočkáte sa viacerých druhov mečov,sekier, kladív, palcátov, štítov, lukov, šípov… Určite ste z bety počuli že combat súboje sú dosť hardcore. Warhorse ich dokázali trochu upraviť, ale stále vám dajú zabrať. A to nehovorím o tom keď ste v početnom oslabení. Máte k dispozícií dva základné útoky, seknutie a bodnutie, a zopár komb ktoré sa musíte naučiť.  Lukostreľba je tu asi ešte väčší hardcore než šerm. Luky totižto nemajú zamierovacie kríže. Tudíž mierite  odoka. Bohužiaľ u luku som sklamaný, že aj keď dáte headshot, tak nepriateľ s najväčšou pravdepodobnosťou prežije. Ste totálne ľavý na súboje? Nevadí! Hra je designovaná tak že v podstate zabiť musíte len jedného oponenta, u ostatných máte viac možností na riešenie situácie. Ešte som sa nezmienil o opravovaní. Zbrane a zbroj sa bojom opotrebúva, a vy ju tudíž musíte opravovať. Kováč či zbrojár sa o vaše vybavenie s radosťou postará, no nieje to najlacnejšie. Meče si môžete sami brúsiť na brúsnom kole, či opravovať pomocou prenosnej kováčskej súpravy.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Herný svet je pomerne veľký,s množstvom aktivít. Môžete loviť v lese (bacha na horára), vykrádať bedne (v prológu vás  do toho hra dokonca tlačí), v krčme hrať kocky, s obchodníkmi zjednávať o cenách… Hra má aj menšie survival prvky. Musíte chodiť spávať či jesť. Pri krvácaní si musíte ranu obviazať. Zaujímavý je aj vývoj postavy. Máte jednu hlavnú uroveň, a za získané levely  si môžete vylepšiť určité dovednosti. Vyberať však musíte opatrne, často totiž majú negatívne vedľajšie efekty. Ďalšie dovednosti ako vitalita, výrečnosť či jazdectvo sa vylepšuje automaticky podľa vášho používania. Za určitý level up v týchto dovednostiach si môžete vybrať nový perk point. Podstatné v hre je učenie. Učiť sa musíte prakticky všetko, alchýmiu, opravovanie, kradnutie, páčenie…  Dokonca musíte Jindřicha naučiť aj čítať. Predsa len je to obyčajný dedinský kmán.  Vtipné je že váš „čitateľský level“, ovplyvňuje čo sa v knihách dočítate.  Bez poriadneho skillu budú slová v knihách nedávať riadny význam. O zábavu a hernú výplň je teda riadne postarané. Bohužiaľ hre trochu škodia všadeprítomné bugy, a nie celkom podarený systém sejvovania.  Hra sa vám ukladá automaticky postupom v questoch, keď sa prespíte zo dňa na deň a cez alkohol zvaný slivo…ehm Sejvovica.  Na začiatku jej máte akútny nedostatok a tak ňou musíte šetriť. O tom že to nieje najlepšie riešenie svedčí fakt že ak sa vám hra bugne (a jedinou nápravou je znovu načítanie) môžete často prísť aj o pol hodinu progresu. Našťastie neskor budete mať v hre toľko sejvovíc, že aj tento problém opadne.  A k tým bugom, Vávra prisľúbil do dvoch týždňoch tie najväčšie z nich odstrániť. Trošku väčším problémom sú neustále loadingy. Chcete sa s niekým porozprávať miniloading, jedenie z kotlíka, zase loading, vytiahnutie mapy, znova loading…

Přečti si  Série Fallout měla za jediný den téměř 5 milionů hráčů

Graficky sa jedná pravdepodobne o najlepšie vyzerajúcu českú hru.  Lesy a príroda sú nádherné spracované, naozaj máte pocit že ste v typických stredoeurópskych lesoch. Hrady sú tiež spracované veľmi reálne, so množstvom detailov a konečne bez typických romantických predstáv, či nezmyselných konštrukcií, známych z iných hier či filmov. Mínusom sú trochu slabšie animácie tvárí, tie dosť zaostávajú za konkurenciou. Teraz sa dostaneme k tomu čo mnoho ľudí  zaujíma. Hra nemá český dabing. Musíte si teda vystačiť „len“ s českými titulkami. Aj ja by som si užil hru v českom dabingu, ale chápem že by to bolo finančne a časovo náročné. Veď sa tu bavíme o rozľahlom RPG, kde by cast musel mať niekoľko desiatok (stoviek) hercov. Našťastie anglický dabing je úžasný. Dokážete z hercov vycítiť emócie,a hlavne Tom McKay ,ako Jindřich, je úžasný s tým jeho trochu, sedliackym accentom. Soundtrack je naozaj božský a zosiluje vo vás stredovekú imerziu.  Hre môžeme trochu vytknúť slabšiu optimalizáciu. KC:D je veľmi náročná na hardware, našťastie prepady FPS niesu moc časté (možno len pri veľkých bitkách) a minimálne 30 FPS nieje problém dať. Z toho čo som počul, tak hra beží pomerne dobre aj na PS4 Pro, síce s občasnými FPS dropmi. Optimalizácia sa však dá časom opraviť vďaka patchom, takže žiaden dôvod na paniku nieje.

Vývojáři: Warhorse Studios

Vydavatel: Warhorse Studios

Datum vydaní: 13.12.2018