Už se vám někdy stalo, že vás herní trailer oslovil natolik, že jste po hře začali toužit i přesto, že vás normálně daný styl her nepřitahuje? V mém případě byla takovou hrou Before We Leave. Na to, jestli se za příjemnou upoutávkou skrývá i kvalitní hra, se podíváme v dnešní recenzi.

Before We Leave je 4X/stavitelská strategie, která již na první pohled láká hráče, pro které jsou jiné 4X IP komplikované nebo z jiného důvodu nedostupné. A vskutku, BWL je uživatelský značně přátelštější, než třeba Cities Skylines, ale oproti například Frostpunku je příběh novinky od studia Balancing Monkey Games nepříliš výrazným kouskem.

Naším úkolem je obnovit civilizaci do té podoby, ve které se nacházela před tím, než ji postihla vskutku nepříjemná katastrofa. Ta donutila veškeré obyvatelstvo, Peeps, zalézt do krytů, kde čekali až nebezpečí pomine.

Katastrofa, v jejíž hlavní roli najdete velrybu, doslova restartovala vývoj Peeps a srovnala veškeré stavby na domovské planetě se zemí. Začít tak musíme výstavbou zcela základních věcí, jakými jsou domečky pro přeživší, studny či pole. Postupem času se pochopitelně začne jemně komplikovat a na řadu přijdou knihovny, výzkumné ústavy, školy a další průmyslové budovy. Při hraní BWL musíte dbát na svědomité nakládání s veškerými surovinami, vodou a dalšími komoditami. Aby lidé pracovali, tak potřebují mít kde bydlet, mít co jíst a mít nepřetržitý přístup k vodě. Pokud se nechcete vydat cestou čistého diktátorství, tak se budete muset zaměřit i na úroveň jejich obecné spokojenosti a mentálního rozvoje. Krmit všechny donekonečna pouze bramborami vám tak neprojde.

Přečti si  Další malá velká hra Tiny Epic Game of Thrones

Cílem je učinit vaše hlavní město a přidružené vesnice soběstačnými a rozšířit Peeps po celé vaší planetě, a možná i nějakou novou planetu obsadit. Odlišná prostředí ale pro vás znamenají i všemožné nástrahy. Narazit tak můžete na oblast, kde nenajdete ani kapku oleje, nebo objevíte planetu s životu nebezpečným podnebím. V těchto případech musíte do svého systému přežití zapojit vaše předchozí državy a chybějící suroviny na potřebná místa dovážet.

Nutno mít na paměti, že systém Before We Leave vám příliš mnoho chyb neodpustí a ignorování menších problémů, kterými může být i dočasný nedostatek vody v jedné z části planety, může po čase přerůst ve fatální kolaps všech doposud fungujících mechanik.

Mile rád bych řekl, že se vývojáři činili a hru perfektně uzpůsobili ovládání na DualSensu. Bohužel tomu tak úplně není. Sice se nejedná o žádný průšvih, ale místy musíte namačkat nepříjemné kombinace tlačítek, při čemž vám jistě přijde na mysl, zda to nešlo vyřešit nějak lépe. Obecně se ale hra neovládá špatně a převážná část ovládání je navržena intuitivně. Vylepšení by si ale zasloužilo rozložení obsahu na obrazovce, který je dle mě mírně chaotický a nesourodý.

Přečti si  Servery LittleBigPlanet 3 byly na neurčito vyřazeny z provozu

O několik odstavců výše jsem Before We Leave srovnával s několika dalšími stavitelskými strategiemi. Při vnímání příběhové kampaně dnes recenzovaného titulu mě často mrzela skutečnost, že příběh sice obsahuje katastrofu a rádoby utrpení, ale při hraní nedochází na jakákoliv vážná či morálně hraniční rozhodnutí. Jediným šplouchnutím tímto směrem je jedna z myšlenek, že civilizace se musí obnovit tak, aby se neopakovaly chyby z dob minulých.

Grafické ztvárnění je velmi atypické a jednoznačně se jedná o jeden z faktorů, které mě ke hře přilákaly. Vše působí velmi příjemně, svěže a pokud se vám ve hře daří, tak je pak radost pozorovat všechny mechanismy a akce, jak pracují bee vašeho dalšího zásahu. Někdo by mohl hře vytknout animace naších mikro obyvatel, ale ty jsou dle mého názoru pro hru tohoto zaměření dostačující.

Navíc má Before We Leave skvěle zpracovaný tutorial režim, díky kterému ještě snáz pochopíte nepříliš komplikované operace a nutnost některých mechanik. Jakmile vám již nebude stačit příběhová kampaň, tak můžete zavítat zpět do hlavního menu a spustit si některý z předpřipravených scénářů, který vaše schopnosti spasitele důkladně prověří.

Na závěr už jen vyzdvihnu hudební stránku hry, která se skládá z velmi příjemným a klidných melodií, které atmosféru hry doplňují.

Vývojáři: Balancing Monkey Games

Vydavatelství: TEAM 17